• Anonym (olle)

Inte bjuda barnet

Min dotter fyller snart år och vill bjuda in kompisar från klassen.
    Tydligen pratade de om det i skolan idag och då kom barn A mitt barn av olika anledningar inte får umgås med fram och frågade "om hon får komma". Mitt barn svarade inte, men hennes bästis sa att "bara kompisar är bjudna".
    De är få i klassen och de övriga tjejerna kommer bjudas in, plus två av fem killar.

Vi har gjort klart att Barn A inte är välkommen hit igen, men nu fick jag meddelande från skolan om "att det inte är okej att bjuda in i skolan om inte alla bjuds in..." Men det har vi ju inte gjort! Att de pratade om det är inte samma sak som att någon bjudits in än?

• Svar på tråden Inte bjuda barnet
  • Citronella
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 20:35:20 följande:
    Va?
    Skolan lär knappast tycka att någon som är farlig ska gå hem till sitt offer på fritiden. 
  • Lynx123
    Anonym (Q) skrev 2022-11-24 21:51:47 följande:
    Om man bjuder in för att man fyller år så heter det kalas. Även vuxna som fyller år har kalas. 
    Nja, med kalas menas traditionellt att man äter under festligheten - oavsett anledning. Om man ska vara petig.
  • Anonym (olle)
    Citronella skrev 2022-11-24 21:56:05 följande:
    Skolan lär knappast tycka att någon som är farlig ska gå hem till sitt offer på fritiden. 
    Har du läst vad jag berättat?
  • Anonym (mm)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 17:33:20 följande:
    Ja
    Fy vad taskigt. Det barnet kommer alltid att minnas det. 
  • Anonym (mm)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:06:13 följande:

Barnet i fråga har kommit med upprepade dödshot och flera gånger misshandlat mitt barn. Jag skiter fullkomligt i att "de är barn", hon kommer inte komma i närheten av mitt barn mer än de måste.
    De går i femman.

Ok, då förstår jag lite mer, trodde dom var yngre. Svårt att säga vad som är rätt och fel ändå även fast jag förstår om du inte vill bjuda barnet. 
  • Anonym (Becca)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:52:17 följande:
    Ja, men skolan avrådde oss och sa att det redan är massa runt den familjen.. Samt att mamman blev så ledsen när hon fick veta. 

Som sagt, skolan är skit, för jag har en stark känsla av att de inte har lov att berätta sånt här för andra föräldrar.
    Att skolan avråder från en orosanmälan tycker jag låter konstigt. Hot och misshandel är allvarliga saker, oavsett ålder. Du hade ju knappast struntat i att polisanmäla om barnet var äldre bara för att skolan sa det, eller? Barnet kanske får hjälp från diverse olika håll, skolan har tystnadsplikt om sånt, men gör du eller orosanmälan så läggs den till eventuella handlingar om det finns en pågående insats på soc, annars så kan det bli ett första steg mot att barnet får rätt hjälp. 
    Att skolan avråder från orosanmälningar tycker jag du ska ta vidare, först till rektor lyssnar inte den så kontakta kommunens skolchef och sista steget är skolinspektionen. 

När det gäller inbjudningar så ska väl barn kunna prata om det i skolan? Man bjuder ju i regel dom man leker/umgås med i skolan och på fritiden. 
  • Anonym (olle)
    Anonym (Becca) skrev 2022-11-25 07:28:09 följande:
    Att skolan avråder från en orosanmälan tycker jag låter konstigt. Hot och misshandel är allvarliga saker, oavsett ålder. Du hade ju knappast struntat i att polisanmäla om barnet var äldre bara för att skolan sa det, eller? Barnet kanske får hjälp från diverse olika håll, skolan har tystnadsplikt om sånt, men gör du eller orosanmälan så läggs den till eventuella handlingar om det finns en pågående insats på soc, annars så kan det bli ett första steg mot att barnet får rätt hjälp. 
    Att skolan avråder från orosanmälningar tycker jag du ska ta vidare, först till rektor lyssnar inte den så kontakta kommunens skolchef och sista steget är skolinspektionen. 

När det gäller inbjudningar så ska väl barn kunna prata om det i skolan? Man bjuder ju i regel dom man leker/umgås med i skolan och på fritiden. 
    Rektorn är en av de som tycker vi överdriver, så där finns ingen hjälp att hämta. Vi fick ny rektor nu till hösten och hen är katastrof... Och då var inte ens förra rektorn bra heller, men föredrar helt klart hen över den nya.
  • Anonym (Jk)

Skolan har väl missuppfattat, ni har inte gjort något fel. Ignorera dem. 

Annars är det en bra regel tycker jag. 

• Anonym (Jk)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:52:17 följande:
    Ja, men skolan avrådde oss och sa att det redan är massa runt den familjen.. Samt att mamman blev så ledsen när hon fick veta. 

Som sagt, skolan är skit, för jag har en stark känsla av att de inte har lov att berätta sånt här för andra föräldrar.
    Men herregud, hur kan de avråda?! Men egentligen är det väl en polisanmälan som görs, så får det gå via dem. 
  • Anonym (Alexandra)

Alltså, även utan en historik av misshandel och dödshot tycker jag inte att barn ska tvingas bjuda folk dom inte vill till sina kalas. Absolut, man ska även säga åt dem att inte prata om kalaset på skolan och göra det tydligt vem som är och inte är bjudna, men de ska inte behöva bjuda barn de inte vill ha där. 

I TS fall är det ju extremt tydligt att barnet inte ska vara på kalaset och personligen hade jag nog orosanmält ändå. Det är ju en allvarlig grej och familjen behöver ju uppenbarligen mer hjälp och stöd. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Vi hade aldrig bjudit det våldsamma barnet samt definitivt gjort en orosanmälan och eventuell polisanmälan. Håller med om att det låter märkligt att skolan avrådde från det. Det kan stå dem dyrt om du tar det högre upp. Kan de ha missförstått situationen? Trodde att det bara handlade om lite gruff?

Men att de försöker avråda er med hänvisning till att det redan är mycket kring familjen, låter illa. Desto viktigare att fler anmäler om det behövs, samt att alla allvarliga incidenter rapporteras.

Kanske är det som du skriver, en kass skola med undfallande ledning. Beklagar i så fall. Men du bör som sagt ta det vidare.

Gällande vilka man bjuder, samt hur många, har vi i alla år varit tydliga mot våra 10-åringar. Antingen bjuder man bara ett begränsat antal från klassen, eller så bjuder man allihop. Man bjuder inte alla utom några få. Det spelar ingen roll vad orsaken är, så gör man bara inte. Det spelar heller ingen roll att inbjudningarna inte sker i skolan. Så klart det pratas om det där ändå.

Eftersom våra barn alltid har haft kompisar både i och utanför klassen, har vi aldrig bjudit hela klassen, utan några från klassen och några andra barn. Våra barn brukar själva bli bjudna till barn de leker med, inga andra. Det har aldrig varit några problem.

Svar på tråden Inte bjuda barnet