• Anonym (Stressad mamma)

Stressituation av att klä på två barn

Jag har en 16 månaders, och en på 11 veckor. Ett tag var vi ute varje dag i en lekpark eller till affären, eller bara en promenad i vagnen. 

Men just situationen att klä på barnen är ett enormt stresspåslag. Stora syskonet skriker sig helt svettig av att bli påklädd med overall och allt vad det innebär med vintern. Vantarna hinner flyga av 28 gånger innan vi ens lämnat huset.

Man är dessutom helt slut själv när man väl har kommit utanför dörren och har glömt både plånbok, nycklar och mobil.

Lilla syskonet är oftast nöjd men gillar inte att ligga ensam och vänta, påklädd eller icke påklädd så där förekommer vissa gånger gallskrik också medan man klär på storebror.

Hur gör ni andra som har två barn? Vilken klär ni på först, och hur får ni motivation att orka ta er igenom just den jobbiga situationen? När vi väl är ute är alla glada och nöjda samt när vi kommer in går det fort att klä av.

Är jag ensam att känna så här? Kommer det gå över? Just nu känns det som att jag drar mig för att gå ut ensam med barnen, och har vart ganska nöjd med att det har vart -20 grader ute så man kan hålla sig inne med gott samvete.

• Svar på tråden Stressituation av att klä på två barn
  • Anonym (Sommarbarn)
    Anonym (8iy8) skrev 2022-12-19 19:59:04 följande:
    Men... spelar väl ingen roll när dom är födda, du måste ju ändå ut ibland mitt vintern? Skrattande
    När min minsta var 11 v och syrran 14 månader äldre  så var det september och ff sommarkläder (Stockholm). 
    Med de senare barnen så kunde de äldsta klä sig själv och hjälpa varandra så den där situationen har jag inte haft.
  • Anonym (Kl)

Ska ungen hålla på sådär går jag hellre ut när mannen kommit hem och kan ta barnet. 

• Anonym (A)
    lövet2 skrev 2022-12-19 16:15:49 följande:
    Förbered allt. Säg inget om att ni ska ut, förrän du har gjort i ordning allting. Ta fram nycklar, mobil och plånbok. Lägg den storas kläder i en hög (gör gärna "brandmansutryckning" med overall och skor) och den lillas kläder i en hög. Byt blöjor på dem och lägg fram dina egna kläder. Sedan klär du först den lilla, så den stora och sist dig själv.
    Håller med
    Anonym (Kl) skrev 2022-12-19 21:37:16 följande:

Ska ungen hålla på sådär går jag hellre ut när mannen kommit hem och kan ta barnet. 

Min man kommer oftast hem mellan 17-18 och då är det middag som gäller, efter det känns klockan alldeles försent. På helgerna går det snabbt när man är två och tar ett barn var att klä på och hålla nöjda tills vi är utanför dörren, så det är inte alls samma stress då
  • Anonym (hmm)

någon / några som ger tips om att klä på stora barnet först. Låter väldigt konstigt då den besväras av att bli för varm. 

Varför stoppar man inte alla saker man behöver i sin egna jack ficka innan? Klär det lilla barnet först (som ju enligt ts inte har några problem med det utan blir uttråkad) och inte plågas av värmen? 

• Anonym (Hejaheja)
    Anonym (hmm) skrev 2022-12-19 23:22:29 följande:

någon / några som ger tips om att klä på stora barnet först. Låter väldigt konstigt då den besväras av att bli för varm. 

Varför stoppar man inte alla saker man behöver i sin egna jack ficka innan? Klär det lilla barnet först (som ju enligt ts inte har några problem med det utan blir uttråkad) och inte plågas av värmen? 

För egen del så är besväret att den store tar längre tid att klä pga att hon inte tycker det är det roligaste + att den lille hatar att ligga i vagn inomhus och därför blir ledsen och skriker och det + att ha massa kläder på sig gör att han är den som blir varm i denna situation. Den store tycker bara påklädningen är besvärlig, när hon väl sitter i vagnen så är hon lugn. 

Jag brukar även ställa vagnen vid dörren och ha dörren på glänt medan hon väntar de där 3 min det tar att klä på den lille. 

Så det är inte så konstigt att vi väljer den rutin som funkar bäst för oss :) 
  • SunnyP

Vi fick 4 barn på 2 år och två månader (tvillingar sista gången). Våra barn lärde sig rätt snabbt att göra mycket själva, jag började alltid med första lagret på alla och sen började dom försöka själva rätt snabbt för att dom var otåliga och ville inte vänta. Väntar och mössa tog vi alltid på ute. Jag tog alltid de yngsta först och satte ut dem i vagnen innan jag hjälpte de större att bli klara. 

• Kvittning

Nu är inte mina barn så nära i ålder, men vi åker mycket skidor där de behövt hjälp högre upp i åldrarna. Och a och o har alltid varit att ingen väntar inomhus, det är döden att stå påklädd och i hallen, det blir alldeles för varmt. 

Man klär på den första, allt utom mössa och vantar och skickar sedan ut den att vänta utomhus (och hjälper den med mössa och vantar utanför dörren om man inte kan ta på själv) och sedan hjälper man den andra. 

Tack för fler svar!

Vi har tyvärr problem med att dubbelvagnen inte går ut genom dörren (pga hur utsidan ser ut går inte dörren att svänga upp helt och hållet). Så det känns lite olustigt att lämna ett barn ute som man knappt ser från hallen.

Så jag brukar lägga lilla i liggdelen, klä på stora. Sedan lyfta ut vagnen/fälla upp sedan sätta i stora i vagnen och därefter lilla som ligger i liggdelen.

Ska ändå ta åt mig av tipsen och försöka andas och ta det lugnare. Tänker att förhoppningsvis blir det bättre! Och det är bara några månader om året med denna klädsel (från helvetet rent ut sagt) Drömmer

• Anonym (Mary)
    Anonym (hmm) skrev 2022-12-19 23:22:29 följande:

Det bygger på att man kanske kan ha lilla barnet ute på sin gård eller sätter vederbörande i vagn en kort stund. Om man har de förutsättningarna. Annars håller jag med om att det kan bli svettigt.
  • Anonym (Stina)

Jag tycker du ska tänka så här: barn skriker. Det är deras uttryckssätt. Det är skitjobbigt och man blir stressad men det är inte något du måste lösa till varje pris. Barnet är lite obekvämt i någon minut. Det är inte farligt. Ta på vantar när ni är utanför dörren så åker de inte av 100 gånger. Knäpp inte overall på ettåringen innan ni kommit ut. 

När mina var små gick jag ofta ut med dem i vagnen utan vare sig skor eller mössa - när vi väl kommit var det kallt och då var det mysigt att bli påklädd. Jag skötte alltså påklädningen i vagnen utomhus till stor del när jag tänker efter. :) Skulle vi till en lekplats tog jag ibland på skorna först där, de är ju nerbäddade ändå så de blir inte kalla direkt. 

• Anonym (Tvillingmamma)

Jag klädde på mina killar utomhus en period. De sprang glatt ut i strumplästen, blev kalla och hoppade snabbt in i ytterkläderna. Det kostade ett par extra strumpor som blev blöta men enda sättet som funkade för oss i den åldern. 

Svar på tråden Stressituation av att klä på två barn