• Anonym (Ledsen)

Vill skilja mig, men behålla huset

Hej!
    Det börjar gå för långt nu, och jag funderar på skiljsmässa.
    Jag vill inte ha några kommentarer om rätt eller fel om mitt beslut, tack! Vi har gått igenom mycket redan.

Vi äger tillsammans ett hus och har ca 60% belåningsgrad på det.

FINNS det ngn chans för mig, förrutom att vinna på lotto, att köpa ut min man?

När jag kollar vad jag får låna, landar det bara i hälften av vad vårat hus är värt. Dvs vad jag äger just nu.

Kan någon gå i borgen? Eller finns ngn som kan medäga? Eller liknande? Hur kan man göra? Jag börjar bli desperat. Jag vill verkligen ha kvar huset för våra barns skull.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill skilja mig, men behålla huset
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-12-27 22:51:36 följande:
    Just det. Behöver väl låna 1,5 milj till, samt halva värdeökningen. Så låt säga ett lån på totalt 4 milj. Inkl det jag har i lån just nu (1,5 milj).
    Minus skatten på värdeökningen.
  • Anonym (Skild mamma)

Jag har inga svar ang. det ekonomiska men tänker så här; fundera om huset verkligen är så viktigt för barnen. Jag tänkte liknande ett tag men förstod  att jag inte kunde stanna i ett hus jag inte klarade  av praktiskt och ekonomiskt för barnens skull. 
    Barnen, de hade inga problem med att flytta och börja om. 

• Anonym (Nja)

Barnen kanske hellre vill att ni har råd med en och annan resa, utflykter, Liseberg etc, ny cykel, kläder, trevlig mat mm än att bo kvar i ett specifikt hus.

Vill du absolut att de skall bo där kanske det är bättre om din man vill ha kvar huset, så kan du stå för guldkant i vardagen.

Gör inget dumt nu.

• Anonym (Lo)

Förstår att det känns tufft och att du inte vill störa barnens tillvaro mer än nödvändigt. Men att som ensam stå med 4 milj i lån, med en inkomst på drygt 40 000 kr i månaden är ett väldigt riskabelt beslut. Räntekostnaderna kommer att vara skyhöga, elen är dyr, maten, bränsle och vi är dessutom på väg in i en lågkonjunktur. Jag skulle snarare råda dig till att försöka ha så låga fasta kostnader som möjligt. Även om barnen kommer att sakna huset så far de betydligt sämre av att ha en mamma som går på knäna och ständigt är orolig för ekonomin och där varenda krona måste vändas på och antagligen mycket som måste försakas. Till vilken nytta? 

• Anonym (Mom)

Kort sagt - du har inte råd. 

Det är därför du inte får låna 4 miljoner. 

Om jag var du skulle jag leta efter en billig bostadsrätt eller ännu hellre en hyresrätt och känna friheten i att ha en trygg och ekonomiskt sund situatio. 

• Anonym (Anna)

Du vill inte behålla huset för barnens skull, du vill behålla det för din skull men du skyller på barnen. 

Barn vill ha trygga glada föräldrar, de bor hellre i en hydda i skogen än i en flådig villa om villan innebär att mamma blir belånad över öronen, de inte kan göra något. För det kostar mer än att bara bo, det vet du kanske, typ semestrar, julklappar, andra upplevelser som skapar minnen som är värda betydligt mer än att bo i en alldeles för dyr villa.

Så släpp tanken på att du vill behålla huset för barnen, de blir lika lyckliga i ett billigare boende, garanterat.

• Anonym (Räkna)

Du får räkna på det. Kolla till exempel på www.skilsmässa.se där det finns kompletta räkneexempel på när man löser ut någon, bland annat reavinst och fiktivt mäklararvode ska vara med.

Glöm inte att räkna på amorteringskraven och att ta hänsyn till att räntan kan knalla upp i 5-6 %. 

Om dina föräldrar har god ekonomi och är unga (=inte pensionärer) så kan de kanske vara medlåntagare, alternativt att de ger dig förskott på arv.

• Anonym (Anpassa)

Jag tror barnen mår bättre av att bo i ett boende du har råd med än att bo kvar i nuvarande hus och behöva leva med att vända på slantarna. 

Min lön är drygt 20 000 högre än din och jag skulle definitivt flytta till billigare vid separation framför att låna 4 miljoner för att bo kvar. 

• Anonym (räkneexempel)

Säg att huset är värt 5 milj.
    Ni har 3 milj i lån
    Säg du har 250 tkr spar
    Din man 500 tkr
    Skatt på vinsten är svår att gissa då vi inte vet vad ni köpte villan för.

Men din man ska lösas ut för 1,5 mkr + 1 mkr (minus skatt).
    Du har lån på 1,5 mkr och behöver låna 2,5 mkr till.
    Totalt 4 mkr.

Du har rätt till 125 tkr av hans sparande (250+500)/2.
    Så dina likvida medel är 375 tkr.

Lånar du 4 mkr är huset belånat till 80% och behöver eg ingen kontantinsats.

4 mkr kostar i lån (räknat 5% ränta samt 1,5% amortering)
    16670+5000=21670 kr per månad + driftskostnader. Beroende på uppvärmning kan det bli högt.

Du kommer behöva en medlåntagare.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Anna) skrev 2022-12-28 08:15:26 följande:

Du vill inte behålla huset för barnens skull, du vill behålla det för din skull men du skyller på barnen. 

Barn vill ha trygga glada föräldrar, de bor hellre i en hydda i skogen än i en flådig villa om villan innebär att mamma blir belånad över öronen, de inte kan göra något. För det kostar mer än att bara bo, det vet du kanske, typ semestrar, julklappar, andra upplevelser som skapar minnen som är värda betydligt mer än att bo i en alldeles för dyr villa.

Så släpp tanken på att du vill behålla huset för barnen, de blir lika lyckliga i ett billigare boende, garanterat.

Hold your horses innan du dömer och gör förhastade slutsatser. Du har inte tänkt på att orten vi bor på, kanske saknar bostads- samt hyresrätter? Eller iaf finns väldigt få av dem? Väldigt sällan ledigt. Att lämna detta hus skulle betyda att behöva byta kommun. Mil bort. Därmed kommer även barnen behöva byta kompisar, skola osv... inte snällt mot barnen.
    Så, nej. Jag vill inte behålla huset för MIN skull.
    Och JA. Jag vet att jag inte har råd själv. Därför jag skrev här om det finns alternativ till delat ägandeskap i form av ngn riskkapitalist/oragnisarion osv. Vem vet vad jag missat. Men antar att det bara är lotto eller ngt arv från någon avlägsen släkting som kan rädda denna situation.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-12-28 10:00:00 följande:
    Hold your horses innan du dömer och gör förhastade slutsatser. Du har inte tänkt på att orten vi bor på, kanske saknar bostads- samt hyresrätter? Eller iaf finns väldigt få av dem? Väldigt sällan ledigt. Att lämna detta hus skulle betyda att behöva byta kommun. Mil bort. Därmed kommer även barnen behöva byta kompisar, skola osv... inte snällt mot barnen.
    Och JA. Jag vet att jag inte har råd själv. Därför jag skrev här om det finns alternativ till delat ägandeskap i form av ngn riskkapitalist/oragnisarion osv. Vem vet vad jag missat. Men antar att det bara är lotto eller ngt arv från någon avlägsen släkting som kan rädda denna situation.
    Då får ni ju flytta båda två till en annan kommun. Barn klarar av att byta skola, ni är inte de första. Det viktigaste för barnen är att de har sina föräldrar, och att båda föräldrarna delar på ansvaret.
    Detta är ju konsekvenser som kommer av era beslut.
  • Anonym (?)
    Om det är så pass viktigt för barnen att kunna bo kvar i hus och kommun borde du och ditt ex kunna hitta någon lösning. T ex ni fortsätter samäga bostaden, kanske att ni turas om att bo där eller den andra långsamt stegvis och över tiden köper ut den andra.

I övrigt verkar det inte som du kommer ha råd att bo kvar om utlösen och övertagtande  är ett måste. Någon hjälporgansisation har jag inte hört talas om utan den vanliga lösningen brukar vara att någon släktning med tillgångar hjälper till

Men, innan du ger upp, gå och prata med banken. 
  • Myling

Om ni bor så långt ut i skogen att där inte finns en enda lägenhet så lär det väl finnas billigare hus än 5 miljoners?

• Lönnsirap

Det är ju jättesvårt att veta exakt hur banken resonerar om några månader när det är dags att dela upp tillgångar.... Många människor har drömt om att bo kvar och insett när man räknat på riktigt att det faktiskt inte är möjligt.

Sen ska man inte ge upp för tidigt. Att vilja skiljas och att faktiskt vara klar med att ta tag i det hela är två olika saker. Vem din man är om du initierar skilsmässa vet du ju inte här och nu. 

• Anonym (Skild mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2022-12-28 08:15:26 följande:

Håller med till 100. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-12-27 22:40:27 följande:
    Jag vill verkligen ha kvar huset för våra barns skull.
    Har din make råd att ha kvar huset på egen hand? (För barnens skull.)

• Anonym (Hej)

Jag vill bara önska dig lycka till och säga att jag har medkänsla... 
    Som det är nu så bor jag i en tvåa, ett stenkast ifrån vårt hus. Har ansökt om skilsmässa men fått stå för notan själv. Gubben vill inte släppa mig och jag är tvungen att betala för både min del av huslånet samt hyran för lägenheten, lägg på alla boendekostnader till det... 
    Har det så kärvt att jag ofta behövt äta i huset, han bor kvar där, och barnen äter oftare där. Han förtjänar betydligt mer än mig, men gör allt för att få mig tillbaka... Suck! Vem kunde ha anat det? 

• Anonym (Anpassa)
    Är ert hus det billigaste huset som finns att få i er kommun? Jag tycker att det brukar vara relativt standard när folk med villa skiljer sig att man säljer huset och köper varsitt radhus som hör till samma skolområde (eller med bra kollektivtrafik till skolan man går i). De enda jag vet som fått byta ort är de som klämt ihop sig i stockholm innerstad, där bor de redan i minsta möjliga med 2 inkomster och det finns bara ettor som alternativ att byta ned till. 
Svar på tråden Vill skilja mig, men behålla huset