• Anonym (Pia)

Klarar era barn med autism att gå i tex luciatåg?

Delta i simskola mm?

• Svar på tråden Klarar era barn med autism att gå i tex luciatåg?
  • Anonym (Ezx)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-12-14 15:10:34 följande:
    Har man normal begåvning eller lättare intellektuell funktionsnedsättning så förstår man varför folk tittar i en sådan situation.  
    Nej, det är inte min erfarenhet alls. Det beror helt och hållet på om ens autism visar sig mycket på just det området. Inte sällan med en utveckling mot social fobi längre upp i åldern. Detta har noll och ingenting med logisk slutledningsförmåga och andra områden som kännetecknar intelligens att göra. Vilka fördomar du har, och i tråden tar ditt eget begränsade perspektiv. Skulle säga att en av de vanligaste fraserna att behöva arbeta med när detta med tittandet visar sig hos en tonåring med autism som fått psykiska pålagringar är "Alla på bussen tittar på mig". Utan att ha några som helst intellektuella funktionsnedsättningar. 
  • Anonym (Ezx)
    Anonym (E) skrev 2022-12-14 15:24:52 följande:

Konstig frågeställning. Det är såklart väldigt individuellt hur vida barn klarar lucia tåg eller andra aktiviteter. Ljudnivån är inte hög för luciatåg. Luciatåget är en grupp och ingen brukar tvingas till soloframträden. Brukar vara nedsläckt så publiken knappt syns.

Se barn för deras individuella styrkor och anpassa vid nedsättningar. Klumpa inte ihop på detta vis.

Vad är det egentligen för problematiskt med att en förälder till ett barn med autism frågar om andra föräldrar till barn med autism känner igen just detta? Det motsäger överhuvudtaget inte anpassningar. Se du istället en individs genuina fråga för vad den är, utan att "klumpa ihop" alla föräldrar "på detta vis" i ditt konstiga svar.  
  • Anonym (Pia)

Det var ju just det jag ville veta, hur olika det kan var. Är ? ny? på området och vill bara lära mig så mycket som möjligt 

Anonym (E) skrev 2022-12-14 15:24:52 följande:

Konstig frågeställning. Det är såklart väldigt individuellt hur vida barn klarar lucia tåg eller andra aktiviteter. Ljudnivån är inte hög för luciatåg. Luciatåget är en grupp och ingen brukar tvingas till soloframträden. Brukar vara nedsläckt så publiken knappt syns.

Se barn för deras individuella styrkor och anpassa vid nedsättningar. Klumpa inte ihop på detta vis.

• Anonym (D)

Det viktiga är ju vad som är lätt eller svårt för ditt barn.

Har ditt barn svårt när det blir nya situationer, nya människor och nya intryck känns det som ett luciatåg är bättre att skippa.

Vad gäller simskola kan det kanske vara bättre att kolla efter simskola i liten grupp. Finns anpassad simskola på många ställen.

Är barnet helt ok med nya situationer, större grupper och nya intryck är det ju värt att försöka, men samtidigt vara beredd på att det kan bli låsningar. 
    Det kan det ju bli även för barn utan autism. 

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Ezx) skrev 2022-12-14 15:25:38 följande:
    Nej, det är inte min erfarenhet alls. Det beror helt och hållet på om ens autism visar sig mycket på just det området. Inte sällan med en utveckling mot social fobi längre upp i åldern. Detta har noll och ingenting med logisk slutledningsförmåga och andra områden som kännetecknar intelligens att göra. Vilka fördomar du har, och i tråden tar ditt eget begränsade perspektiv. Skulle säga att en av de vanligaste fraserna att behöva arbeta med när detta med tittandet visar sig hos en tonåring med autism som fått psykiska pålagringar är "Alla på bussen tittar på mig". Utan att ha några som helst intellektuella funktionsnedsättningar. 

Social fobi är en egen diagnos inte en del av autismen. 

Hur är det fördomar att känna till diagnoskriterierna för autism? Tycker du att kriterierna som finns är fördomsfulla får du jobba på att ändra dem skjut inte budbäraren. 

• Anonym (E)
    Anonym (Ezx) skrev 2022-12-14 19:53:29 följande:
    Vad är det egentligen för problematiskt med att en förälder till ett barn med autism frågar om andra föräldrar till barn med autism känner igen just detta? Det motsäger överhuvudtaget inte anpassningar. Se du istället en individs genuina fråga för vad den är, utan att "klumpa ihop" alla föräldrar "på detta vis" i ditt konstiga svar.  
    Att jag tycker att en riktigt smal frågeställning utan förtydliganden eller egna erfarenheter är knepig är inte konstigt. Med tanke på klientelet som brukar ställa liknande frågor här tycker jag att det var ett viktigt påpekande. För mig är det så vanligt att se hur alla med autism klumpas ihop och jag tycker det är trist.
  • Anonym (E)

Social fobi kommer mer av misslyckanden i sociala situationer, mobbing, att vara så osäker på hur man gör något att det byggs på. NPFs har lättare till detta men inget man kan förutspå. Social problem ja men utvecklad fobi nej.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (frfg) skrev 2022-12-13 11:08:24 följande:

Men herregud. Det är väl klart att man kan det?! 

Det är verkligen inte klart. Det är många som inte klarar det.
  • Anonym (Ezx)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-12-15 10:11:50 följande:

Social fobi är en egen diagnos inte en del av autismen. 

Hur är det fördomar att känna till diagnoskriterierna för autism? Tycker du att kriterierna som finns är fördomsfulla får du jobba på att ändra dem skjut inte budbäraren. 

Nja, det framgår rätt tydligt att du inte har läst det jag med flera skriver utifrån ett sammanhang och du skjuter därför själv flera budbärare. Det finns många barn med autism, visar det sig senare, som avfärdats som blyga och som inte fått rätt förståelse, anpassningar och stöd. Då är det inte ovanligt att det dessutom tillkommer stora psykiska problem = ytterligare tillstånd, vilket jag gav ett exempel på. Ingen har påstått att blyghet är ett diagnoskriterium utan gett exempel på barn som beter sig mkt annorlunda. Att vara extremt rädd för nya situationer och människor, dvs faktiskt mer än bara blyg, liksom det att vara ett annorlunda barn på det motsatta viset, helt obrydd men också gränslös, är ofta barn med antingen autism, PTSD eller IF. Därför är det inte alls irrelevant att diskutera detta som ett exempel hos en del barn m autism, att beteendet och känslorna orsakas av autismen, som alla runtomkring kommer kalla "blyg" och "har hen inte vuxit ifrån det där än?" när det inte går över. Tvärtom kan det bli värre pga av att socialt samspel blir mer och mer raffinerat med åldern, självinsikten om brister ökar, och särskilt flickor utesluts av jämnåriga. Att vara extremt blyg kan definitivt vara en del av att ha problem med socialt samspel utifrån typiska beskrivningar av autism. 
  • Anonym (Ezx)
    Anonym (E) skrev 2022-12-15 12:11:55 följande:
    Att jag tycker att en riktigt smal frågeställning utan förtydliganden eller egna erfarenheter är knepig är inte konstigt. Med tanke på klientelet som brukar ställa liknande frågor här tycker jag att det var ett viktigt påpekande. För mig är det så vanligt att se hur alla med autism klumpas ihop och jag tycker det är trist.
    Tycker det framgick glasklart att det är en undrande förälder till ett barn med autism som slänger ut en fråga med exempel hos sitt eget barn.
    Anonym (E) skrev 2022-12-15 12:17:52 följande:

Social fobi kommer mer av misslyckanden i sociala situationer, mobbing, att vara så osäker på hur man gör något att det byggs på. NPFs har lättare till detta men inget man kan förutspå. Social problem ja men utvecklad fobi nej.

Vilket jag förklarade i ytterligare ett inlägg för de av er som vantolkat. Är man inte bra på att läsa mellan raderna blir det oerhört tokigt om man gör det och lägger till något tokigt som inte står där och sedan bygger sin replik på det. 
  • Anonym (Klarar det)

Min son har autism, men hade inte diagnosen på papper under luciatågsåren. Han gillade det inte, men det var något man måste göra därför gjorde man det.

Trodde mest han apade efter sin pappa med det där att leka martyr och uttrycka sig på samma sätt. "Det är något jag måste göra därför gör jag det". Vilket är exakt som hans far uttrycker sig.

• Anonym (F)
    Anonym (Klarar det) skrev 2022-12-17 09:36:54 följande:

Min son har autism, men hade inte diagnosen på papper under luciatågsåren. Han gillade det inte, men det var något man måste göra därför gjorde man det.

Trodde mest han apade efter sin pappa med det där att leka martyr och uttrycka sig på samma sätt. "Det är något jag måste göra därför gör jag det". Vilket är exakt som hans far uttrycker sig.

Det är dock precis så. Speciellt i skolan. Alla barn ska göra uppträdanden, oavsett om de mår skit av det eller ej
  • Anonym (Klarar det)
    Anonym (F) skrev 2022-12-17 09:56:17 följande:
    Det är dock precis så. Speciellt i skolan. Alla barn ska göra uppträdanden, oavsett om de mår skit av det eller ej
    Det är tyvärr så ja:(
  • Anonym (Pia)

Jag ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men min dotter är under utredning det är därför jag vill lära mig mer. 

Funkar barnkalas för era barn? Typ Leos lekland?

Fritispedgogen säger att mitt barn har ett väldigt tydligt kroppsspråk så det går inte att ta miste på hur hon känner. Är det ngt barn med autism kan ha?

• Anonym (X)
    Anonym (Pia) skrev 2023-03-09 10:29:24 följande:

Jag ber om ursäkt om någon tar illa upp. Men min dotter är under utredning det är därför jag vill lära mig mer. 

Fritispedgogen säger att mitt barn har ett väldigt tydligt kroppsspråk så det går inte att ta miste på hur hon känner. Är det ngt barn med autism kan ha?

Ingen aning, min har aldrig blivit bjuden på något annat barns kalas.
  • Anonym (E)
    Anonym (Pia) skrev 2023-03-09 10:29:24 följande:

Hur går det med att själva läsa på om ASD? Du verkar väldigt handfallen och frågar sånt som varierar kraftigt även utan NPF. Det är inte tillfällena utan om just dessa intryck är problematiska för ens barn.  Just kroppspråk är en av de första sakerna som brukar komma fram om man själv läser på.
  • Anonym (Pia)

Ja jag är förvirrad det ska jag erkänna. Har läst på men blir inte riktigt klokare för det. Så mycket som inte stämmer in på henne 
    varför är det inte ok att få prata om det här?

Anonym (E) skrev 2023-03-10 13:50:29 följande:
    Hur går det med att själva läsa på om ASD? Du verkar väldigt handfallen och frågar sånt som varierar kraftigt även utan NPF. Det är inte tillfällena utan om just dessa intryck är problematiska för ens barn.  Just kroppspråk är en av de första sakerna som brukar komma fram om man själv läser på.
Svar på tråden Klarar era barn med autism att gå i tex luciatåg?