11-åring som verkar deprimerad och spelberoende
Sonen säger att allt är tråkigt och meningslöst utom att spela X-box och han gråter och går runt här hemma som en skugga när han måste lämna sitt sovrum, ligger annars bara på sängen med datorn. Han vill helst ligga i sängen och glo på youtube i sin skoldator och är bara arg och sur när man pratar med honom. Vi försökte med två timmars skärmtid per dag men på något sätt har det spårat ur.Jag var så bekymrad över hans skärmberoende för några månader sedan, efter månader av försök att trappa ner och av förklaringar och regler utan effekt, och märkte att sonen blev agressiv av spelberoendet. När han slog sin två år yngre lillebror så illa att det i närmaste var misshandel, över om vem som skulle spela, så fick jag nog och slängde ut X-boxen, och därför är jag "roten till allt ont" och en "dålig mamma" enligt sonen. Jag vill ju inte bara ge upp om honom. Är han deprimerad? Borde vi söka hjälp hos BUP för typ medicinering? Han tycker skolan är tråkig och fritiden är jättetråkig och kompisarna börjar försvinna. Vi försöker hitta på utflykter och involvera honom i saker hemma men det går inte. Han har noll eget driv, ingen nyfikenhet på livet, tycker motion gör ont och börjar lägga på sig.
Det är en kamp att få iväg honom till skolan varje dag, allt han vill är att ligga kvar i sängen med datorn. Jag har försökt prata med honom om att det är ett missbruk precis som alkohol eller vad som helst och att jag inte "bråkar" med honom för att vara elak utan för att jag inte kan ge upp. Försökt styra upp med schema, men inget fungerar. Förra sommaren ville jag få ut honom och hoppa studsmatta med sina syskon, men han gick sällan att få ut och hans humör förstörde vår efterlängtade semester på västkusten. Är han deprimerad, och vad kan man göra? Jag vill bara slänga alla skärmar åt helsike men vi vuxna använder det ju också, dock med mera måtta... Hjälp!