• Anonym (Mamma)

Ska jag berätta för grannarna ?

Ok, har en åttaåring som oftast är väldigt lugn och försiktig , i skolan gör hon inte mycket ljud av sig och har aldrig fått något utbrott som hon kan få hemma. Skulle säga hon passar bra in som högkänslig faktiskt.
    Hur som, det händer , men sällan att hon får ett utbrott hon inte riktigt han hantera och då skriker hon .  Vi försöker hjälpa henne med  hur hon istället ska hantera det och hon skäms alltid och mår dåligt över utbrotten. Hon säger jag kan inte hjälpa det.
    Vi har precis flyttat förra månaden. Häromkvällen vart hon arg men det va inte många minuter hon skrek. Hon lugnade sig rätt fort. Idag när vi varit nere i källaren va två tjejer ovanför oss utsnför deras dörr, de är syskon och några år äldre än vår tjej. De hörde väl att vi kom och skulle gå in genom vår dörr, då säger en av tjejerna ?ditt barn skriker? jag är inte helt säker på att det va mig hon menade eller oss för hon pratade nog med sin mamma ? Min dotter tog dock åt sig och blev superledsen, för hon tycker det är så svårt att inte kunna hantera det.

Anser att alla är olika och reagerar olika, ska jag behöva förvarna att det kan hända att vår dotter skriker ibland när hon blir arg ? Det händer inte ens varje månad . Eller ska man anta att föräldrar faktiskt vet att barn är olika och vissa skriker när de är arga ?

• Svar på tråden Ska jag berätta för grannarna ?
  • Anonym (korven)
    Anonym (Rätt) skrev 2023-01-12 17:25:05 följande:
    Men va, om ts stämmer skriker hon ngr minuter inte ens varje månad. Jag har bott vägg i vägg med barnfamiljer och skrik har inte direkt varit ovanligt, utan skett på veckobasis. Inte låtit jättetrevligt men inte handlat om misshandelskrik direkt utan missnöjda barn, vilket jag tolkat som rätt normalt?
    verkligen, hot om vräkning skrämmer ju bara barnet.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-01-12 17:32:37 följande:

Åh stackars tjej. Men som en mamma till ett väldigt passionerat och kanske i överkant dramatiskt barn så ÄR det ändå viktigt att lära sig att uttrycka sina känslor på mer socialt acceptabla sätt än att skrika. Väldigt få saker är så motiverande som att andra barn lägger märke till det. Viktigt här är förstås att ni vuxna hjälper henne att lära sig uttrycka sina känslor på andra sätt, så att hon inte bara förtränger dem. 

I övrigt så är det ok att föra oväsen ett par minuter i månaden och inget du behöver oroa dig för eller känna att du behöver förklara för omgivningen.

Också bra inlägg!
  • Anonym (Lill)
    Anonym (va) skrev 2023-01-12 17:08:08 följande:

Högkänslig?? Vad är det för modediagnos??

Det är ett personlighetsdrag. Ingen diagnos? prova googla
  • Anonym (Mamma)

Klart vi inte skambelägger henne! Vi försöker ju hitta andra lösningar på hur hon ska hantera när hon blir sådär arg.

• Anonym (J)

Att ett barn kommenterar att ett annat barn skriker är verkligen ingen stor grej. Skaka det av dig och fortsätt hjälpa ditt barn att försöka att hitta bättre strategier för hur hon ska hantera ilska. Alla barn och föräldrar har diverse problem att kämpa med. Det är inget konstigt. Grannarna behöver ingen speciell information om saken.

• Anonym (E)
    Anonym (Rätt) skrev 2023-01-12 17:25:05 följande:
    Men va, om ts stämmer skriker hon ngr minuter inte ens varje månad. Jag har bott vägg i vägg med barnfamiljer och skrik har inte direkt varit ovanligt, utan skett på veckobasis. Inte låtit jättetrevligt men inte handlat om misshandelskrik direkt utan missnöjda barn, vilket jag tolkat som rätt normalt?
    Normalt, visst, men grannarna har rätt till att bo ostört också. Vem sa nåt om misshandel??
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2023-01-12 19:16:27 följande:
    Normalt, visst, men grannarna har rätt till att bo ostört också. Vem sa nåt om misshandel??

Man har inte rätt till fullkomlig tystnad när man bor i lägenhet. Vanliga vardagsljud, såsom barn som skriker emellanåt, får man tåla. TS riskerar inte att bli vräkt.
  • Anonym (Kleo)

Mitt barn skriker betydligt oftare och längre än ditt, TS (ja, BUP är inkopplat). Vi säger inget till grannarna om det men har bra kontakt med de flesta (typ hissprat och prat mellan balkongerna). Jag tänker som så att om grannarna känner och gillar oss har de mer tålamod. 

• Anonym (Mamma)

Ostört ? För att mitt barn skriker en till två dagar i månaden ? Snart får vi en bebis som lär skrika betydligt mer ☺️ tycker nog man får tåla lite vardagliga saker om man bor i lägenhet.

Tar till mig endel inlägg här , andra är ju väldigt överdrivna, som vanligt här inne. 😉

• Anonym (Kleo)
    Barnskrik är något man får räkna med i flerfamiljshus. Det räknas som normala ljud. Och det är inte orsak till vräkning. Det finns ett fall där barnet illvrålade väldigt ofta och samtidigt slog hårt på elementen, även nattetid. Där dömdes hyresvärden att åtgärda störningen. Vet inte om det slutade i vräkning eller inte, men det diskuterades. Fallet blev omskrivet eftersom det var så extremt att vräka en barnfamilj pga ljud. 
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2023-01-12 19:33:10 följande:

Man har inte rätt till fullkomlig tystnad när man bor i lägenhet. Vanliga vardagsljud, såsom barn som skriker emellanåt, får man tåla. TS riskerar inte att bli vräkt.
    Nej inte "fullkomlig" tystnad men att ha en unge som gallskriker ibland lär de flesta tycka är störande, även om det bara är en gång i månaden. Dessutom, borde inte huvudfokus vara att hon måste få lära sig hantera sina känslor??
  • Anonym (Rätt)
    Nope. Vill man bo så pass ostört att man inte fixar några minuters skrik inte ens varje månad, då får man flytta ut i hus. Spädbarn skriker nätter igenom, människor har sex, håller kalas, sjunger etc. Människor känner och lever, hörs och syns. Det är inte ostört att bo i lägenhet.
  • Anonym (Mamma)

Jag har skrivit flera gånger att vi försöker hitt andra vägar för henne att hantera detta . Det handlar nog några minuter högst , det är inte så att hon står och vrålar i timmar.

För övrigt sa min man nu att han hört dom skrika också barnen så de ville väl bara va lite kaxiga nu när de var två. 

• Anonym

Nej du ska inte blanda in grannarna i detta.
    Du behöver inte alls bry dig om vad dessa tjejer stod och sa.

• Citronella
    Anonym (E) skrev 2023-01-12 17:02:54 följande:
    Känner hon sig lyssnad på? Klarar hon av att uttrycka vilka känslor hon har i kroppen? Går det att resonera kring att skrikandet faktiskt kan få er vräkta...?
    Varför ska ts skrämma upp dottern när hon redan mår dåligt? Vi vuxna vet att man inte blir vräkt för en sådan sak måendet gör inte dottern hon kommer tro det är sant och att de när hon helst kan bli av med bostaden. 
  • Anonym

Något en tredjedel av alla människor anses vara dessutom..
  • Anonym

Något en tredjedel av alla människor anses vara dessutom..
  • Anonym
    Anonym (Kleo) skrev 2023-01-12 19:45:35 följande:
    Barnskrik är något man får räkna med i flerfamiljshus. Det räknas som normala ljud. Och det är inte orsak till vräkning. Det finns ett fall där barnet illvrålade väldigt ofta och samtidigt slog hårt på elementen, även nattetid. Där dömdes hyresvärden att åtgärda störningen. Vet inte om det slutade i vräkning eller inte, men det diskuterades. Fallet blev omskrivet eftersom det var så extremt att vräka en barnfamilj pga ljud. 
    Att slå hårt på elementen nattetid är ju tortyr för alla grannar, dessutom borde föräldrarna ha vaknat och fått ungen att sluta. Är ju helt skadat beteende att slå på elementen mitt i natten. Självklart bör man vräkas om man beter sig så.
Svar på tråden Ska jag berätta för grannarna ?