• 19977

    Enorm mage v30, kan magen sluta växa?

    Hej!
    Jag är gravid i vecka 30 och barnet verkar må bra, har en normal graviditet kan man väl säga. 


    Jag har alltid varit en ganska smal person, smal kroppsbyggnad. Är fortfarande ?smal? i graviditeten förutom att magen blivit GIGANTISK trots att jag bara väntar 1 bebis (enligt alla ultraljud i alla fall).

    Jag undrar om någon kan ge mig det glädjande beskedet att magen kanske har ?växt färdigt? redan såhär tidigt i graviditeten haha? Kan magen växa sig riktigt stor till vecka 30 och sedan typ stanna i tillväxt? Hur har magen växt för er andra som fått stor mage i graviditeten?

    Jag blir lite orolig att jag bara är i vecka 30 och kanske har 12 veckor kvar. Har jämfört min mage med de gravida runtomkring mig som fått barn detta året eller som får barn samtidigt som mig, jag har lika stor mage nu i vecka 30 som de flesta har i vecka 40-42 när de har fött sina barn. Om jag blir större än såhär så känns det som min kropp kommer gå sönder.

  • Svar på tråden Enorm mage v30, kan magen sluta växa?
  • Anonym (Nejlika)

    När du skriver mage, menar du då din upplevda känsla av magen eller menar du SF mått? 


    Jag tyckte också att jag hade en stor mage i vecka 30, men den blev såklart ännu större ju närmare förlossningen jag kom. Dock sjunker den ju lite på slutet. Hade normala SF mått hela tiden. Kan dock säga att min upplevda känsla inte stämde överens med hur jag egentligen såg ut? Där och då tyckte jag att jag såg gigantisk ut. Nu i efterhand inser jag att mkt satt i huvudet? För det är ju så mkt man känner: andningen blir jobbigare, ryggen gör ont osv. Tror sånt väger in i sin upplevelse av magen. Sorry för kanske dåligt svar! 

  • Anonym (Ylva)

    Håller med ovanstående. Gravidas magar kan se olika ut, olika stora, olika små utan att det säger någonting om storleken på bebisen. Men alla gravida följer ju någon slags kurva på SF mått. Har också upplevt att magen är enorm, men ändå haft SF mått som är normalt. Magen brukar ju också upplevas större om man varit gravid tidigare eftersom man inte har samma stabilitet från bålmuskulaturen. Så nej, din mage kan inte sluta växa redan nu utan att någonting är fel. Livmodern fortsätter växa, men du kanske inte kommer märka att magen växer på samma sätt. 

  • Anonym (Valen)

    Men har du högt sf-mått eller är det mest att du tycker du är jättestor? Jag hade högt sf-mått med båda barnen. Mammakläder med första från v.14 och med andra från v.10. Mycket påtaglig mage tidigt. Kort i mig själv, ganska stora barn. Dock blev inte magen så hysteriskt mycket större sista månaderna. Och de absolut sista veckorna brukar magen sjunka ner lite så många blir inte tjockare. Som anekdot kan jag tala om att i mig själv hade jag storlek medium precis före jag blev gravid. Som gravid kom jag upp i storlek xxxl!  

  • 19977
    Anonym (Nejlika) skrev 2022-11-26 08:12:24 följande:

    När du skriver mage, menar du då din upplevda känsla av magen eller menar du SF mått? 


    Jag tyckte också att jag hade en stor mage i vecka 30, men den blev såklart ännu större ju närmare förlossningen jag kom. Dock sjunker den ju lite på slutet. Hade normala SF mått hela tiden. Kan dock säga att min upplevda känsla inte stämde överens med hur jag egentligen såg ut? Där och då tyckte jag att jag såg gigantisk ut. Nu i efterhand inser jag att mkt satt i huvudet? För det är ju så mkt man känner: andningen blir jobbigare, ryggen gör ont osv. Tror sånt väger in i sin upplevelse av magen. Sorry för kanske dåligt svar! 


    Jag menar magen och inte SF-måttet. Har endast mätt SF-måttet vid ett tillfälle än så länge men då låg jag ganska exakt på mitten inom ?normal-kurvan? så det är alltså endast magen som är väldigt stor. Och jag blir upplyst av många kollegor om att jag har extremt stor mage, fått frågan flera gånger hur det kan vara 3 månader kvar när det ser ut som att jag ska explodera när som helst haha. Även fått frågan om det är trillingar?

    och jag förstår vad folk menar, för min mage ÄR stor, när jag jämför med alla mina bekanta som tagit bilder runt vecka 40 så ser min mage lika stor ut som deras, fast jag har 10 veckor kvar tills jag är i vecka 40. Så magen är stor, det är inte bara jag själv som upplever det utan det är ett faktum hehe. 


    Det är därför jag önskar läsa solskenshistorier om hur magen slutar växa lika mycket efter vecka 30, att den kanske kan ha ?växt klart nu? trots att det är 10 veckor kvar hehe. 


    vill även förtydliga att jag inte är orolig för magens storlek av utseendemässiga skäl, utan snarare kroppsliga skäl. Om min mage är såhär stor nu så känns det som att min kropp kommer vara helt trasig om 10 veckor när den blivit ännu större antagligen.

  • 19977
    Anonym (Valen) skrev 2022-11-26 21:15:46 följande:

    Men har du högt sf-mått eller är det mest att du tycker du är jättestor? Jag hade högt sf-mått med båda barnen. Mammakläder med första från v.14 och med andra från v.10. Mycket påtaglig mage tidigt. Kort i mig själv, ganska stora barn. Dock blev inte magen så hysteriskt mycket större sista månaderna. Och de absolut sista veckorna brukar magen sjunka ner lite så många blir inte tjockare. Som anekdot kan jag tala om att i mig själv hade jag storlek medium precis före jag blev gravid. Som gravid kom jag upp i storlek xxxl!  


    Okej, då kanske magen kan växa lite långsammare för vissa den sista tiden åtminstone. Mina vänners magar har nämligen vuxit som mest de sista veckorna i graviditeten så därför blir jag lite orolig att även min ska göra det haha. Men men, jag kan ju inte göra något åt saken ändå?
  • Anonym (Jag med)

    När jag väntade barn nr 2 fick jag samma kommentarer, det är som att folk tycker det är roligt. Jag påminner en granne om det ibland, hon vill inte riktigt kännas vid det nu 7 år senare XD

    För mig kändes det inte av lika mycket sista tiden, det är klart att magen fortsatte växa och jag blev hemskt stor men det var som att jag kom över någon sorts spärr där det slutade påverka mig liksom. Det kändes inte som att jag skulle spricka mer i vecka 40 än det hade gjort 5-8-10 veckor tidigare. Och det blir lättare att andas när magen sjunker ner.

    Solskenshistorian börjar väl egentligen när barnet är fött, det är då det roliga börjar! Men med det sagt: njut av lugnet före stormen ;) 

  • Anonym (Valen)

    Magen kommer hålla, jag lovar! Du kan ju alltid skaffa en sån där gravidgördel som håller upp/in magen lite för avlastning. För växa mer kommer den göra. Barnet ska ju växa några kilon till och ta större plats. Men som sagt, det är inte säkert det blir så hysteriskt mycket mer.

  • 19977

    Dags för en uppdatering över ett år senare!

    Magen växte ännu mer efter att jag skapade denna tråden, fick ofantligt mycket bristningar över hela magen. Kurvan för SF-måttet ökade lite kring vecka 33 så jag låg över medel på kurvan (men det var inget att oroa sig för enligt min BM). Sista veckan som gravid så ökade SF-måttet dock med 1cm PER DAG!!!

    Jag fick en snabb tid för tillväxtultraljud där det konstaterades att barnet skulle väga 5000g och de ville göra kejsarsnitt omgående. Ut kom en flicka som vägde över 5700g på BF+8.

    Såhär slutade historien om min oro för den gigantiska magen jag hade. Jag är väldigt besviken över att barnets storlek inte uppmärksammades tidigare så att jag hade kunnat få en tidigare igångsättning och få föda vaginalt. Rynkar på näsan

Svar på tråden Enorm mage v30, kan magen sluta växa?