• Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

• Svar på tråden Kan jag neka dna-test?
  • molly50
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-02-09 20:34:37 följande:
    Det var barnmorskan som sa att jag måste ju bara berätta för killen som kan vara pappan. Trodde väl att han skulle bry sig något. 
    Om han gör ett DNA-test och det visar att han är pappan så kanske han kommer att börja bry sig?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-02-09 20:34:37 följande:
    Det var barnmorskan som sa att jag måste ju bara berätta för killen som kan vara pappan. Trodde väl att han skulle bry sig något. 

Ja, det vill man ju tro, det förstår jag.

Varför slutade ni träffas förresten?

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 20:55:06 följande:

Ja, det vill man ju tro, det förstår jag.

Varför slutade ni träffas förresten?

Varför vi slutade träffas? Du kan se vad jag skrev i trådstarten det var ju en så kallad tillfällig förbindelse. 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-02-09 17:52:29 följande:

Pappan sa när jag berättade att han inte trodde han var pappan och att han skulle kräva dna-test men vet ju inte om han kommer att kontakta och kräva det. Troligen. Läste mån stans att de visst kan pressa mig om de utreder vem pappan är och att de kommer att förhöra mig typ. 

Om man tar ända från barnuppfostran, dvs 1979, blev det olagligt att bestraffa barn, det innebar, inse att du gjort fel, känn ånger, erkänn du gjort fel så stryker vi sett sträck över saken.
    Den principen gäller än idag. Men idag har det blivit vanligare i skolan och bland kriminella att vägra erkänna handlingar. och ingen blir straffad för det.

Det samma gäller med dina utfrågningar vem pappan är, dom får inte pressa dig eller få dig att må dåligt bara för att du inte vet vem pappan är.
    Detta har blivit vanligare idag, dom som råkar bli gravid vill inte gå igenom processen, ev har dom 2-3 män dom varit med, men kan inte säga vem som är pappa, man väljer istället att inte veta, man har då barnet för sig själv, man får underhåll och allt betalt ändå.

Tro att det finns en massa killar som kräver dna test om dom inte blivit tillfrågade för ett ONS är i princip obefintlig.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-02-09 21:17:38 följande:
    Varför vi slutade träffas? Du kan se vad jag skrev i trådstarten det var ju en så kallad tillfällig förbindelse. 
    Varför var det en tillfällig förbindelse och inte att ni ville träffas mer?

Ni träffades väl en handfull gånger.
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 21:34:20 följande:
    Varför var det en tillfällig förbindelse och inte att ni ville träffas mer?

Ni träffades väl en handfull gånger.
    Ja varför har folk tillfälliga förbindelser? Eller ONS. Det fanns väl inte nog intresse från bådas sidor. Ja det förekommer att folk har sex utan relation och kanske inte ens vet om man vill bli tillsammans. Inte direkt så att alla går och håller på sig tills man har gift sig. För 75 år sedan kanske. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-02-09 22:57:49 följande:
    Ja varför har folk tillfälliga förbindelser? Eller ONS. Det fanns väl inte nog intresse från bådas sidor. Ja det förekommer att folk har sex utan relation och kanske inte ens vet om man vill bli tillsammans. Inte direkt så att alla går och håller på sig tills man har gift sig. För 75 år sedan kanske. 
    Jo, jag vet att det förekommer, och att inte alla håller på sig. Men nu undrade jag inte varför ni hade förbindelsen, utan varför den upphörde. Varför det slutade vid att vara tillfällig. Inte nog intresse OK. Nej, då är det nog ingen idé.
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 23:36:02 följande:
    Jo, jag vet att det förekommer, och att inte alla håller på sig. Men nu undrade jag inte varför ni hade förbindelsen, utan varför den upphörde. Varför det slutade vid att vara tillfällig. Inte nog intresse OK. Nej, då är det nog ingen idé.
    Jag fattar inte riktigt var du vill komma här. Måste man vara ihop för att ha sex eller vad menar du? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-02-09 23:44:22 följande:
    Jag fattar inte riktigt var du vill komma här. Måste man vara ihop för att ha sex eller vad menar du? 
    Nej, det menar jag inte. Utan tänkte om han kanske hade betett sig illa eller så och det kanske var därför ni slutade ses.
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-10 00:49:59 följande:
    Nej, det menar jag inte. Utan tänkte om han kanske hade betett sig illa eller så och det kanske var därför ni slutade ses.
    Nä det gjorde han inte det var ju bara nåt väldigt tillfälligt och ingen relation inte nåt dateande.
  • Richard1986

Vad du tycker om honom tar lagen inte det minsta hänsyn till eftersom barnets rätt till sitt biologiska ursprung övertrumfar allt annat. 

Du äger inte barnet. Barnet har lagstadgad rätt till 2 föräldrar. Inte bara dig, utan pappan också.

Han har ingen möjlighet att kräva faderskapstest, men om du vägrar så kan han vända sig till Socialnämnden som kan välja att väcka talan i domstol för att få faderskapet fastställt om han kan presentera trovärdiga skäl för att han kan vara pappan. 

Det är dags även för dig att växa upp och svälja stoltheten. Många skilsmässopar tål inte att se varandra men klarar ändå av att hålla en civiliserad kontakt för barnens skull. Nu är det dags även för dig att göra samma sak. Det handlar om barnet. Inte om din egen bekvämlighet.

• Nomanisanisland
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 10:54:06 följande:
    Kan jag neka dna-test?

Är gravid efter ett ONS och vet vem pappan är och har snackat med honom om det. Men ärligt talat han verkar vara en riktig idiot. Har inte haft kontakt på flera veckor nu. Bryr sig inte alls. Så känner att jag kanske helst inte vill ha honom i mitt liv. Jag och barnet kommer att klara oss bra utan honom. Så min fundering här. Kan jag säga att jag inte vet vem som är pappan? Och ifall han som är pappan helt plötsligt kräver ett dna-test kan jag som barnets mamma bara neka honom det? Behöver jag ens kontakta pappan och säga att barnet har föds och vilket kön? 

Det är ju självklart.

Du väljer om du vill behålla barnet eller inte.

Men väljer du att göra det har barnet rätt till sin pappa och pappan rätt till sitt barn.

Det är bra att skärpa sig.

• Nomanisanisland
    Anonym (SnartMamma) skrev 2023-01-28 13:46:51 följande:

Jag är mamman som skriver här. Men räcker det inte att jag bara tycker han är olämplig som förälder? Oansvarig och omogen har han ju redan bevisat att han är när han har skitigt i att ta kontakt. Inte brytt sig ett skit här. Knappast redo att ta hand om ett barn i alla fall. Jag kanske träffar en kille i framtiden som är betydligt mer pappamaterial. Och så ska jag behöva dras med den ynkryggen. Knappast kul! 

Som sagt, om du väljer att skaffa barn med någon, får du fadern på köpet.
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?