• Anonym (Anonym fegis)

Hur och när vågar man göra slut?

Som rubriken lyder... Hur och när vågar man göra slut?
    Jag och min sambo har varit tillsammans i över 8 år och nu vill jag inte längre... Vi flyttade till ett hyreshus för cirka 2 månader sedan så det känns ju rätt elakt att jag vill göra slut nu.. men har velat detta ett tag men hoppats på att det skulle bli bättre. Men har kommit till det stadiet att jag har bestämt mig nu. 
    Dock har vi två barn, 2 och 6 år. Väntar man tills de gått och lagt sig för att ta det jobbiga snacket för vi är aldrig barnlediga och har knappt någon att lämna bort dem till. Och hur fan ska man våga dra upp det? Och vad säger man och hur börjar man? Tänker ju vänta tills efter jul då jag inte vill förstöra julen för barnen. Men känner ju heller inte att jag vill fira nyår och låtsas som att allt är bra!? Hur fan ska man tänka??

• Svar på tråden Hur och när vågar man göra slut?
  • Anonym (F)

Säg som du skriver här, att du har kommit fram till att ni måste gå skilda vägar. Du måste nog vänta till efter jul då iaf men nyår är verkligen inget att bry sig om i det här läget.

• Dr Nail

Är i en liknande situation fast inga barn med i bilden. Kan det vara så att han känner likadant och det blir en lättnad? Eller är det helt ensidigt?

• Anonym (Anonym fegis)
    Dr Nail skrev 2022-12-17 18:16:53 följande:

Är i en liknande situation fast inga barn med i bilden. Kan det vara så att han känner likadant och det blir en lättnad? Eller är det helt ensidigt?

Tror tyvärr det är helt ensidigt....
  • Anonym (Anonym fegis)

Så alltså... Ska man bo ihop och spela som att allt är ok till efter jul. Och sedan göra slut för att fortfarande bo kvar tills man hittat annat boende?? Sjukt jobbigt ju 🙈

• Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2022-12-17 18:07:42 följande:
    Säg som du skriver här, att du har kommit fram till att ni måste gå skilda vägar. Du måste nog vänta till efter jul då iaf men nyår är verkligen inget att bry sig om i det här läget.
    Håller med
  • Anonym (F)
    Anonym (Anonym fegis) skrev 2022-12-17 19:08:30 följande:

Så alltså... Ska man bo ihop och spela som att allt är ok till efter jul. Och sedan göra slut för att fortfarande bo kvar tills man hittat annat boende?? Sjukt jobbigt ju 🙈

Ja men vad är alternativet....? Göra slut nu och förstöra julen för barnen? Kan du verkligen inte vänta en vecka till? Och när det gäller boendet så lär du inte ha mycket till val än att börja leta redan nu, det är inte säkert du kan flytta ut på ett bra tag så det är bara att försöka vara så hövlig och vuxen som möjligt. Sjukt jobbigt ja, men man måste ändå bete sig så bra som möjligt i en svår situation.
  • Dr Nail
    Anonym (Anonym fegis) skrev 2022-12-17 19:05:08 följande:
    Tror tyvärr det är helt ensidigt....
    Då är du i en situation där du måste prioritera dig själv och ingen annan. Jobbigt men händer då och då.
  • Evalinda

Varför vill du göra slut? Alltså jag menar om det finns någon specifik anledning? Det som slår mig i din text är att ni inte verkar ha tid för er som par? Att ni inte har någon barnvakt tex för att kunna göra saker bara ni? Jag befinner mig i en liknande situation med barn i ungefär samma ålder som er, varit tillsammans liite längre men vi har haft det tufft i några år nu pga vardagen helt enkelt och en utlösande händelse. För vår del vill jag försöka lösa det med bland annat mer egentid för oss som par. Småbarnsåren är ju tuffa rent allmänt.

Men ja, har ni ingen som kan ta barnen några timmar så får ni ta det när barnen lagt sig. Det viktiga är väl att vara ärlig och tydlig med hur du känner. Även om han givetvis kommer bli ledsen nu så är det ju bäst i det långa perspektivet. 

• Anonym

Beställ tid på familjerådgivning. Då ni har små barn så kan det vara bra att ta hjälp av utomstående. Även om ni går skilda vägar så behöver ni samarbeta bra kring barnen

Svar på tråden Hur och när vågar man göra slut?