• Ninaed3

10 v bebis som sover i princip hela tiden...

Vi hade en tuff start då vår lilla fick en infektion och fick ligga inne på sjukhus första tiden. Det här har gjort mig väldigt orolig för mitt barns hälsa (jag har sökt hjälp för detta så ska få samtal genom bvc). Men nu har jag hakat upp mig på att hon sover alldeles för mycket. Hon sover i princip hela tiden och är 10 veckor gammal. Hon äter och kissar regelbundet vilket jag ser som friskhetstecken men kan ändå inte låta bli att bli orolig. När hon ätit somnar hon igen och hon blir supertrött efter bara en stunds vaken tid. Då och då kan hon vara vaken typ 60 min men då blir hon övertrött och behöver sova efter det.
    Någon annans bebis som är runt 10 v och sover väldigt mycket om dagarna???
  • Svar på tråden 10 v bebis som sover i princip hela tiden...
  • Embla twopointoh

Min ena dotter antingen åt eller sov i princip hela tiden fram tills dess att hon var ungefär nio månader. Hon har fortfarande som åttaåring en väldigt lugn, nästan sävlig, personlighet.

• lövet2

Mitt andra barn sov otroligt mycket. Från 2 månaders ålder sov han 12 timmar i sträck på natten (jag väckte honom inte, för han gick upp jättebra i vikt) och ändå sov han nästan hela dagarna. Han var bara vaken när han åt. När han fyllde 1 år sov han runt 18 h/dygn och hela småbarnstiden låg han på 16 h/dygn. Nu är han vuxen och sover fortfarande mycket och gott, så han verkar helt enkelt vara en person som behöver mycket sömn.

• Anonym (4-barnsmamma)

Tråkigt att er första tid tillsammans blev på sjukhus men skönt att allt gått bra.

Tycker det låter normalt. Bebisar i den åldern kan ju sova väldigt Mycket. Att de sover runt 18 h per dygn är inget konstigt både mer och mindre är normalt och de orkar ju oftast inte vara vakna med än Max 1-2 h i sträck innan de behöver sova igen.  2/4 barn här har sovit vad som kände hela tiden. Min yngsta är 9 månader och hon sov väldigt mycket när hon va liten. ex så sov hon 7 h varje natt utan mat om jag inte väckte henne ( BVCs inrådan att väcka då de tyckte de v för länge Att va utan mat) Nu är hon istället sjukt svårsövd både på dagen och natten. Vill helst va vaken hela tiden. Så de kan ändras snabbt :) 

• Anonym (Lyx"problem")

Så länge en bebis går upp i vikt och är "med" när den väl är vaken så får de sova om de kan och vill. Min andra var en hnb:are som tyckte sömn var total överkurs redan som nyfödd. Han sov max 20 minuter åt gången. Så passa på och njut! Glad

• Ninaed3

Tack för era svar! Känner mig lite lugnare, jag har väl bara fått en bebis som gillar att sova! Glad

• Anonym (Anonym man)

Brorsonen sov i princip 22 timmar per dygn när han var liten. Tyvärr var det mellan 02,00 och 04,00 han var vaken....

Hans storebror vaken i princip hela dagen, en sovpaus, men sov hela nätterna.

Andra brorsonen, annan bror, hade en son som som hela natten med ett undantag då han varje natt ville ha välling, Hans syster mer orolig.

Min dotter sov hela nätterna från att hon var 4 månader. Hennes bror var senare, ett drygt halvår. Den yngste vaknar vid 15 månader två gånger per natt och är hungrig, sover ett par gånger per dagen.

Det finns inte två barn som sover identiskt.... 

• Anonym (Anna)

Alla mina barn har sovit typ 20-22h/dygn första 4 månaderna. Var jätteorolig med första så
    förstår din oro men så länge bebisen går upp i vikt och ändå är alert den lilla stunden den är vaken ska det inte vara några konstigheter. De tre första barnen sov dessutom hela nätter (10-12h utan uppvak/mat) från ca 8 veckors ålder. Minstingen som är 4 månader började först när han var typ 11-12 veckor så jag har väl fått bebisar som älskar att sova och jag är inte alls orolig nu eftersom hans syskon har varit precis likadana :)

Svar på tråden 10 v bebis som sover i princip hela tiden...