• Anonym (Trött som..)

Vänja av med napp= bättre natt sömn?

Min lilla på 13 månader har sovit som en dröm tills ca 12 månaders ålder.

Men nu vaknas de 1 gång i timmen, men hon somnar enkelt om när man sätter in nappen i munnen igen. Hon gråter liksom med stängda ögon.

Hon gråter ju inte direkt när nappen trillar ur munnen, kan ta över 30 min, men är det ändå orsaken som BVC tror? 
    BVC sa att om vi slutar med nappen helt kommer hon troligen sova hela nätter igen, tror ni de?

Sen det med vänja av, hur gör man? Hittils går läggningen så smidigt, snuttefilt och napp och hon somnar snällt. Tänker att utan napp är det inte risk för gråt i timmar? Vet inte om jag har krafter till de efter att ha vaknat en gång i timmen senaste veckorna.. 

Tips snälla!

• Svar på tråden Vänja av med napp= bättre natt sömn?
  • Anonym (Trött som..)

Kanske borde tillägga att på dagen är hon inte alls intresserad av napp, bara vid läggdags. Så att vänja av kanske går lättare då?

Kanske borde försöka få någon släkting att komma en natt så jag får vara utvilad åtminstonde innan jag börjar, dock kan det ta ett par veckor innan någon kan komma.

Försöker fundera klura ut vad som är bäst i nu läget. Kanske ta in hennes säng på vårt rum igen? Då behöver jag ju inte springa genom halva huset på natten 1 gång i timmen. Men å andra sidan, tänk om det blir problem senare, att återgå till eget rum? Samsova är inte ett alternativ (hon kryper bara runt i våran säng, vilket blir farligt)

• Anonym (Anna)

Det där är jättesvårt att ge råd om. Du måste känna efter själv om det är värt att ta bort nappen för att se om det är därför ditt barn vaknar.

Mina grabbar hade napp och de vaknade någon gång så där. Inte varje natt. Men de vaknade ofta under utvecklingssprången. Kommer inte ihåg när de var nu igen men kolla upp dem. Twinsen sov alltid som skalmans mat och sovklocka men inte under dessa utvecklingssprång.

Är det ett sådant så fortsätt kämpa det går över och så tar du bort nappen när du känner det blir bra för barnet.

• Anonym (Trött som..)

Tack för svar!

Kanske är en utveckligsfas då..(?) . Tänker mer, att förut har de ju inte alls varit ett problem om nappen trillat ur och hon gråter ju inte nu direkt när den trillat ut. 

Om man ska leta efter possitiva saker så känns ju nattningen så bra, att de går på 2 min med nappen och snutten (iallafall för tillfället, kanske de också blir problem snart,  vet man ju inte). Så ärligt, vet inte om det är värt att förstöra de också genom att ta bort nappen. BVC lät bara så säkra med att "det är orsaken" .

Men ja, bara att försöka bita ihop. :)

Svar på tråden Vänja av med napp= bättre natt sömn?