När pappan är den bäste föräldern
Är det någon här som precis som jag har upplevelse av att vara den ?sämre föräldern??
Min sambo & jag har två små barn som vi båda två är väldigt glada i. Har dock mer och mer börjat grubbla mycket över varför jag inte är en lika bra mamma som han är pappa.
Han kan leka i all oändlighet, han fixar & donar för dem, är sällan ute med vänner, sitter aldrig med telefonen. Han tänker alltid på dem i första hand & gör många självuppoffringar för dem.
Jag är nog en medelmåtta som mamma, leker absolut med barnen, men inte alls med samma entusiasm som han som älskar att göra precis allt med barnen. Tar blöjbyten & sköter andra barn- och hushållssysslor men hinner inte alls göra det i samma omfattning som han. Detta trots att han har ett mer krävande jobb än jag. Han har nog i grunden mer energi än jag & har en mycket stark självdisciplin & kan ta itu med i stort sett vad som helst direkt. Jag är också lat på ett annat sätt än honom, men är nog good enough med det praktiska runt hem & barn. Har en del skärmtid, pratar i telefon med kompisar/umgås med kompisar någon dag i veckan. När väl han är iväg (som jag förstås uppmuntrar) så tycker jag det är rätt jobbigt och längtar tills han kommer hem. Han själv säger spontant att han tycker att det är en enkel match att vara hemma själv med dem.
Jag har ju förstås saker som jag kan ge barnen som han inte gör lika ofta, men då måste jag ärligt talat tänka efter länge & är banala saker som att jag läser oftare för barnen.
Jag vet att det inte är någon tävling! Men eftersom han är så otroligt engagerad som föräldern så känner jag mig ofta mycket otillräcklig.
Även fast jag inte tror att han ?älskar mest?, så har tanken slagit mig så många gånger. Han gråter ibland av lycka när han tänker på barnen, kan ligga i sängen & bara skrolla på bilder på de små liven medans jag läser om andras barn på Familjeliv.
Barnen tyr sig ungefär lika mycket till oss båda även om ett av barnen är mer pappig & blir exempelvis mer ledsen när han åker än jag.
Har pratat med mina vänner om de någon gång upplevt just det, att barnen föredrar pappa, men på riktigt ingen kände igen det. Så därför ville jag höra mer om det är någon annan som känner igen sig i att vara den ?såmre? föräldern?