• Anonym (J)

Bvc

Hur långa är era Bvc-besök ni som har barn runt 10-12 mån? En halvtimme? En timme? 

Samtalar ni och bvc-sköterskan något eller är det endast vägning och mätning och sedan tack och hej?

• Svar på tråden Bvc
  • Kockobello

Man var väl in en stund och vägde och mätte. 

Minns inte riktigt, en halvtimme kanske? Eller 20 minuter? 

• Anonym (Jenny)

Jag räknar med 40-45 minuter, varav ca 20 minuter är det faktiska besöket och resten är registrering, att sitta i väntrummet samt av- och påklädning. Lite snabbare om man får första tiden på morgonen, men annars är de nästan alltid lite sena. Å andra sidan är de supertrevliga och man känner sig aldrig stressad under själva besöket.

• Anonym (J)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-11-25 20:30:06 följande:

Jag räknar med 40-45 minuter, varav ca 20 minuter är det faktiska besöket och resten är registrering, att sitta i väntrummet samt av- och påklädning. Lite snabbare om man får första tiden på morgonen, men annars är de nästan alltid lite sena. Å andra sidan är de supertrevliga och man känner sig aldrig stressad under själva besöket.

Fattar inte varför mina bvc besök alltid är en timme med bvc sköterskan. Ingen annan av mina kompisar med barn i samma ålder är så länge utan då är det typ vägning, mätning och sen inget mer
  • Anonym (Snabbt)

Var aldrig en timme. Inte ens vid läkarbesök eller den stora 4-årskollen. En kvart kanske?

• Anonym (T)

Vad gör ni under den timmen? Är du orolig för att BVC sköterskan ska göra en orosanmälan? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2022-11-25 20:44:13 följande:
    Fattar inte varför mina bvc besök alltid är en timme med bvc sköterskan. Ingen annan av mina kompisar med barn i samma ålder är så länge utan då är det typ vägning, mätning och sen inget mer
    Vad pratar ni om då...? Olika besök har olika syften, ni borde ha fått hem ett brev om vad som ska göras för varje besök, t ex mäta och väga, ibland vaccinera, ibland läkarsamtal, ibland utvecklingssamtal osv.
  • Anonym (J)
    Anonym (T) skrev 2022-11-26 10:13:20 följande:

Vad gör ni under den timmen? Är du orolig för att BVC sköterskan ska göra en orosanmälan? 

Nej
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 11:25:59 följande:
    Vad pratar ni om då...? Olika besök har olika syften, ni borde ha fått hem ett brev om vad som ska göras för varje besök, t ex mäta och väga, ibland vaccinera, ibland läkarsamtal, ibland utvecklingssamtal osv.
    Väger och mäter och prat om hur allt går med dottern generellt prat liksom
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2022-11-26 15:53:17 följande:
    Väger och mäter och prat om hur allt går med dottern generellt prat liksom
    Ja det låter som ett helt normalt besök med andra ord. Det kan vara pga sköterskan, våra besök tog också lång tid, dock kanske inte en hel timme då.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 15:58:18 följande:
    Ja det låter som ett helt normalt besök med andra ord. Det kan vara pga sköterskan, våra besök tog också lång tid, dock kanske inte en hel timme då.
    Tror du att det kan vara så att hon vill ta sig tid bara? Eller att hon är orolig över att jag inte mår bra och kan ta hand om mitt barn och liksom vill kolla det? Jag är inte orolig själv över om jag kan ta hand om mitt barn och jag har det bra och mår bra. Finns inget att anmärka på
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 15:58:18 följande:
    Lever ihop med sambo, barnets pappa
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2022-11-26 16:15:20 följande:
    Tror du att det kan vara så att hon vill ta sig tid bara? Eller att hon är orolig över att jag inte mår bra och kan ta hand om mitt barn och liksom vill kolla det? Jag är inte orolig själv över om jag kan ta hand om mitt barn och jag har det bra och mår bra. Finns inget att anmärka på
    Så kan det vara. Det betyder inte att det hon tror är sant så klart. Vi råkade ut för en sköterska som var väldigt orolig i sig själv så hon ville dubbelkolla att allt var ok med oss, alltså t ex de undersökningar som skulle göras mm, men om jag hade varit ärlig kring sömnproblem etc (som är helt normala saker) så hade hon kanske kunnat tänkas göra en orosanmälan, bara för att hon själv tog alltså stort.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 16:24:10 följande:
    Så kan det vara. Det betyder inte att det hon tror är sant så klart. Vi råkade ut för en sköterska som var väldigt orolig i sig själv så hon ville dubbelkolla att allt var ok med oss, alltså t ex de undersökningar som skulle göras mm, men om jag hade varit ärlig kring sömnproblem etc (som är helt normala saker) så hade hon kanske kunnat tänkas göra en orosanmälan, bara för att hon själv tog alltså stort.
    Fast jag har inga problem och min dotter följer sin kurva och är hel och ren. Som sagt så finns det inget att oroa sig för. Det är därför jag tycker att det är konstigt 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-26 16:24:10 följande:
    Men du tror alltså att det är därför? Jag upplever inte henne som speciellt ängslig
  • Anonym (A)

Går dit för vägning och mätning. Max 15 min. Hade helst sluppit bvc helt men sambon vill ta ditt barnet. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2022-11-26 16:32:06 följande:
    Fast jag har inga problem och min dotter följer sin kurva och är hel och ren. Som sagt så finns det inget att oroa sig för. Det är därför jag tycker att det är konstigt 
    Det fanns inget hos oss heller, det var som sagt sköterskan som var lite hispig helt enkelt.
    Anonym (J) skrev 2022-11-26 16:34:01 följande:
    Men du tror alltså att det är därför? Jag upplever inte henne som speciellt ängslig
    Om du inte upplever henne som ängslig kan det vara så att hon pratar en massa i onödan, du kan försöka avrunda samtalen själv, inte ge alltför långa svar (men inte heller oartigt korta förstås).
Svar på tråden Bvc