Anonym (L) skrev 2022-11-25 12:37:29 följande:
Nu känner inte jag varken dig eller ditt barn men har du det förtroendet för ditt barn, att hon klarar att vara ensam en stund så är det väl bara bra. Man måste ju börja någonstans med att träna på att vara ensam! När ska man lämnas ensam första gången, när man är 12 och föräldern inte får vab:a längre?
Låter som en jäkligt inskränkt och trångsynt person som tycker det är ett fall för socialen.
Att träna på att klara saker själv är ju en del av uppfostran. Det stärker självförtroende och självkänsla och är viktigt för utvecklingen.
Jag började träna mitt barn på att vara ensam när hen var 4, då kunde jag t ex gå till tvättstugan i 5-10 minuter och förklarade noga vad som gällde, att hen inte fick gå ut, satte på en film och gick och låste. Det var aldrig några problem. Hade hen sagt att hen inte ville vara ensam hade jag såklart tagit med barnet.
Från att hen var 6 har hen varit själv hemma längre stunder. Nu vid 10 års ålder är det inga problem att vara ensam 3-4 timmar eller mer, hen har telefon och jag har inte långt hem från jobbet om det skulle vara något.
Jag var ensam hemma varje dag efter skolan tillsammans med mitt syskon när jag var 6 år och mitt syskon var 2... DET tycker jag är lite overkill och skulle inte göra i dagsläget, men det var annat på 80-talet...
Fick du ta hand om en 2-åring själv när du var 6? Det skulle definitivt klassas som omsorgsbrist idag. Jag är själv född på 70-talet, växte upp på 80-talet, och jag och min lillasyster var aldrig själva så tidigt. Vi slutade hos dagmamma när vi var 8-9 år, från det jag var ca 12 och syrran 8 var vi ibland själva även på kvällarna, men det är ju stor skillnad i den åldern.
Våra barn är 10 och vi vabbar inte längre, men vi vabbade tills de var 8-9. Fast även då kunde vi ibland lämna dem några timmar.