• Anonym (Jill)

Skaffa hund som ensamstående till barn med npf-diagnoser?

Båda mina barn, 11 och 14 år har adhd/add och det ena barnet har gått upp väldigt mycket i vikt och är allmänt ointresserad av något, förutom då djur. En hund i familjen skulle bidra till mer aktiviteter och vardagsmotion för oss alla och även ett känslomässigt stöd, men eftersom jag är ensamstående tvekar jag.

Jag studerar i minst två år till framåt och jobbar deltid på sidan om, där jag också kan ta med mig hunden, så både tid och ekonomi finns men ändå? Är det ett åtagande man inte pallar med själv? Är hundvan men aldrig haft en på egen hand. Någon som kan dela med sig, gärna ur ett npf-perspektiv också och om det haft positiv effekt på ert barn?

• Svar på tråden Skaffa hund som ensamstående till barn med npf-diagnoser?
  • Anonym (ångrar)

Jag har nu vuxna barn med diagnoser och de har alltid varit nyfikna och intresserade av hund. För oss funkade det inte praktiskt när de var små och vi hade allergier i släkten så det blev inget då.

I efterhand kan jag känna att det var synd, kanske ett misstag. De har haft det tungt under perioder och möjligen kunde en hund bidragit till deras utveckling, känslomässigt och socialt.

Har nog inget bra råd att ge men tror inte man ska chansa och hoppas att barnen plötsligt kommer ut mer för att man skaffar hund. Ska ni ha hund så behöver det finnas ett stort intresse och engagemang från barnens sida från start. och att det blir ett gemensamt beslut som hela familjen är delaktig i.

Jag skulle fokusera på att hunden kan vara en lojal vän som erbjuder trygghet, nån man kan visa känslor för och utvecklas på det planet.

• mari123

FAST varför en hund om du har små barn eller småbarn? En hund måste rastas flera ggr om dagen och om man jobbar så blir det att hitta en hundvakt. Kanske hunddagis som jag inte vet vad det kostar men jag misstänker att det är rätt dyrt(?). Är det värt det?

• Räkan77

Om du känner dig säker på att du har bra backup i familjen som hundvakter så har du ju möjligheten. Det kanske inte bara är de enstaka gånger ni reser bort som du behöver hundvakt utan det kan ju faktiskt bli så att barnen ändrar sig och blir mer utåtriktade och vill göra saker på helgerna som gör att ni behöver hundvakt. 

• Anonym (CNN och)

Blir skeptisk. 

Låter inte bra alls för ett djur. 

• Anonym (Jill)

Tack för er input! Hundvakt till en stor hund är vi emellanåt och det är väl främst där jag upplever att en egen skulle kunna tillföra mycket för oss, vi har redan katter så är liksom redan lite låsta så att säga.

Hamster har vi haft men det var alldeles för mycket jobb och kostnad för det lilla djuret tycker jag.

Minst 4h i tid för dagligt omhändertagande som någon nämnde vet jag inte vart det kom ifrån eller vilken ras man haft, våra tjänstehundar har det funkat kanon med 2h promenad varje dag och att de fått hänga med på allt.

Min ekonomi som student är det inget fel på, fullt CSN och halvtidslön och omvårdnadsbidrag/barnbidrag ger ca 30 in/månad så även det borde vi klara.

Som sagt så spelar barnets vikt i sig inte så stor roll, däremot att försöka väcka ett intresse eller engagemang utanför sig själv som kanske bidrar till något positivt.

Men ja, det är ju många aspekter. 

• Anonym (Jill)
    mari123 skrev 2022-11-24 11:40:38 följande:

FAST varför en hund om du har små barn eller småbarn? En hund måste rastas flera ggr om dagen och om man jobbar så blir det att hitta en hundvakt. Kanske hunddagis som jag inte vet vad det kostar men jag misstänker att det är rätt dyrt(?). Är det värt det?

Så små är de ju inte, 11 och 14.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (ångrar) skrev 2022-11-24 11:18:35 följande:

Jag har nu vuxna barn med diagnoser och de har alltid varit nyfikna och intresserade av hund. För oss funkade det inte praktiskt när de var små och vi hade allergier i släkten så det blev inget då.

I efterhand kan jag känna att det var synd, kanske ett misstag. De har haft det tungt under perioder och möjligen kunde en hund bidragit till deras utveckling, känslomässigt och socialt.

Har nog inget bra råd att ge men tror inte man ska chansa och hoppas att barnen plötsligt kommer ut mer för att man skaffar hund. Ska ni ha hund så behöver det finnas ett stort intresse och engagemang från barnens sida från start. och att det blir ett gemensamt beslut som hela familjen är delaktig i.

Jag skulle fokusera på att hunden kan vara en lojal vän som erbjuder trygghet, nån man kan visa känslor för och utvecklas på det planet.

Chansning handlar det inte om, men precis som du säger, något gemensamt att samlas kring, även om jag inte kräver något engagemang alls egentligen, även om jag hoppas på det. Inställningen är ju att det är JAG som skaffar hund, och jag är själv uppväxt med hundar och vet vad de betytt under tonåren. 
  • Tow2Mater

Du verkar ju redan bestämt dig for att skaffa hunden. Vilken sort funderar du på?

Du får väl hitta ett nytt hem åt den om barnen inte visar intresse, du inte hinner med de där tvåtimmarspromenaderna och katterna fräser och jagar hunden genom bostaden dagligen.

• Anonym (Jill)
    Tow2Mater skrev 2022-11-24 14:04:21 följande:

Du verkar ju redan bestämt dig for att skaffa hunden. Vilken sort funderar du på?

Du får väl hitta ett nytt hem åt den om barnen inte visar intresse, du inte hinner med de där tvåtimmarspromenaderna och katterna fräser och jagar hunden genom bostaden dagligen.

Ja exakt, annars sätter jag väl bara ut den i skogen som vi gjorde med hamstern.
    ??..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jill) skrev 2022-11-24 15:51:58 följande:
    Ja exakt, annars sätter jag väl bara ut den i skogen som vi gjorde med hamstern.
    ??..
    Jag hoppas att det där var ett skämt.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-11-24 16:06:09 följande:
    Jag hoppas att det där var ett skämt.
    Det var det.

Ville väl mest ge en känga tillbaka till de som kommenterat utan riktig konstruktivitet - att jag ens skapat tråden borde liksom säga sig självt, hade jag redan bestämt mig hade jag väl redan skaffat hund.
  • Anonym (Jk)

Verkar inte sjysst mot hunden, nej. 

• Anonym (Jill)
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-24 19:40:57 följande:

Verkar inte sjysst mot hunden, nej. 

Varför inte?
  • Anonym (NEJ!)

Skaffa inte hund för att den ska fylla ett syfte eller funktion, skaffa hund för att DU vill ha en hund. 

Jag är så jävla trött på alla stackars hundar som hamnar ute på blocket för folk köpt dom av en anledning som du nämnde ovan.

En hund ska ha motion, ut MINST 4ggr per dag, mental stimulering varje dag som kan ta allt från 10-60+ min, det är dyrt med foder, försäkring, veterinär, tillbehör. Intresset för hunden och att lära sig om den, fostra den, träna den måste finnas. 

Min upplevelse efter att ha haft hund är att han alltid kom i andra hand. När sambon kom hem satte hon sig och spelade istället för att ta ut hunden på långrunda. Så nej.

Ska du skaffa hund så skaffa den för att DU vill ha hund och DU vill lägga all tid och energi på den som en hund kräver. Annars kommer det sluta med att ni inser hur mycket jobb det är så hamnar en ouppfostrad hund ut på blocket för att NI inte visste vad ni gav er in på. 

Så tänk på hunden, att det är en levande individ som tyr sig till människan så jävla hårt. Hundens värld kretsar kring dig och den är beroende av dig för att få alla sina behov tillgodosedda. En hund accepterar mycket, för många hundar får lite motion och ingen mental träning alls men det märks också tydligt på dom om dom är understimulerade.

• Anonym (Pq)
    Anonym (Jill) skrev 2022-11-24 12:27:10 följande:

Tack för er input! Hundvakt till en stor hund är vi emellanåt och det är väl främst där jag upplever att en egen skulle kunna tillföra mycket för oss, vi har redan katter så är liksom redan lite låsta så att säga.

Hamster har vi haft men det var alldeles för mycket jobb och kostnad för det lilla djuret tycker jag.

Minst 4h i tid för dagligt omhändertagande som någon nämnde vet jag inte vart det kom ifrån eller vilken ras man haft, våra tjänstehundar har det funkat kanon med 2h promenad varje dag och att de fått hänga med på allt.

Min ekonomi som student är det inget fel på, fullt CSN och halvtidslön och omvårdnadsbidrag/barnbidrag ger ca 30 in/månad så även det borde vi klara.

Som sagt så spelar barnets vikt i sig inte så stor roll, däremot att försöka väcka ett intresse eller engagemang utanför sig själv som kanske bidrar till något positivt.

Men ja, det är ju många aspekter. 

Om en hamster är för mycket jobb och kostnad, så ska du nog inte skaffa hund.

Vad händer efter dina två års studier? Även om du jobbar deltid i 5 år framöver så lever ju hunden längre än så. Hur ska du få tid med hunden om du börjar jobba heltid? 
  • Dexter dot com
    Anonym (Jill) skrev 2022-11-24 12:27:10 följande:

2 timmars promenad kanske räckte för tjänstehundar som arbeta mentalt/fysiskt många timmar och då får sina behov tillfredställda men det låter väldigt lite för en hund som både ska motioneras och aktiveras mentalt . Även om hunden "är med" blir det ju mycket vila när du jobbar och studerar. Att tro att en hund är nöjd och tillfreds med 2 timmars "egentid" per dag tycker jag orättvist mot hunden. 2 timmar är ju bara 30 minuters promenad 4g/dag.
  • Alessia

Jag avråder bestämt från att skaffa hund som ska fungera som "medicin"  och hjälpmedel för ett par barn med neuropsykiatriska diagnoser. Har varit med om att omplacera TRE hundar som införskaffats av i stort sett samma anledningar och till samma typ av barn som du beskriver. En familj med tioårigt diagnosbarn klarade inte av hann inte, hade sviktande lust,  att tillgodose den inköpta golden retrieverns behov av mat, vård, motion och fostran. Grannar slog larm och familjen lät hunden omplaceras. En annan hund misshandlades av sin tonårige autistiske ägare och föräldrarna såg till att hunden fick flytta till annat hem. Den senaste omplaceringen var ett fall där familjen, den ensamstående mamman som precis som du hade diagnosbarn, inte förstått hur mycket en hund faktiskt kostar : förutom inköpet, som i detta fall låg på uppgivna 18 000 var det matkostnader, försäkring, veterinärkostnader, dagmatte vissa dagr osv. Det tog för mycket av familjens budget helt enkelt. Annars hade nog den hunden det rätt bra i familjen. Men när vi hämtade hunden sa det ena barnet att var rätt skönt att bli av med hunden och inget av barnen var sorgset vid avskedet.

Dessutom - har du ett överviktigt barn är det kosten du ska se över. Tro inte att en promenad gör något åt vikten - det är överdrivet ätande som är boven.

Svar på tråden Skaffa hund som ensamstående till barn med npf-diagnoser?