• Anonym (Trött morsa)

4 åringens sömn är hopplös

Har ett problem jag behöver bolla. 

Min fyraåring har sen Han var bebis haft svårt att komma till ro och sova. En nattning tar mellan 2-5 timmar varje kväll och jag har verkligen försökt allt. 
    Vi har försökt saga, ljudbok, avslappnade ljud, sova själv, samsova, ingen tv innan, kvällsmål, vila på dagen, inte vila på dagen, åka bil för att somna Och Så mycket mer. Han säger själv att han tycker det är jobbigt, att det är jättesvårt att sova och han inte tycker om att det är såhär. 

Har påtalat det här för BVC men har alltid fått svaret ?det går över?. Sist vi var där sa jag att både jag och storasyster på fem år är desperata nu för hon störa även av det här väldigt mycket.

Han somenar sent, vaknar under natten och går upp tidigt vilket blir en ond spiral och han blir på dåligt humör och hsr svårt att hantera sina känslor.

Fick tipset av BVC att läsa en bok om trots och kontakta någon stödgrupp vi kommunen som kan hjälpa till med trots. har självklart ansökt om att få tid hos dem men lär ta tid. 

vi har återbesök hos BVC i Februari men jag känner att det här är ohållbart. Hjälp mig, vad mer kan jag försöka? 

• Svar på tråden 4 åringens sömn är hopplös
  • Anonym (Trött morsa)

uppar

• Anonym (Jenny)

Det låter verkligen kämpigt för både honom och er andra i familjen.

Hur många timmar skulle du uppskatta att han sover om dygnet? Är det mindre än 6-7 timmar sammanlagt så bör ni uppsöka vården igen och insistera på att de utreder mer ordentligt. Ni måste ta reda på om det är något fysiskt som hindrar honom från att sova - det kommer inte att lösa sig genom några andra åtgärder.

Annars hur bra är hans sömnhygien? Har ni en bra rutin för att varva ner och läggning? Går han upp vid ungefär samma tidpunkt varje morgon? Är hans sovrum och säng (eller om ni samsover så samma frågor för er säng och sovrum) optimerade för hans sömn? Hur mycket tid tillbringar han med skärmar (särskilt på kvällen)?

Har han livliga drömmar, mardrömmar eller nattskräck? Det kan verkligen ställa till med det för sömnen. Det finns lite metoder med att väcka till barnet lite lätt för att ställa om sömncyklerna och därmed undvika en del av dessa drömmar. Kan också vara bra att se över vad han tittar på för barnprogram eller vilka böcker ni läser för honom så att de inte ger honom mardrömmar.

Får han tillräckligt mer motion och rörelse under dagen? Motion är en av få faktorer som bevisligen förbättrar sömnen så det kan vara idé att testa att ordentligt öka på mängden rörelse i vardagen. Undvik kanske de sista timmarna innan läggningen dock.

Den sista punkten gör inget för att hjälpa honom, men kan hjälpa er andra att få en mer dräglig tillvaro och kanske tillräckligt med sömn för att orka vara de bästa föräldrarna för honom. Ja alltså helt enkelt lite striktare disciplin runt läggningen och natten. Ni lär honom stanna i sin säng och inte störa andra under natten. Lite att man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka mentalitet. Förutsätter att han är trygg och frisk och att ni faktiskt tar er tid att lära honom att göra detta så att det inte blir till någon bestraffning. (Absolut inget fel i att samsova!! Vi har gjort det i omgångar. Mesta möjligt sömn för alla inblandade är allt som gäller.)

Hoppas att ni alla får sova gott snart!

• Spucks

Två saker som ni kanske inte har testat än:

*Läs något extremt tråkig vid läggning - typ telefonkatalogen, instruktionen till diskmaskinen osv. Eller ...

* Strunta i allt. Se till att han ha pyjamas på sig och tänderna borstat, men sedan låt honom vara uppe och leka så länge han vill (utan att störa systern), medan du sitter i soffan och sysselsätter dig tyst (tex. läsning).

• Anonym (Känner igen)

Min dotter har också alltid varit helt hopplöst med sömnen. Hon kan vara uppe i tre dagar i sträck, och hon blir bara pigg på sömnmedel. Eller så sover hon 2-3 timmar och sen är det bra. Då och då sover hon en hel natt, typ en gång var 10 e dag. Det har alltid varit då, nu är hon 15.

Det lilla som nästan fungerar för henne, och gjort sen hon var runt 4, är att gå en prommenad, ta en varm dusch, och sen lägga sig i sängen och läsa tills hon somnar. Då somnar hon och sover ett par timmar. När hon var liten läste jag för henne hela tiden men ju äldre hon blivit ju mindre har jag läst och hon får istället läsa själv, eller lyssna på en ljudbok om hon vill. I övrigt har vi lite regler om att inte störa men i övrigt har vi gett upp om det där med normal sömn. 

• Jårdi

en tanke, kan det för honom ha blivit sammankopplat med prestation att sova? 

det hände mig ofta en period och fortfarande  ibland,  då blir jag helt blockerad och kan absolut inte sova. 

• Anonym (Freja)

Jag skulle nog själv försöka få till en sömnutredning. vet inte var ni bor men googlade och i tex Uppsala akademisk sjukhuset har ju mottagning för det. Men det krävs ju remiss. gå via vanlig husläkarmottagning och kräv att det måste tas på allvar

• Idiolatri

Var så för vår son också, inget hjälpte. Tipsen ovan var meningslösa då han inte kunde sysselsätta sig själv utan sökte konflikt när han blev (över) trött. Saknar helt förmåga att kunna varva ner. Det enda som hjälpt oss var melatonin. 

• Anonym (Jenny)

Vad du vill göra är att få till en läggrutin som triggar sömn, ger sömnassociationer, och det här är ett mycket intensivt och kanske lite extremt sätt att göra detta på.

För en himla massa år sedan jobbade jag på ett sommarcamp för barn med "special needs" och vi skulle försöka förbättra hela familjens situation under de veckor vi hade på oss. Många familjer ville ha hjälp med sömnen. Strategin gick ut på att få till en rutin som ledde till sömn. Barnen var oftast lite äldre, i skolåldern, men de flesta hade en lägre mognadsnivå - jag tror med andra ord att det skulle funka för en 4-åring.

Det protokoll vi använde oss av var att först med hjälp av föräldrarna bestämma en läggrutin (typ borsta tänderna, ta på pyjamas, läsa en bok och få en fotmassage). Därefter så bad vi föräldrarna att markera den tidpunkt som barnet brukade somna vid (eller om det varierade när det somnade natten innan) - alltså inte tiden då de ville att barnet skulle somna eller när de lade det för natten utan när han eller hon faktiskt somnade.

Följande kväll var vi med och såg till att hålla barnet upp minst 1 timme (gärna 2) efter den vanliga tiden då de brukade somna. När barnet var riktigt, riktigt trött så gjorde vi läggrutinen och ofta somnade det jättetrötta barnet - om det inte gjorde det avbröt vi och var uppe ytterligare en timme och försökte igen. Lather, rinse and repeat tills vi hade ett sovande barn efter läggrutinen eller morgonen kom (hände aldrig mig, men jag hörde om andra). Uppvak under natten hanterades bara som föräldrarna brukade göra - tanken var att skapa just sömnassociationer med läggrutinen, som när den väl är etablerad kan hjälpa även vid uppvak, men inte under stadiet då den fortfarande håller på att befästas.

Nästa morgon drog vi upp barnet i vanlig tid och såg till att det hade en jätteaktiv dag utan chans att sova och upprepade på kvällen samma sak som under föregående kväll.

Detta höll vi på med under hela första veckan. Tredje dagen/natten var oftast värst. Här hade vi också en hel stab med personal att hålla trötta barn vakna och underhållna hela dagen. För alla barn kom vi till stadiet där de somnade fort av sin läggrutin och byggde upp sömnassociationer. Föräldrarna fick också göra kvällen och läggrutinen själva när de kände sig redo. Det svåraste var ofta att förhindra att barnet somnade någon gång under tiden efter att de kom hem och innan läggdags.

Först när läggrutinen fungerade så att barnet tillförlitligt somnade kunde man lite i taget börja flytta läggtiden tidigare tills den låg vid en lagom tid.

Som sagt så är det här en ganska extrem och arbetskrävande sömnträning, men den är också väldigt effektiv. Det allra svåraste var att vara engagerande, rolig och motiverande nog att hålla barnen vakna under dagen även när de är trötta. Och förstås att sedan hålla strikt på sovtiderna - men dessa familjer var ofta så desperata att de var mycket motiverade att följa programmet.

• Anonym (Freja)

Eftersom barnet ändå är så stort som 4 år, och sömnen aldrig fungerat tycker jag man borde utesluta att det handlar om något medicinskt först och främst. Mitt barn som snart är 3 har haft bekymmer med sömnen också, men aldrig konstant sedan födseln. Utan det har handlat om perioder med mkt mardrömmar, närhetsbehov, öroninflammationer osv. Rådet att testa läsa en bok innan läggdags blir ju ett hån i det här sammanhanget. Eller att det skulle handla om trots?! Nej det är det inte?. En läkare (psykiatriker etc) bör ju kunna vara till hjälp antagligen

• Anonym (Trött morsa)

TS här! 

Jag har själv sömnsvårigheter och haft den jsg var liten. Tar melatonin och imovane vid bh så jag förstår att Sommen kan vara svår för honom och när man inte kan sova så kan man inte. Självklart tvingar jag honom inte utan ofta vill han själv gå och lägga sig för han säger att han är trött. Vi går upp 04:30 på vardagarna för förskola. Vi har verkligen försökt allt och det drabbar honom själv så mycket. 

• cosinus

Min ena son visade sig långt senare än 4 år ha reflux och dessutom inte tåla mjölk. Det var många väldigt diffusa symtom men inga utslag, kräkningar eller annat som man kopplar direkt till allergier.

Men han sov bl a dåligt och alltid trött och dåligt tålamod.

Sen fick han medicin och redan andra natten (vi sov borta och hade honom i dubbelsängen) insåg jag att fasen också, ungen ligger ju still när han sover. Han började kunna somna om och komma till ro mycket bättre. Några veckor senare fick han mjölkfri kost och allt blev otroligt mycket bättre igen.

Han har en bror som har ett antal allergier och ändå var jag rätt säker på att det inte var det som var hans problem. Så fel man kan ha...

Svar på tråden 4 åringens sömn är hopplös