• Anonym (Mamma mu)

Träna på att vara ensam hemma - socialen?

Vi har en sexåring, en mycket lugn och ansvarstagande sådan, som ibland får vara ensam hemma korta stunder. Det kan handla om tjugo minuter medan vi handlar, eller lämnar syskon på förskolan om hon är hemma sjuk. Nu senast ville hon testa på att vara ensam när det var mörkt och jag hämtade mat på restaurangen intill. Hon tycker att det är fantastiskt stort att få vara själv, sköter det perfekt och har en telefon att ringa från om det skulle vara något. 

Nu  har jag fått höra att det här är helt olämpligt och att det borde anmälas till socialen. Jag blev väldigt förvånad. Är det verkligen så illa att träna på att vara själv hemma som sexåring?

• Svar på tråden Träna på att vara ensam hemma - socialen?
  • Anonym (Trend)
    fornminne skrev 2022-11-25 11:54:57 följande:

Soc-anmälan för att en 6-åring är hemma själv en kvart? smile2.gif

Vissa är inte kloka.

Som om Soc inte har tillräckligt att göra. Allvarliga missförhållanden som inte anmäls eller inte hinns med osv.

Strunta i vad andra säger TS, gör som ni tycker är bäst. 

Det är ju en trend numer att allt ska anmälas. 10% av alla barn anmäldes förra året. Skulle sannerligen inte tro att alla de anmälningarna var nödvändiga! Vår var det då inte. Det var en grov lögn. Allt för att ställa till det vilket nog inte är alltför ovanligt.
  • Anonym (fjantigt)
    Anonym (Mamma mu) skrev 2022-11-25 10:57:46 följande:
    Träna på att vara ensam hemma - socialen?

Vi har en sexåring, en mycket lugn och ansvarstagande sådan, som ibland får vara ensam hemma korta stunder. Det kan handla om tjugo minuter medan vi handlar, eller lämnar syskon på förskolan om hon är hemma sjuk. Nu senast ville hon testa på att vara ensam när det var mörkt och jag hämtade mat på restaurangen intill. Hon tycker att det är fantastiskt stort att få vara själv, sköter det perfekt och har en telefon att ringa från om det skulle vara något. 

Nu  har jag fått höra att det här är helt olämpligt och att det borde anmälas till socialen. Jag blev väldigt förvånad. Är det verkligen så illa att träna på att vara själv hemma som sexåring?

Såklart kan du låta din sexåring vara ensam hemma korta stunder. Och socialen kommer inte att bry sig ett dyft om det ifall en anmälan kom in. 
  • Anonym (fjantigt)
    Anonym (Trend) skrev 2022-11-25 14:37:07 följande:
    Det är ju en trend numer att allt ska anmälas. 10% av alla barn anmäldes förra året. Skulle sannerligen inte tro att alla de anmälningarna var nödvändiga! Vår var det då inte. Det var en grov lögn. Allt för att ställa till det vilket nog inte är alltför ovanligt.
    Och en trend att curla barnen till den grad att de inte får göra nånting alls snart. Får inte vara ute i lekparken själva, får inte gå hem från skolan själva, får inte sätta på spisen och fixa egen lunch, får inte et ena och det andra så de blir helt handikappade och inaktiva. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (L) skrev 2022-11-25 12:37:29 följande:

Nu känner inte jag varken dig eller ditt barn men har du det förtroendet för ditt barn, att hon klarar att vara ensam en stund så är det väl bara bra. Man måste ju börja någonstans med att träna på att vara ensam! När ska man lämnas ensam första gången, när man är 12 och föräldern inte får vab:a längre? 

Låter som en jäkligt inskränkt och trångsynt person som tycker det är ett fall för socialen. 
    Att träna på att klara saker själv är ju en del av uppfostran. Det stärker självförtroende och självkänsla och är viktigt för utvecklingen.

Jag började träna mitt barn på att vara ensam när hen var 4, då kunde jag t ex gå till tvättstugan i 5-10 minuter och förklarade noga vad som gällde, att hen inte fick gå ut, satte på en film och gick och låste. Det var aldrig några problem. Hade hen sagt att hen inte ville vara ensam hade jag såklart tagit med barnet. 
    Från att hen var 6 har hen varit själv hemma längre stunder. Nu vid 10 års ålder är det inga problem att vara ensam 3-4 timmar eller mer, hen har telefon och jag har inte långt hem från jobbet om det skulle vara något. 

Jag var ensam hemma varje dag efter skolan tillsammans med mitt syskon när jag var 6 år och mitt syskon var 2... DET tycker jag är lite overkill och skulle inte göra i dagsläget, men det var annat på 80-talet...

Fick du ta hand om en 2-åring själv när du var 6? Det skulle definitivt klassas som omsorgsbrist idag. Jag är själv född på 70-talet, växte upp på 80-talet, och jag och min lillasyster var aldrig själva så tidigt. Vi slutade hos dagmamma när vi var 8-9 år, från det jag var ca 12 och syrran 8 var vi ibland själva även på kvällarna, men det är ju stor skillnad i den åldern.

Våra barn är 10 och vi vabbar inte längre, men vi vabbade tills de var 8-9. Fast även då kunde vi ibland lämna dem några timmar.
  • Anonym (fjantigt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-25 14:56:45 följande:
    Fick du ta hand om en 2-åring själv när du var 6? Det skulle definitivt klassas som omsorgsbrist idag. Jag är själv född på 70-talet, växte upp på 80-talet, och jag och min lillasyster var aldrig själva så tidigt. Vi slutade hos dagmamma när vi var 8-9 år, från det jag var ca 12 och syrran 8 var vi ibland själva även på kvällarna, men det är ju stor skillnad i den åldern.

Våra barn är 10 och vi vabbar inte längre, men vi vabbade tills de var 8-9. Fast även då kunde vi ibland lämna dem några timmar.
    På 40-60-talet var det fullt möjligt och säker ganska vanligt att göra så. Kommer du inte ihåg i Karlsson på taket när de flyger in till en bebis som är ledsen? Den är ensam hemma med en flaska mjölk medan föräldrarna är ute och äter middag.

Jag tycker inte att det är ett lämpligt sätt att ta hand om barn, inte heller att en sexåring ska passa en tvååring. Men att en sexåring inte ens ska kunna vara ensam hemma kortare stunder utan att man gapar omsorgssvikt är lika illa åt andra hållet.
  • Anonym (Trend)
    Anonym (fjantigt) skrev 2022-11-25 14:41:19 följande:
    Och en trend att curla barnen till den grad att de inte får göra nånting alls snart. Får inte vara ute i lekparken själva, får inte gå hem från skolan själva, får inte sätta på spisen och fixa egen lunch, får inte et ena och det andra så de blir helt handikappade och inaktiva. 
    Så kan det också vara. Lagom är bäst.
    Anonym (fjantigt) skrev 2022-11-25 15:27:10 följande:
    På 40-60-talet var det fullt möjligt och säker ganska vanligt att göra så. Kommer du inte ihåg i Karlsson på taket när de flyger in till en bebis som är ledsen? Den är ensam hemma med en flaska mjölk medan föräldrarna är ute och äter middag.

Jag tycker inte att det är ett lämpligt sätt att ta hand om barn, inte heller att en sexåring ska passa en tvååring. Men att en sexåring inte ens ska kunna vara ensam hemma kortare stunder utan att man gapar omsorgssvikt är lika illa åt andra hållet.
    Håller med, det är stor skillnad på att lämna en bebis eller en 2-åring ensam, och att lämna en 6-åring ensam. Mindre barn ska dessutom inte behöva passa andra barn, inte utan en vuxen i närheten.

Händelsen i Karlsson på taket minns jag inte, men det låter sjukt. Hade varit en annan sak om föräldrarna bara var i ett annat rum, men lämna ungen helt?
    Anonym (fjantigt) skrev 2022-11-25 15:27:10 följande:

Tillägg: Vilken kontrast. För 50 år sen lämnades bebisar eller småbarn alltså utan tillsyn. Nu gapas det om omsorgsbrist så fort en 6-åring är själv hemma mer än 5 min, eller själv hemma öht. Båda synsätten är lika sjuka.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-25 16:32:20 följande:
    Håller med, det är stor skillnad på att lämna en bebis eller en 2-åring ensam, och att lämna en 6-åring ensam. Mindre barn ska dessutom inte behöva passa andra barn, inte utan en vuxen i närheten.

Händelsen i Karlsson på taket minns jag inte, men det låter sjukt. Hade varit en annan sak om föräldrarna bara var i ett annat rum, men lämna ungen helt?
    Astrid Lindgren skrev helt sjuka saker faktiskt. Tur att folk relaterade till död, kärlek, sorg och ensamhet ändå. Fast hennes fantasi var helt bisarr, och helt otidsenlig nuförtiden. Väldigt fina böcker att ha för lite ensamma barn. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-25 16:39:34 följande:
    Tillägg: Vilken kontrast. För 50 år sen lämnades bebisar eller småbarn alltså utan tillsyn. Nu gapas det om omsorgsbrist så fort en 6-åring är själv hemma mer än 5 min, eller själv hemma öht. Båda synsätten är lika sjuka.
    Håller med. 
    Fröken Allvar skrev 2022-11-25 16:41:11 följande:
    Astrid Lindgren skrev helt sjuka saker faktiskt. Tur att folk relaterade till död, kärlek, sorg och ensamhet ändå. Fast hennes fantasi var helt bisarr, och helt otidsenlig nuförtiden. Väldigt fina böcker att ha för lite ensamma barn. 
    Hade hon verkligen sjuk eller bisarr fantasi, eller var hon snarare ett barn av sin tid? Pippi som bor ensam är ju en saga, inte menad att vara realistisk på det sättet. Berättelser som Emil och Madicken ligger närmare verkligheten.

Sen skrev hon ju om dåtidens sociala problem som fattigdom och övergivna barn. Rasmus på luffen (barnhemsbarn), Mio (vars fosterföräldrar hatar honom) osv.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-25 16:46:00 följande:
    Hade hon verkligen sjuk eller bisarr fantasi, eller var hon snarare ett barn av sin tid? Pippi som bor ensam är ju en saga, inte menad att vara realistisk på det sättet. Berättelser som Emil och Madicken ligger närmare verkligheten.

Sen skrev hon ju om dåtidens sociala problem som fattigdom och övergivna barn. Rasmus på luffen (barnhemsbarn), Mio (vars fosterföräldrar hatar honom) osv.
    Jag var lite ironisk, trodde du skulle förstå. Jag gillar Astrid Lindgren och tycker att folk som ska hålla på och racka ner på henne för att det skulle vara otidsenligt är löjliga. Men det var en parantes.
    (Och jag gillar de flesta av dina inlägg Tvillingmorsan). 
    Fröken Allvar skrev 2022-11-25 17:05:51 följande:
    Jag var lite ironisk, trodde du skulle förstå. Jag gillar Astrid Lindgren och tycker att folk som ska hålla på och racka ner på henne för att det skulle vara otidsenligt är löjliga. Men det var en parantes.
    (Och jag gillar de flesta av dina inlägg Tvillingmorsan). 

• Anonym (Träna på)

Det är väl utmärkt att få träna på att vara hemma själv.
    Känner dock igen mig i det som någon skrev att man kan springa lite fort fram. Att man tar lite för stort ansvar som barn för att man visar att man kan mycket. 

Det har varit ett problem för mig både hemma och i skolan.
    ?Du som är så duktig kan väl?? Så måste man leva upp till det när det behövs lite broms. 

Någon skrev också något om spisar. Skulle nog inte tycka att det var en så bra idé om en sån liten ställde sig och lagade värsta middagen med knivar och grejer. 

Kan gå illa även för vuxna (skurit mig själv och glömt vatten på spisen som vuxen). Man är kanske lite snabbare till handling som vuxen när det blir kaos. 

Men någon soc-anmälan är ju bara trams.
    Då ska barnet inte få leka på sitt rum själv i 20 minuter heller utan att man har uppsikt. Det är ungefär lika.

Ni verkar ha pratat om hur barnet ska göra i olika situationen.

Blir dock lite orolig för hur ni bor med tanke på brand.
    Om man bor i ett radhus sammanbyggt med grannen är det kanske bra att berätta för barnet att det ska öppna om grannen ringer på. Ett hus brann i vårt område där grannarna tog jättelång tid på sig att öppna av olika anledningar och höll på att brinna inne. Kanske även säga till grannar att ni brukar gå ifrån korta stunder? 

• Anonym (fjantigt)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-25 16:39:34 följande:
    Exakt så, ett lite mellanting där är väl det bästa: att barnet utifrån ökande ålder och mognad får träna på självständighet i lagom doser. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-25 14:56:45 följande:

Ja, det gjorde jag, men tilläggas ska att jag var omhändertagen och fosterhemsplacerad innan, men flyttades hem igen när jag var 6 och fick då passa mitt syskon som var 2. Och det är definitivt en omsorgsbrist, tycker att det är helt orimligt idag. 

Men ja, för 50-60 år sedan var det ju inte alls ovanligt att äldre syskon passade de små.
Svar på tråden Träna på att vara ensam hemma - socialen?