• Mimmiimimmii

    Farmor o farfar

    Hej
    Vi har två barn med väldigt olika åldrar. En är 15 o en är 2. Helt underbara. De misste sin farmor o farfar tidigt o har en mormor o morfar som inte bryr sig nämvärt. Jag har haft underbara far o morföräldrar och ser verkligen vad mina barn missar. Är inte saknaden av baenvak utan mer någon som bryr sig. Fick en tanke att skriva i en grupp o eftersöka nyblivna pensionärer som kanske inte fått barnbarn o som känner sig lite ensamma. Tänket att många runt 65 kanske sittee o längtar som vi. Efter sällskap o gemensap. Är det en dålig ide? Kanske är de som svarar inte de jag tänker att de ska vara? Var en tanke i juletid då vi saknar den äldre generationen o de kanske saknar lite tid med oss:)
    Bor i jönköping någon kanske känner någo. Som är mysig o vill ha gemeskap med en familj

  • Svar på tråden Farmor o farfar
  • Hyllemor

    Många pensionärer har idag ett rikt liv med resor, föreningar och i många fall fortfarande extrajobb. Långt ifrån alla som är med i "pensionärspoolen" och beskär folks trädgårdshäck gör det för att de behöver extra pengar, utan för den sociala biten. Så ja, ansök efter extramormor/farfar etc. men tänk noga efter. En ensam vuxen som söker sådan kontakt kan göra det för att den är väldigt ensam, och inte har ett eget socialt nätverk med hobbys och så, så om du upplever att du tröttnar eftersom vänskapen inte fungerar, så har du en människa som inte alls förstår vad som gick fel och som redan innan kanske var ensam. Det viktigaste här är att ni vuxna känner att det funkar och är trevligt med den äldre och när ni inser att det här kan bli långvarig relation så ta nästa steg med det i åtanke. En person som är 80 kan leva 10 eller kanske 20 år till och om enbart ni finns och har blivit en vän till denna individ så får ni räkna in att ställa upp kring eventuellt stöd som kan ha med åldrandet att göra.

  • Anonym

    Ts, jag tror du romantiserar lite om äldre människor, om farmor/farfar konceptet.
    Se till att ha bra människor runt ditt barn som du redan känner.
    Annonsera inte efter främlingar

  • Aliona

    Jag tycker att det låter som en utmärkt idé. Det är jätteviktigt och fint att få umgås över generationsgränserna, det flnns så mycket att vinna för  barn att ha äldre i sina liv, och barn kan skänka mycket glädje åt äldre. Nu har vi våra föräldrar kvar och de är väldigt närvarande i vårt barns liv, men hade vi inte haft det så skulle jag också definitivt ha sett till att få den kontakten på annat sätt, I huset vi bor finns många äldra, och min sexåring har så mycket utbyte av dem, och de säger att det skänker dem glädje att ha vår son här. Viktiga personer behöver inte bara vara dem man har blodsband till. 

Svar på tråden Farmor o farfar