Anonym (Trött) skrev 2022-12-08 06:38:27 följande:
Nej såklart inte på grund av skorna, utan att hon inte klarar av pilliga saker. Sy på maskin etc kan hon, men sen hon började den här skolan i höstas har de bara stickat, virkat etc. Saker hon absolut inte klarar. Och läraren bryr sig inte tillräckligt för att hon ska förstå hur man gör.
Jag har pratat med skolan fler gånger än jag kan räkna, men inget händer. Hon ska ha flera anpassningar, men de håller dem inte med argument om att "det inte fungerar" etc.
Då måste du fortsätta att ställa krav. Det ÄR svårt för skolor ibland, absolut (jag arbetar själv som specialpedagog), men man man inte ha argumentet att anpassningarna inte fungerar och sen bara lämna det där. Antingen testar man då andra/fler anpassningar, eller så kan det vara fråga om ovan nämnda paragraf. Vore säkert skönt för er att veta hur skolan tänker framåt.
Har du läst vad som står om slöjdämnet för högstadiet, på Skolverket? Gör det, och försök själv markera vilka mål som eleven har uppvisat kunskaper i, och vilka inte, och sedan frågar du skolan hur/när de andra momentet kommer, och hur de i så fall kan anpassas.
Om läraren inte hinner med (gud ska veta att det inte är så enkelt att vara lärare alla gånger), så kan ju en fråga vara om tex en elevassistent skulle kunna närvara på slöjden under en period, för att vara en vuxen till i rummet, som då kanske skulle kunna ha tid att verkligen lära din dotter tex att virka. Att virka är inte svårt och det är lätt att lära sig om man har en
mellantjock virknål och
mellantjockt garn (många gör felet att sätta för tjocka redskap i händerna på barnen och det kan faktiskt vara ganska. svårt) . Kan hon åtminstone luftmaskor kan man säkert anse att hon har testat, hon har lärt sig något på området. Det är väl inte meningen att ungarna ska bli virkdesigners eller proffs, liksom.