• Anonym (Mamman)

Okej att ta tillbaka mössan?

Mitt barns mössa försvann i skolan för ett tag sen. Idag såg jag ett annat barn ha den på sig och när jag sa till sa hen att det är hens, vilket är lögn.

I morgon överväger jag att ta den från hyllan, men då kan ju inte mitt barn använda den i skolan igen heller antar jag..

Lärarna är ingen hjälp. De rycker mest på axlarna och säger att det är mycket som försvinner. När jag säger att det är mitt barns mössa säger de att jag får ta upp det med barnets föräldrar, vilket jag inte alls är bekväm med att göra.

• Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?
  • KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:36:58 följande:

Du glömmer bort barnen i den här situationen. När TS bara agerar istället för att prata riskerar hon att lägga konflikten i knät på dem istället. Eller så kan föräldrarna bli skitsura och så får TS en superjobbig konflikt i alla fall. 

Det mest logiska att börja med, som innebär minst risk för konflikt, är att prata med barnets föräldrar. Nu har TS inte gjort det, så det är bara att hoppas att det ändå går bra. 

Och nej, man får inte ta tillbaka stöldgods själv. Det är olagligt, även om jag har svårt att tro att någon skulle polisanmäla TS för en mössa. 

Men det är inte deras mössa.. Och springer dom runt och snor från andra så får dom skylla sig själva sen när sakerna blir tillbaka tagna o deras barn börjar gråta..

Det skulle dom ha tänkt på innan dom snatta mössan. 
  • KyligSynaps
    molly50 skrev 2022-11-17 09:38:06 följande:
    Varför skulle jag göra det när det inte var mina barns?
    Exakt!
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-17 09:32:49 följande:

Nej inte ljuga, barnet kan ha använt den just för att den hamnat på fel hylla. 

Ok då - låter bli att säga sanningen. Vet inte om det är så mycket snyggare. Men vi slipper använda ordet ljuga

Jag hoppas att den andra familjen inte bryr sig om mössan utan att det här passerar dem ganska obemärkt, men det du gjort idag är verkligen inte så klokt om man vill undvika konflikt. 

• Anonym (Betty)
    KyligSynaps skrev 2022-11-17 09:41:12 följande:
    Men det är inte deras mössa.. Och springer dom runt och snor från andra så får dom skylla sig själva sen när sakerna blir tillbaka tagna o deras barn börjar gråta..

Det skulle dom ha tänkt på innan dom snatta mössan. 

Verkligen. Men det är inte det som är grejen. TS vill få tillbaka mössan utan konflikt. Det är det som är det knepiga att lösa.

Alla är inte lika konfliktsökande som du. :) 

• KyligSynaps
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 09:47:00 följande:

Verkligen. Men det är inte det som är grejen. TS vill få tillbaka mössan utan konflikt. Det är det som är det knepiga att lösa.

Alla är inte lika konfliktsökande som du. :) 

TS har ingen konflikt längre. För TS har redan tagit tillbaka sin alldeles egengjorda mössa...

Den enda som har en konflikt nu. Det är dom andra föräldrarna, o det bråket kan dom gott få ha med fröknarna. :)

Dom får ringa polisen, o privatdetektiven. Så dom kan starta "jakten på vår stulna mössa!.." Det kan bli en bästsäljare.. I Bangladesh.. 
  • Spucks

Jag undrar lite om dem, som tycker att det inte är okej att ta tillbaka mössan, tänker likadant när det gäller deras egna barn och saker som är lite dyrare än en mössa. Tex. om grannbarnet plötslig cyklar runt med ens barns försvunnen cykel eller spela med ens barns stulen mobil. Tycker ni också man måste fråga föräldrarna om "lov" att ta tillbaka sin egendom, när själva barnet vägrar? För annars kan föräldrarna ju bli sura och stackars det andra barnet kan ju ha trott att man får ta saker som man hittar och det därmed övergår i deras egendom.

Och olaglig? Jaha, vad tycker ni ska hända? Tror ni föräldrarna g
    år till polisen? "Vi har stulit ett annat barns mössa, för mitt barn tyckte det var fint. Nu har det andra barnets mamma tagit tillbaka den - jag vill göra en anmälan!"

• Anonym (Betty)
    KyligSynaps skrev 2022-11-17 09:51:41 följande:
    TS har ingen konflikt längre. För TS har redan tagit tillbaka sin alldeles egengjorda mössa...

Den enda som har en konflikt nu. Det är dom andra föräldrarna, o det bråket kan dom gott få ha med fröknarna. :)

Dom får ringa polisen, o privatdetektiven. Så dom kan starta "jakten på vår stulna mössa!.." Det kan bli en bästsäljare.. I Bangladesh.. 

Jag kan förstå att du resonerar så här. Men de allra flesta människor upplever att de har en konflikt om någon är arg på dem. Eftersom TS inte ens klarar av att höra av sig till barnets föräldrar och trevligt fråga hur mössan hamnat hos dem tror jag knappast att hon mår bra av om de andra föräldrarna är arga på henne. 

Lärarna har redan sagt att det här inte är deras jobb att reda ut. Och jag håller med dem. Lärare har nog med strul så som skolan är organiserad idag. 

• Anonym (Betty)
    Spucks skrev 2022-11-17 10:05:39 följande:

Jag undrar lite om dem, som tycker att det inte är okej att ta tillbaka mössan, tänker likadant när det gäller deras egna barn och saker som är lite dyrare än en mössa. Tex. om grannbarnet plötslig cyklar runt med ens barns försvunnen cykel eller spela med ens barns stulen mobil. Tycker ni också man måste fråga föräldrarna om "lov" att ta tillbaka sin egendom, när själva barnet vägrar? För annars kan föräldrarna ju bli sura och stackars det andra barnet kan ju ha trott att man får ta saker som man hittar och det därmed övergår i deras egendom.

Och olaglig? Jaha, vad tycker ni ska hända? Tror ni föräldrarna går till polisen? "Vi har stulit ett annat barns mössa, för mitt barn tyckte det var fint. Nu har det andra barnets mamma tagit tillbaka den - jag vill göra en anmälan!"

Grejen är att TS lider av ångest och vill undvika konflikt, för hon klarar inte av det. Och det är större risk för konflikt och ilska om man bara går och tar än om man pratar med varandra. 
  • Spucks
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-17 10:30:25 följande:
    Grejen är att TS lider av ångest och vill undvika konflikt, för hon klarar inte av det. Och det är större risk för konflikt och ilska om man bara går och tar än om man pratar med varandra. 
    Nu vet jag ju inte hur TS känner, men jag tycker det är en skillnad mellan att "gå till angrepp" (säga till föräldrarna att mössan deras barn har på huvudet är inte dennes) och "försvara sig" (reagerar när föräldrarna säger något om mössan).

Och s
    å var mitt svar mest riktat till dem som inte oroa sig över TS och hur hon kommer att må vid en eventuell konfrontation, utan dem som tycker det är inte okej att ta tillbaka ens egna saker för barnet kan ju ha trott att det var okej att ta eller barnets föräldrar kanske inte tycker om att inte få behalla sitt stäldgods.
  • Core
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-17 09:34:28 följande:

Namnet var borta ja.
    Jag får fundera på hur mycket jobb det är värt, är ju snart dags för en varmare ändå. Den får kanske bli "hemmamössa" istället.

Får jag bara fråga hur du vet att det var just den då?

om den inte var specialbeställd från Italien ser jag inte hur du då kan bedöma? Rullar runt många dubbletter av kläder på skolorna. Har du pratat med föräldern?
  • Anonym (Mamman)
    Core skrev 2022-11-17 11:52:44 följande:

om den inte var specialbeställd från Italien ser jag inte hur du då kan bedöma? Rullar runt många dubbletter av kläder på skolorna. Har du pratat med föräldern?

Eftersom det är jag som har sytt den.
    Nej jag har inte pratat med dem.

• Anonym (Betty)
    Core skrev 2022-11-17 11:52:44 följande:

TS har gjort den själv. Det står i ett inlägg men är inte tillagt i trådstarten. 
  • Core
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-17 11:59:30 följande:

Haha ja då finns ju ingenting att snacka om

Du får vara glad att dina verk är eftertraktade Drömmer
  • Anonym (Aa)

Det är knivigt när saker försvinner och dyker upp hos någon annan.
    Men en hemmagjord mössa skulle jag bara tagit tillbaka med motiveringen att den hamnat på fel hylla. Sen skulle jag namnat den tydligt på ett sätt där det inte går att ta bort.

Vi har vid ett flertal tillfällen haft problem av liknande karaktär. Barn som varit hemma hos oss och plockat på sig originella leksaker. Leksaker som aktuellt barn sedan "fått av en kompis" när det konfronterades. Och där personalen ställt sig på den lille tjyvens sida. Vilket ledde till att barnet portades från att leka inomhus hos oss.  När vi år senare släppte in honom igen försvann pengar. 

Idag har den lille tjyven utvecklats till en större tjyv och fått problem med både det ena och det andra. Hade varit bra om personalen hanterat det på ett annat sätt är allt jag har att säga,.   

• Miss Skywalker
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-17 11:59:30 följande:

Du behöver inte ta någon diskussion med folk om varför du tar tillbaka dina egna saker. Det är ingen cykel som köpts i god tro.
  • Kirenaj68
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-17 09:34:28 följande:

Namnet var borta ja.
    Jag får fundera på hur mycket jobb det är värt, är ju snart dags för en varmare ändå. Den får kanske bli "hemmamössa" istället.

Sy en mössa med barnets namn på, så slipper du situationer som denna. En namnlapp är ju lätt att ta bort.
Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?