• Anonym (Gravid?)

Positiv äl-sticka över en vecka

Denna månad förstår jag mig inte på resultatet av äl-test.
    Jag testar i stort sett varje månad. Inte för att jag egentligen vill bli gravid utan pga att jag vill veta ungefär när min mens kommer.
    Jag brukar börja testa på ca dag 7 i cykeln. Då visar det oftast väldigt svagt för att efter några dagar stiga mer och mer fram till ett klart positivt utslag. Det positiva strecket kan ses 1-3 dagar och sedan sjunker det och strecket blir svagare igen.

Denna månad var det istället ganska svagt några dagar. På dag 13 hade jag typisk älflytning och på dag 14 ett starkt streck. Dock inte lika starkt som kontrollstrycket. Men det är inget onormalt för mig. Det är en tydlig stegring. Det varade två dagar. Sen sjönk det lite men blev ändå inte särskilt svagt. Jag fortsatte testa.  På dag 18 fick jag mensvärk och även lite som kändes som värk vid ägglossning. Vilket inte händer mig så ofta. Testet visade starkt positivt. Dagen efter var det aningen svagare. Men ändå nästan helt starkt. Testade sedan inte förtän Igår, dag 22, strecket fortfarande lika starkt. 

Vad kan detta bero på? Jag har haft oskyddad sex dag 13 och dag 17. Men känner absolut inga symptom på graviditet

• Svar på tråden Positiv äl-sticka över en vecka
  • Anonym (Mamma)

Du är alldeles för tidigt ute för att fundera på symptom, ägget har antagligen inte ens fäst i kroppen än! Jag hade förresten inga graviditetssymptom alls de första månaderna. Det verkar iaf som att du hade ÄL runt dag 18. Inom de närmaste dagarna borde ägget fästa och du kan börja testa för graviditet nästa helg.

• Anonym (J)

Kan vara att du inte haft ägglossning och hormonerna är i obalans denna månaden. Det är normalt att det händer ibland (och ja, det är notmalt att det kan hända även om det aldrig hänt förr). Det kan också vara tecken på pcos, även det där med att det inte är ?onormalt? för dig att du inte får helt positiva (minst lika starka linjer) test är ett tecken på det. Med pcos kan det vara svårt med ägglossningstester för att man ofta antingen aldrig får (helt) positiva tester eller nästan alltid, eller ofta, får positiva tester.

• Anonym (Gravid?)

Jag har inte pcos och har haft så här under alla år som jag testat. Att det inte blivit helt starkt varje månad. Ändå har jag blivit gravid på första försöket två gånger. Men visst kanske det kan vara så att jag inte haft äl denna månad. Men som sagt så har det aldrig hänt tidigare. 
    Och det är ju inte så att jag vill bli gravid. Vill mest veta vad det kan bero på och när mensen beräknas komma :) 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Gravid?) skrev 2023-02-02 11:08:29 följande:

Jag har inte pcos och har haft så här under alla år som jag testat. Att det inte blivit helt starkt varje månad. Ändå har jag blivit gravid på första försöket två gånger. Men visst kanske det kan vara så att jag inte haft äl denna månad. Men som sagt så har det aldrig hänt tidigare. 
    Och det är ju inte så att jag vill bli gravid. Vill mest veta vad det kan bero på och när mensen beräknas komma :) 

Om du inte vill bli gravid, varför har ni då sex exakt precis innan din ägglossning är beräknad, båda gångerna....? Du kan som sagt börja testa dig nästa helg.
Svar på tråden Positiv äl-sticka över en vecka