• ElissaLevin

    Tar ej mjölkfri ersättning

    min son på 5,5 Månad har aldrig sovit bra på natten . Han vaknar konstant hela tiden . Jag märker också att han har gaser 24/7 och ofta löst bajs . Jag har provat alla typer av ersättninga men inget hjälper mot magen . Jag är nästan säker på att han är känslig mot laktos . allergi kanske han inte har för då hade han nog fått massa utslag osv . Jag vill testa mjölkfri ersättning för o se om han sover bättre o får en lugnare mage men han vägrar äta den! Vet inte hur jag ska få i han den? Den har en väldigt konstig smak inte lika söt som vanliga ? 

    min andra fråga är NÄR kan jag börja sluta ge ersättning? är de farligt att sluta ge vid 6 månader o bara köra på mat o gröt då ellee behöver dom ersättningen fortfarande efter 6 mån för o ?växa ? bra ? O för o få i sig alla vitaminer ? 


    hade känts skönt att sluta me ersättning snart då han ändå inte äter mkt av den o hn ändå bara får magproblem av den. 

  • Svar på tråden Tar ej mjölkfri ersättning
  • Anotherone

    Vår son fick mjölkproteinfri ersättning på recept och vi fick testa ett par olika innan vi hittade en som funkade. Althera vägrade ha, samma med Nutramigen. Men Pepticate gick bra.
    BVC tipsade om att blanda i början. Inte om barnet är väldigt allergiskt förstås men är det möjligt så kan man ju ha i en liten % vanlig ersättning tills barnet vant sig vid smaken och man fasar ut den helt.
    Eller då om ni ber att  få testa en annan sort, beroende på vilken ni har nu?
    För oss så var ersättningen basen i hans kost ganska länge, vi blandade den även med välling mot slutet för att den skulle bli mer mättande. Han åt helt enkelt väldigt dåligt på dagtid så han behövde den. Men ta en dialog med er sköterska eller läkare. Kanske kan ni få in mer "vanlig mat" tidigare om ert barn skulle må bättre av det.

  • elsi
    ElissaLevin skrev 2022-12-16 08:30:05 följande:
    Tar ej mjölkfri ersättning

    min son på 5,5 Månad har aldrig sovit bra på natten . Han vaknar konstant hela tiden . Jag märker också att han har gaser 24/7 och ofta löst bajs . Jag har provat alla typer av ersättninga men inget hjälper mot magen . Jag är nästan säker på att han är känslig mot laktos . allergi kanske han inte har för då hade han nog fått massa utslag osv . Jag vill testa mjölkfri ersättning för o se om han sover bättre o får en lugnare mage men han vägrar äta den! Vet inte hur jag ska få i han den? Den har en väldigt konstig smak inte lika söt som vanliga ? 

    min andra fråga är NÄR kan jag börja sluta ge ersättning? är de farligt att sluta ge vid 6 månader o bara köra på mat o gröt då ellee behöver dom ersättningen fortfarande efter 6 mån för o ?växa ? bra ? O för o få i sig alla vitaminer ? 


    hade känts skönt att sluta me ersättning snart då han ändå inte äter mkt av den o hn ändå bara får magproblem av den. 


    Nej, han är inte könslig mot laktos, det förekommer inte hos bebisar.

    Däremot kan han vara känslig mot mjölkprotein, det är mycket vanligt och det är det man behandlar med mjölkfri ersättning. Du ska inte prova det själv utan kontakta läkare för en utredning. 

    Men om han blir ordinerad mjölkfri ersättning så finns det några knep för att få bebisen att acceptera smaken:

    * blanda med den vanliga ersättningen, först lite mjölkfritt och sen alltmer tills det bara är den mjölkfria.
    * smaksätt den mjölkfria ersättningen med en liten mängd vaniljsocker, sen när bebisen accepterar smaken s fasar du ut vaniljsockret gradvis.
    * kämpa på, det tar ofta tid innan bebisar accepterar nya smaker. 
Svar på tråden Tar ej mjölkfri ersättning