• Anonym (Ts)

Folk som vet om hjälp med julklappar till barnen sista dagarna före jul?

Ser i trådar på fb i olika hjälpgrupper (små och lokala och stora som Giving people) att det verkar rätt många där man desperat söker hjälp med julklappar till barnen sista dagarna före jul. 

vad är det som hänt då som gör att man är ute så i sista stund? De flesta föräldrar brukar väl börja fundera på julklappar långt tidigare och om man då inte har några pengar borde.man väl anstränga sig extra att söka hjälp i god tid? Massor med organisationer och volontärer finns ju numera att söka hjälp från. 

• Svar på tråden Folk som vet om hjälp med julklappar till barnen sista dagarna före jul?
  • Anonym (Ts)

Rubriken blev konstig, folk som BER om hjälp ska det stå. 

• Anonym (´´´)

Ja du TS. Du verkar inte förstå att för vissa familjer så finns det verkligen inte en enda krona över för att planera och köpa julklappar i augusti. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-25 10:51:52 följande:

Ja du TS. Du verkar inte förstå att för vissa familjer så finns det verkligen inte en enda krona över för att planera och köpa julklappar i augusti. 

Men jag undrar ju varför man då inte söker hjälp 1 december istället för 22 december?
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-25 11:10:11 följande:
    Men jag undrar ju varför man då inte söker hjälp 1 december istället för 22 december?
    Inte så svårt att fatta...... De hoppas och tror att de ska kunna klara sig ekonomiskt till att köpa åtminstone nånting. Sedan ska man komma ihåg att det finns väldigt många som sitter och tigger saker fast det egentligen inte behövs.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-12-25 11:11:46 följande:
    Inte så svårt att fatta...... De hoppas och tror att de ska kunna klara sig ekonomiskt till att köpa åtminstone nånting. Sedan ska man komma ihåg att det finns väldigt många som sitter och tigger saker fast det egentligen inte behövs.
    Varför tror du det är många som tigger julklappar utan att behöva det? 
  • Anonym (Öh)
    Anonym (´´´) skrev 2022-12-25 10:51:52 följande:

Läste du ens TS?
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-26 10:25:19 följande:
    Varför tror du det är många som tigger julklappar utan att behöva det? 
    Det är inte att jag tror utan att jag vet. Det finns en del som har dålig ekonomi men som egentligen inte har behovet, ändå tigger de saker eller pengar. Sedan finns det tyvärr en stor andel som tigger för att sälja vidare (!).
  • Anonym (Ellodi)

Jag tror det är de människorna som hoppas in i det sista att de ska kunna lösa sin situation själva och som tycker det är jättejobbigt att be om hjälp och drar sig för det.
    Sedan går dagarna och några dagar innan jul sväljer de sin stolthet, erkänner för sig själva att de inte lyckades lösa det själva och skriver det där meddelandet och ber om hjälpen.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Ellodi) skrev 2022-12-26 11:17:20 följande:

Jag tror det är de människorna som hoppas in i det sista att de ska kunna lösa sin situation själva och som tycker det är jättejobbigt att be om hjälp och drar sig för det.
    Sedan går dagarna och några dagar innan jul sväljer de sin stolthet, erkänner för sig själva att de inte lyckades lösa det själva och skriver det där meddelandet och ber om hjälpen.

Det låter som att den inställningen kan ha något att göra med varför de har dålig ekonomi till att börja med. Pengar kommer inte magiskt dyka upp mitt i månaden, om det är det man går och väntar på.
  • Anonym (Ellodi)
    Anonym (Öh) skrev 2022-12-26 15:46:34 följande:
    Det låter som att den inställningen kan ha något att göra med varför de har dålig ekonomi till att börja med. Pengar kommer inte magiskt dyka upp mitt i månaden, om det är det man går och väntar på.
    Så behöver det väl inte alls vara?

Det kan ju vara att man väntar på barnbidraget men så gick bilen sönder, eller så blev elräkningen högre osv.

Du har kanske missat inflationen, men många som innan den levde på gränsen har det väldigt tufft nu.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Ellodi) skrev 2022-12-26 15:57:26 följande:
    Så behöver det väl inte alls vara?

Det kan ju vara att man väntar på barnbidraget men så gick bilen sönder, eller så blev elräkningen högre osv.

Du har kanske missat inflationen, men många som innan den levde på gränsen har det väldigt tufft nu.
    Fast har man så dålig ekonomi så lägger man sig ett steg före, det är ännu mer anledning att ordna något i god tid för att inte riskera att hamna i den situationen. Det är ju ingen nyhet att man lever på marginalerna. Så har iaf jag gjort när jag haft dåligt med pengar, vilket känns helt självklart.
  • Anonym (Ellodi)
    Anonym (Öh) skrev 2022-12-26 22:36:13 följande:
    Fast har man så dålig ekonomi så lägger man sig ett steg före, det är ännu mer anledning att ordna något i god tid för att inte riskera att hamna i den situationen. Det är ju ingen nyhet att man lever på marginalerna. Så har iaf jag gjort när jag haft dåligt med pengar, vilket känns helt självklart.
    Och om man inte kan ligga ett steg före?

Nu handlade det ju dessutom om NÄR man ber om hjälpen, inte ATT man ber om hjälpen.

Att man själv försöker lösa sin situation innan man bet andra göra det borde ju faktiskt ses som positivt och inte negativt.
  • Anonym (Öh)

Med att ligga steget före menar jag förstås att man i god tid ser över sina ekonomiska möjligheter inför jul och tar ett beslut ifrån det. Att sitta och vänta på att pengar ska ramla ner från himlen är väl inte att försöka lösa sin situation? Alla försök till lösningar borde göras i god tid för att inte riskera att stå där utan någonting. Onödigt och rentav dumt att vänta till någon dag innan det är aktuellt. Men om man inte tar tag i sina problem förstår jag som sagt att man har ekonomiska svårigheter överlag.

Anonym (Ellodi) skrev 2022-12-26 23:34:58 följande:
    Och om man inte kan ligga ett steg före?

Nu handlade det ju dessutom om NÄR man ber om hjälpen, inte ATT man ber om hjälpen.

Att man själv försöker lösa sin situation innan man bet andra göra det borde ju faktiskt ses som positivt och inte negativt.
Svar på tråden Folk som vet om hjälp med julklappar till barnen sista dagarna före jul?