• Anonym (LiitetMy)

8 åring med hemsk separationsångest.

Har en 8 åring som nyligen börjat med ett helt nytt betende (har 2 barn sen innan så känns som jag ändå borde förstå).

På nyår var det smällare som skrämde henne rejält (hon skakade), sen gick brandlarmet i skolan 3-4 dagar i rad. 

Det resulterade i ett mycket ledset barn som bara gråter och t.o.m. kräks av stress innan skolan. Vi har kontakt med läraren såklart (daglig) och följer med henne in på skolan varje dag. 

Hon har blivit väldigt mammig och pappig. Vill eller kan inte säga så mycket mer än att hon inte vill bli ensam (fast hon har många vänner). 

Skolsköterska och kurator får hon kontakt med nästa vecka. Och hon får all närhet hon vill och behöver.

Känns detta betende igen? Hon är en rätt blyg och försiktig tjej. Men inte överdrivet tycker jag. Hon är lite avaktande och vill studera situationen lite innan hon hoppar in i den liksom. 

Har ni någon erfarenhet av detta? Vad gjorde ni och vad hjälpte? Nån fas?

• Svar på tråden 8 åring med hemsk separationsångest.
  • Anonym (Lis)

Låter som hon blev rejält skrämd, chockad. Vad säger hon själv? Varför är hon så orolig efter det? För jag tänker att många barn snappar upp om kriget i Ukraina. Och sprängningar och annat som sker i vårt eget land. De förstår att det är nära, händer i vår omvärld och de kan vara vettskrämda för det. I 8 årsåldern förstår man mer och tänker mer kring livet och döden osv.

• Anonym (LiitetMy)
    Anonym (Lis) skrev 2023-01-31 15:03:59 följande:

Låter som hon blev rejält skrämd, chockad. Vad säger hon själv? Varför är hon så orolig efter det? För jag tänker att många barn snappar upp om kriget i Ukraina. Och sprängningar och annat som sker i vårt eget land. De förstår att det är nära, händer i vår omvärld och de kan vara vettskrämda för det. I 8 årsåldern förstår man mer och tänker mer kring livet och döden osv.

Hon säger olika saker, först var det brandlarmet, smällarna, kompisarna att hon var rädd att vara ensam. Sen kom det där att hon är ledsen hela skoldagarna för hon saknar mig och pappan. Men det är svårt att få henne att sätta ord på det. När kriget i Ukraina startade var hon rädd för det också. 

Jag får ur henne små bitar men ingen helhet. Eller vad som kan göra det bättre för det blir värre. Jag hoppas ju kuratorn kan hjälpa. Men jag är tveksam om hon alls kommer att vilja/våga prata med henne.

Svar på tråden 8 åring med hemsk separationsångest.