• Themis

Hur ser din studentbudget ut?

Vår son ska börja studera i Lund nästa höst och då kommer frågan om att bo hemma vs att bo själv, och hur ekonomin då ser ut.

Jag  blir inte riktigt klok på boendekostnad, för bank- och budgetsidor listar ofta hyra för korridorrum som 3-5000 kr, men om jag surfar på AF bostäders sidor för studenter så ligger alla bostäder som är ute nu mellan 6-7500 kr/mån? Kan det vara för att man är nära terminsslut coh bara det som inte är så attraktivt ligger ute eller är det så här överlag efter alla höjningar nu? Vad betalar ni som pluggar nu för korridor respektive studentlgh?

För övrigt har jag fått ihop
    Inkomst: Bidrag+lånedel+ 1000 kr från föräldrar= 13052 kr

Utgifter
    Boende 6000 
    Hemförsäkring 49 
    El (om ej ingår) 350 
    Kursböcker 900
    Mat 2750
    Resekort 900
    Träningskort 230
    Kläder och skor 400
    Presenter, semester, nöjen, frisör 1100
    Mobil 250
    Övrigt hushåll, mediciner och glasögon 550
    SUmma 13479, vilket kräver deltidsjobb för att det ska gå ihop.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Svar på tråden Hur ser din studentbudget ut?
  • Jemp
    Themis skrev 2022-11-21 18:41:50 följande:
    Jo det var nog så jag tänkte, att man ska vara glad om man kan hitta något för den hyran numera.
    Jag hittade en etta för 4800 i Lund ledig, på första googlingen (kötiden vet jag inte dock). 
  • Anonym (Studentmamma)
    Jemp skrev 2022-11-22 14:55:06 följande:

Ja, när jag pluggade var det iaf tydlig skillnad (oberoende av utbildning) på att framförallt de i Stockholm arbetade vid sidan av. I mindre städer och mer renodlade studentstäder var det snarare engagemang i studentlivet vid sidan av studierna och man levde helt ok på csn (som ungdom). 
    Themis skrev 2022-11-21 18:15:39 följande:
    Gör det? Jag trodde mer det varierade efter val av utbildning (med tungt schema kan man klart inte jobba så mycket under terminstid) och egen ekonomi?

Men du kanske tänker på att det är så dyrt i storstan att alla studenter måste ha jobb då för att kunna bo där?

Jag studerade till civilingenjör i Industriell ekonomi  i Linköping på 1988-1993 och det var väldigt få som arbetade vid sidan av studierna. Studierna var intensiva med ca 30 timmar i veckan på föreläsningar, lektioner och laborationer. Utöver det var det massor av grupparbeten och självstudier och massor av tentor. Visst hade vi tid att  vara sociala och gå på pubar och studentfester men att arbeta vid sidan av var det inte många som klarade. Jag hade en kompis som gjorde det men hon var också extremt begåvad och behövde inte kämpa med studierna som de flesta av oss fick göra. Inte heller när jag gick på naturvetenskapligt gymnasium arbetade varken jag eller mina klasskamrater vid sidan av studierna, det var väldigt svårt och tufft att klara natur med hyfsade betyg. Känns som att detta med att arbeta på kvällar och helger vid sidan om studier blivit vanligare? Är det därför ungdomarna, en del, är så stressade idag ?

Att jobba på sommaren gjorde jag dock, vilket gav förutom pengar även arbetslivserfarenhet, meriter, kontakter och referenser.

• Anonym (Studentmamma)
    Studentpappa skrev 2022-11-22 09:14:05 följande:

Nu vet jag inte om det tas så men jag ser att min inlägg kan se otrevligt ut, det är inte meningen. Jag är bara lite rakt på ibland..

Jag är bara nyfiken hur man tänker och ska tänka, vi är där själva om några år med äldsta dottern. Jag hade en klassisk arbetarklassuppväxt inga ekonomiska problem och det var ordning på allt. Men tankesättet var att man inte ska ligga någon till last och man ska klara sig själv, det gällde även oss unga vuxna. Både syrran och jag har varit väldigt självständiga och klarat oss själva direkt efter gymnasiet. 

Sambons uppväxt var nog mer curlande och det var inte särskilt självständigt och pappas plånbok har alltid stått öppen och gör det fortsatt. Det har lett till att dom syskonen inte är särskilt självgående som vuxna, och den otjänsten vill jag inte göra våra barn men jag ser ju risken att det kan bli så även om jag försöker mota Olle i grind.

Sorry om det är något OT.

Det är jättesvårt, man vill ju så gärna hjälpa till men det kan ju också vara negatitv. Att inte få allt serverat kan göra livet roligare och stimulera mer till ansträngning. Å andra sidan så känner jag till fall med unga som kollapsat och inte klarat studierna eftersom det blivit för tufft med dålig ekonomi och dålig och tillfällig bostad och tuffa studier. 
  • Jemp
    Anonym (Studentmamma) skrev 2022-11-22 16:04:25 följande:

Jag studerade till civilingenjör i Industriell ekonomi  i Linköping på 1988-1993 och det var väldigt få som arbetade vid sidan av studierna. Studierna var intensiva med ca 30 timmar i veckan på föreläsningar, lektioner och laborationer. Utöver det var det massor av grupparbeten och självstudier och massor av tentor. Visst hade vi tid att  vara sociala och gå på pubar och studentfester men att arbeta vid sidan av var det inte många som klarade. Jag hade en kompis som gjorde det men hon var också extremt begåvad och behövde inte kämpa med studierna som de flesta av oss fick göra. Inte heller när jag gick på naturvetenskapligt gymnasium arbetade varken jag eller mina klasskamrater vid sidan av studierna, det var väldigt svårt och tufft att klara natur med hyfsade betyg. Känns som att detta med att arbeta på kvällar och helger vid sidan om studier blivit vanligare? Är det därför ungdomarna, en del, är så stressade idag ?

Att jobba på sommaren gjorde jag dock, vilket gav förutom pengar även arbetslivserfarenhet, meriter, kontakter och referenser.

Ja det är just under terminerna jag syftar på. 
  • Jemp

Nu vet jag inte om det tas så men jag ser att min inlägg kan se otrevligt ut, det är inte meningen. Jag är bara lite rakt på ibland..

Jag är bara nyfiken hur man tänker och ska tänka, vi är där själva om några år med äldsta dottern. Jag hade en klassisk arbetarklassuppväxt inga ekonomiska problem och det var ordning på allt. Men tankesättet var att man inte ska ligga någon till last och man ska klara sig själv, det gällde även oss unga vuxna. Både syrran och jag har varit väldigt självständiga och klarat oss själva direkt efter gymnasiet. 

Sambons uppväxt var nog mer curlande och det var inte särskilt självständigt och pappas plånbok har alltid stått öppen och gör det fortsatt. Det har lett till att dom syskonen inte är särskilt självgående som vuxna, och den otjänsten vill jag inte göra våra barn men jag ser ju risken att det kan bli så även om jag försöker mota Olle i grind.

Mina barn är betydligt yngre men min inställning är att de får klara sig själva när de flyttat hemifrån. Dock ser jag till att de kommer ha en buffert att falla tillbaka på och hoppas ju på att kunna ställa upp om det krisar på riktigt. Men inte för nöjes skull sas. 
  • Themis

Jag håller med dig, men nästa generation tänker inte som vi, och min son är ffa inte intresserad av en massa konsumtion.

Och sen kan jag ju tänka att varför ska den som gått ett par somrar utan att jobba dömas hårdare än den som tagit ett helt år ledigt mellan gymnasiet och uni och gjort ingenting alls eller levt rövare på beachen någonstans? För det blir allt vanligare det med.
  • Anonym (Nya tider)

Jag håller med dig i sak, men i praktiken så curlar jag mer än vad jag egentligen vill. Tycker att det är en förväntan från andra föräldrar att man ska curla, tex genom att skjutsa med bil i tid och otid. Så jag skjutsar ibland för att inte framstå som egoistisk. Mina barn jämför även med kompisarna och tycker jag borde curla mer.. 
  • Anonym (Chef)
    Themis skrev 2022-11-22 17:41:30 följande:
    Jag håller med dig, men nästa generation tänker inte som vi, och min son är ffa inte intresserad av en massa konsumtion.

Och sen kan jag ju tänka att varför ska den som gått ett par somrar utan att jobba dömas hårdare än den som tagit ett helt år ledigt mellan gymnasiet och uni och gjort ingenting alls eller levt rövare på beachen någonstans? För det blir allt vanligare det med.
    Att tagit ledigt eller levt rövare är ingen nackdel. Att ha jobbat är en fördel, då vet man som chef att personen i alla fall är medveten om grunderna på en arbetsplats som att komma i tid, hur kollegor funkar, relationen till sin chef mm 

Att fyra sommra jobbat på samma ställe, oavsett om det är glassförsäljning. vårdbiträde eller väktare är mycket positivt. Det visar att man är tillräckligt skötsam och duktig så en arbetsgivare vill att man kommer tillbaka.
  • Themis
    Anonym (Chef) skrev 2022-11-22 17:48:29 följande:
    Att tagit ledigt eller levt rövare är ingen nackdel. Att ha jobbat är en fördel, då vet man som chef att personen i alla fall är medveten om grunderna på en arbetsplats som att komma i tid, hur kollegor funkar, relationen till sin chef mm 

Att fyra sommra jobbat på samma ställe, oavsett om det är glassförsäljning. vårdbiträde eller väktare är mycket positivt. Det visar att man är tillräckligt skötsam och duktig så en arbetsgivare vill att man kommer tillbaka.
    Tror ni verkligen jag behöver höra detta som började jobba min första sommar vid 14? Men så funkar det inte längre, coh ffa kan inte ungdomar få göra alla saker som man fick då. Idag är det lögn att ens få komma in i många verkstäder, och alla lab, före 18, för att ta ett par grejer.

Och sedan tänker ungdomar inte alltid som man själv vill, oaktat goda argument. Att pusha för mycket får däremot ofta motsatt resultat.

Jag hade högsta betyg i alla ämnen på gymnasiet utom två men ägnade inte en enda minut frivilligt åt idrott förrän jag blev 25, eftersom min pappa var en sån förbannat tjatig sporttönt. Det kunde han definitivt hanterat bättre.

Min plan är att försöka undvika hans misstag. Förr eller senare brukar  pengadjävulen göra sig påmind, bara man kommer på något man mycket gärna vill ha.
  • Anonym (Chef)
    Themis skrev 2022-11-22 18:08:19 följande:
    Tror ni verkligen jag behöver höra detta som började jobba min första sommar vid 14? Men så funkar det inte längre, coh ffa kan inte ungdomar få göra alla saker som man fick då. Idag är det lögn att ens få komma in i många verkstäder, och alla lab, före 18, för att ta ett par grejer.

Och sedan tänker ungdomar inte alltid som man själv vill, oaktat goda argument. Att pusha för mycket får däremot ofta motsatt resultat.

Jag hade högsta betyg i alla ämnen på gymnasiet utom två men ägnade inte en enda minut frivilligt åt idrott förrän jag blev 25, eftersom min pappa var en sån förbannat tjatig sporttönt. Det kunde han definitivt hanterat bättre.

Min plan är att försöka undvika hans misstag. Förr eller senare brukar  pengadjävulen göra sig påmind, bara man kommer på något man mycket gärna vill ha.
    Klart det funkar så här fortfarande. Jag rekryterar nyexade och ser positivt på de med jobberfarenhet. Har aldrig anställt en nyexad utan någon form av jobberfarenhet. Jag kräver bla referenser.

Om sen vissa ungdomar har en ny syn på livet må så vara men då får de leta jobb hos någon annan. Det finns fortfarande tillräckligt med bra nyexade som har jobbat under lov och  innan plugg.
  • Studentpappa
    Themis skrev 2022-11-22 17:41:30 följande:

Nej inte tror jag någon får ett plus i kanten för att tagit ledigt eller krökat ett år. Att ange att man tog det lugnt för mamma/pappa betalar i cv:t lär nog inte vara bättre. Jag hade då inte tyckt det, jag har precis suttit och kollat igenom ansökningar för exjobb till vårt jobb. Men att ta ledigt för att resa och sedan plugga och arbeta däremellan är ju ingen nackdel. Jag tror det är bra att göra något mellan gymnasiet och högskola/universitet.

Jag tror själv det är stor risk att hamna där om inte våra döttrar är lika lättdrillade som jag och syrran var. Det är svårt att avgöra än hur dom blir, det lär väl börja visa sig om några år för den äldste. Jag är väldigt blödig för våra tjejer och det är svårt att upprätthålla den linjen mina föräldrar hade...

Jag läste till ingenjör och i stort sett alla jag pluggade med jobbade extra och på somrarna. Sen fick man i regel exjobb på något av ställena man arbetat på och senare jobb. Jag fick fast anställning ett halvår innan min examen på Ericsson, och så såg man till att ordna exjobb. Det hade nog inte hänt om jag inte arbetat där på somrarna.

Det tragiska eller hur man ska se det är att jag aldrig hade kvalificerat mig till exjobb på min nuvarande arbetsplats. Jag läste inte på ett tillräckligt "bra" lärosäte och hade inte toppbetyg, däremot visar det ju sig att jag ändå är mer än duglig att arbeta där idag.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur ser din studentbudget ut?