• LinneaM93

    Återkommande bakteriell vaginos - hur fan lyckas bli gravid?

    Ja där är ju frågan. Fick konstaterat BV för två veckor sedan (första gången någonsin). Då hade jag precis ägglossning, och då har jag uppfattat att ph-värdet blir dåligt = spermier överlever inte - blir inte gravid. Precis som jag trodde, det tog sig inte. Efter ägglossningen päbörjade jag en enveckas medicinkur emot bv. Levde lyckligt och hoppades att det skulle ge med sig med detta.

    Sen kom mensen, och vi låg första gången på två veckor (mensdag 4), och märkte genast att lukten kom tillbaka. Så den har inte blivit bättre.

    nu börjar jag känna att det är hopplöst? Nu ska jag igen få medicin i en vecka, sen är det ägglossning (säkert fortfarande fucked up ph) och sen kommer mensen som igen förstör bakteriefloran och vaginosen kommer tillbaka.

    Hur fan ska man kunna bli med barn? :( och att ha BV under en graviditet ökar ju risken för missfall massor. 

    Har sådan ångest för detta. Finns det någon som kan säga något peppande? Känns som jag aldrig kommer att kunna bli gravid när det går runt så här, och om jag blir det så kommer man att stressa över att få det under graviditeten och få missfall. HJÄLP!

  • Svar på tråden Återkommande bakteriell vaginos - hur fan lyckas bli gravid?
  • Millannn

    Hej!
    Det ska inte vara något ?större? problem med att bli gravid. Det gör ju självklart att det blir en mindre rolig miljö för spermierna men det är ju verkligen inte kört. Så jag tror inte därför att det inte tog! Man ska tänka på att det bara är 40% chans att bli gravid om man prickar in ägglossningen. :) 
    Jag hade BV i flera år och orkade aldrig göra något åt det men gick bort direkt när jag fick medicin. Men något som hjälper mig, binda vid mens, inga string och försöka att inte ha tighta byxor varje dag. Samt mjukisbyxor och utan trosor när man är hemma hehe! 

  • LinneaM93
    Millannn skrev 2022-12-24 21:10:56 följande:

    Hej!
    Det ska inte vara något ?större? problem med att bli gravid. Det gör ju självklart att det blir en mindre rolig miljö för spermierna men det är ju verkligen inte kört. Så jag tror inte därför att det inte tog! Man ska tänka på att det bara är 40% chans att bli gravid om man prickar in ägglossningen. :) 
    Jag hade BV i flera år och orkade aldrig göra något åt det men gick bort direkt när jag fick medicin. Men något som hjälper mig, binda vid mens, inga string och försöka att inte ha tighta byxor varje dag. Samt mjukisbyxor och utan trosor när man är hemma hehe! 


    Åh tack vad skönt att höra! Vilken medicin har du använt dig av? Är Binda bättre än tampong? :) menskopp? Är det no no?
  • Anonym (Maja)

    Mina två senaste barn har blivit till trots BV. De har dock oförklarligt fötts prematurt båda två (v. 33 och v. 34). Möjligt att det kan ha haft med BVn att göra. Hur som helst blev båda till på första försöket!

  • Millannn

    Jag fick antibiotika, Klindamycin Evolan! Tre piller som man för upp tre kvällar i rad, försvann direkt. Ja, jag har alltid binda. Tampong torkar ut mina slemhinnor direkt, samma sak med string och tighta jeans. Aldrig testat menskopp! Kan också tillägga att jag hade BV när min son blev till, på första försöket dessutom. Nu försöker vi med nummer två så det är klart att det är skönt att BVn är borta! :) 

Svar på tråden Återkommande bakteriell vaginos - hur fan lyckas bli gravid?