Era bästa förebyggande tips mot depression
Fler här som har återkommande depressioner? Jag är 45 år och har haft tre svårare depressioner, en i tjugoårsåldern och två efter 35. Nu har jag mått bra i drygt två år, eller förstås mer eller mindre bra men jag har lyckats undvika att återinsjukna. Trots att en del mycket tråkiga saker hänt som garanterat skuklle ha sänkt mig förut. Tänkte dela med mig av mina tips för att hålla mig depressionsfri och tar gärna emot fler. :)
Mina tips:
* Lägg märke till tidiga signaler på att du börjar må dåligt och sätt in åtgärder som kan lindra: ta sömtabletter för att få sova ordentligt, lägg in en extra dos fysisk träning, prata av dig, sänk kraven på dig själv och satsa på grundbehoven mat och sömn, träning och vila.
*Se till att få en annan medicinering om den antidepp du tar inte riktigt hjälper.
*Omge dig med människor du mår bra av! Superviktigt. Ansträng dig inte mer än vad som är rimligt för att behålla människor i ditt liv. Ta ansvar för 50% av relationen, resten är den andres del.
*Fysisk aktivitet! Har hjälpt mig enormt mycket.
*I perioder när det känns lite tufft, var snäll mot dig själv. Gör tröstande saker mot dig själv. En kopp te, en varm filt, snällt självprat. Nolltolerans mot att sparka på dig själv!
osv.