• flygrl

    Enklare sätt göra egna mandelspån?

    Det finns färdiga mandelspån att köpa det vet jag, men nu sitter jag plötsligt på typ ett ton hela mandlar. Det är ju otroligt tidsödande att skära mandlarna till spån med risk slica av fingertopparna så jag undrar om nån har nåt smart tips hur man kan förenkla det hela?!

    Glad tredje advent förresten!

  • Svar på tråden Enklare sätt göra egna mandelspån?
  • flygrl
    Drottningen1970 skrev 2022-12-11 19:45:10 följande:

    Du behöver ju inte nödvändigtvis göra spån av alla mandlar.


    Nä iofs, men jag skulle behöva göra spån av åtminstone 1,5 kg. I värsta fall gör jag nåt annat av dom hela mandlarna och köper färdiga mandelspån men tänkte om det kanske fanns nåt smart sätt att förenkla.
  • BuoBä

    Du behöver en mandelkvarn med ett tillbehör som gör spån. Det är en mycket mindre grunka än den där från Clas Ohlson. 

  • Drottningen1970
    flygrl skrev 2022-12-11 21:12:17 följande:
    Nä iofs, men jag skulle behöva göra spån av åtminstone 1,5 kg. I värsta fall gör jag nåt annat av dom hela mandlarna och köper färdiga mandelspån men tänkte om det kanske fanns nåt smart sätt att förenkla.
    Vad ska du baka med 1.5 kilo mandlar?
  • flygrl

    Ahh vilket engagemang! Tack! Hjärta


    Kockobello skrev 2022-12-11 21:28:20 följande:

    Går det att riva dem i en sådan här? 


    Jag har en liknande och den är bra till mycket men just mandelspån klarar den tyvärr inte.
    Tom Araya skrev 2022-12-11 21:37:00 följande:

    Det finns väl batteridrivna och handvevade mojänger som mal/river mandel och nötter.


    Jorå, mal och river och hackar finns men just att göra tunna spån är svårare.
    BuoBä skrev 2022-12-11 21:42:13 följande:

    Du behöver en mandelkvarn med ett tillbehör som gör spån. Det är en mycket mindre grunka än den där från Clas Ohlson. 


    BuoBä skrev 2022-12-11 21:47:33 följande:
    Typ denna, som har en trumma med skivningsfunktion:  www.freakykitchen.se/sv/artiklar/mandelkvarn-med-multifunktion.html

    Med den från Clas Ohlson kommer det inte bli tillräckligt tryck eftersom mandlar är så små. Den funkar bäst till tex potatis och morötter. 
    Aha, intressant. Lite dyr men kanske kan jag hitta nån billigare.
    Och nä, hacka/mala/riva är en sak men göra tunna spån nåt annat som deffo inte alla grunkor fixar.
    Kockobello skrev 2022-12-11 21:49:00 följande:
    Aha. 

    Här testar de olika.

    hemmaprylar.se/mandelkvarn-bast-i-test/
    Tack!
    Drottningen1970 skrev 2022-12-11 22:29:18 följande:
    Vad ska du baka med 1.5 kilo mandlar?
    Det är brorsans tjej som dragit in mig i att vi ska baka nåt som heter florentiner där det går åt sjukt mycket mandelspån. Drömmer





  • BuoBä
    flygrl skrev 2022-12-11 23:00:51 följande:

    Det är brorsans tjej som dragit in mig i att vi ska baka nåt som heter florentiner där det går åt sjukt mycket mandelspån. Drömmer







    Skrattande

    Det vet jag hur det är. Inte just florentiner, men "du syrran, vi ska baka/laga [infoga superkomplicerat recept med ingredienser man aldrig hört talas om], hur svårt kan det vara?!"
  • flygrl
    BuoBä skrev 2022-12-11 23:13:03 följande:
    Skrattande

    Det vet jag hur det är. Inte just florentiner, men "du syrran, vi ska baka/laga [infoga superkomplicerat recept med ingredienser man aldrig hört talas om], hur svårt kan det vara?!"

    Ha ha jo, typ så. Fast nu är det inte nån av syrrorna utan ena brorsans flickvän som tyckte vi skulle baka såna här tyska kakor tyska som hon är. Vi har inte lyckats komma till skott än men förhoppningsvis hinner vi innan jul. Jag tror vi kommer ha kul!

    Tack för bra bidrag till tråden förresten!
    (Sorry för seeen återkoppling men har inte riktigt hunnit med förrän nu.)

Svar på tråden Enklare sätt göra egna mandelspån?