• Anonym (Lilja)

Hur kan vi hjälpa mitt barn?

Mitt barn går i åk 1. Har haft en tuff start i ettan. 

hens svårigheter sitter inte i inlärningen. tvärtom. Lär sig otroligt fort. Har läst sen hen var 4 år. Kunnat räkna tidigt, bokstäver etc. tar in kunskap och gott minne osv. 

men, i skolan spårar det ut. Hen säger själv att hen inte vet varför det blir så. O sen ibland säger hen att det är så mkt barn och höga ljudnivåer. 

det Blir inte bra för mitt barn. Hen hamnar i ?bus? som hen ej kan avstyra. hen har svårt att reglera sig. Så det går alltid för långt. Inte våldsamt eller så. Utan mer störande. 

miljöb i skolan är inte den bästa. Det understryker alla. Skolan ska läggas ner. Två nya byggs upp i området. Det är trånga utrymmen och många pedagoger som säger upp sig. Mkt outbildad personal. för ca en månad sedan började en ny pedagog i klassen (som jobbar på skolan ett tag) o der gjorde underverk för eleverna. För klassen och för mitt barn. 

men nu ska hen sluta. O är sjukskriven till hen slutar. O med det har vi landat på ruta 1 igen. Mitt barn hamnar i situationer som hen ej kan hantera. Inget förebyggande arbete finns för att minska dessa situationer. 

jag skulle kunna tänka mig att en ev utredning på mitt barn skulle kunna landa i någon NPF diagnos eventuellt. Eller iaf drag av. Både jag och hens pedagog är på det klara med vad hen har svårt med i skolan. För mkt intryck. för mkt barn på liten yta. Behöver mer lugn. Behöver förebyggande arbete. Tydlighet och förberedelse till viss del. 

en av pedagogerna försöker ofta mellan raderna hinta om utredning. Jag känner mig dock kluven till utredning. Hemma funkar allt. Med kompisar på fritiden, med familj, släkt funkar det. men i skolan brakar det. Ska vi utreda hen för det? Vi vet ju vad hen behöver. Behöver vi en utredning för det? Upplever emellanåt att allt lägg på barnet och skolan backar från sitt ansvar. 

ge mig era tankar. Era erfarenheter. står nån i samma sits? Någon som gjort och hur har det då blivit för er? 

tacksam för input. 

• Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (Byt) skrev 2022-11-16 09:40:09 följande:

Missade att du varit med. Min upplevelse är att en katastrof skola inte brukar lyckas dölja det en hel dag. Var du med en timme eller så är det annat. Oftast behöver man inkludera fritids 

Jag var faktiskt med idag. Hela dagen (ej fritids men hen är inte jättemkt på fritids ändå). Även varit med en gång innan. Hela dagen.  

v g mitt barn så funkade det bra när jag var där. ?Så här är det inte när du inte är här? lät det typ. däremot kunde jag se att hen blev trött väldigt fort i den miljön. Hade jag ej varit där och lagt handen lite lätt på axeln och sagt till att strunta i det som sker runt omkring så hade hen nog inte riktigt fixat hela dagen. har Svårt att stå emot om någon exempelvis skojar och busar i klassen. då hakar hen gärna på. är man steget före och förebygger så kan man hindra det men annars är det svårt och så går det för långt och hen får svårt att stoppa sig själv. 

distraheras lätt av stimuli runt omkring. samtidigt Som en av pedagogerna ärligt säger att miljön är under all kritik. Och kan förstå varför mitt barn reagerar som hen gör. Att det blir uttröttande osv. 

vi funderar starkt på byte. Vårt barn vill det ej. Är rädd att inte träffa nya kompisar (har lite svårt att knyta nya kontakter). givetvis styr inte det oss men det är en aspekt att ta med ändå Känner jag. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Lilja) skrev 2022-11-16 21:46:06 följande:

Jag var faktiskt med idag. Hela dagen (ej fritids men hen är inte jättemkt på fritids ändå). Även varit med en gång innan. Hela dagen.  

v g mitt barn så funkade det bra när jag var där. ?Så här är det inte när du inte är här? lät det typ. däremot kunde jag se att hen blev trött väldigt fort i den miljön. Hade jag ej varit där och lagt handen lite lätt på axeln och sagt till att strunta i det som sker runt omkring så hade hen nog inte riktigt fixat hela dagen. har Svårt att stå emot om någon exempelvis skojar och busar i klassen. då hakar hen gärna på. är man steget före och förebygger så kan man hindra det men annars är det svårt och så går det för långt och hen får svårt att stoppa sig själv. 

distraheras lätt av stimuli runt omkring. samtidigt Som en av pedagogerna ärligt säger att miljön är under all kritik. Och kan förstå varför mitt barn reagerar som hen gör. Att det blir uttröttande osv. 

vi funderar starkt på byte. Vårt barn vill det ej. Är rädd att inte träffa nya kompisar (har lite svårt att knyta nya kontakter). givetvis styr inte det oss men det är en aspekt att ta med ändå Känner jag. 

Du talar emot dig själv i slutet. Det styr inte men det är en aspekt att ta med...? Antingen är det en aspekt som styr eller så är det inte.

Hur som helst, jag tycker så klart ni ska sätta barnets bästa i första hand, skolmiljön kommer att vara så där i åratal framöver. Inte värt att offra hennes mående då.
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (Lärare2) skrev 2022-11-16 08:55:09 följande:

Utred även om hemmiljön fungerar! Det är skolmiljön som inte är bra och ditt barn kommer vistas mycket stor del av sitt unga liv i just skolan. Med en utredning, om den visar på något, kan föräldrar och lärare ställa krav på rektor om att det behövs extra stöd. Det finns en viss penningpott att söka som kan gå till exempelvis en resurs men utan "bevis" gör man inte det. En extra person i klassrummet kan göra underverk oavsett om denne är riktad till just en specifik elev eller mot alla.

Lös gärna mitt inlägg ovan denna. Hinner ej skriva om just nu. 

i klassen var alltså 4 vuxna på 25 barn. Varav en knuten till en elev, en till en annan. Mentor. Och sedan en som var till för alla. Vad mer ska de få till den klassen tänker jag även om mitt barn skulle få säg en Adhd diagnos. Vi är redan på rektor och har tack vare det gått till förändringen med de två pedagogerna som tillkom (som dessvärre nu ska sluta!!). De två tillsammans med mentorn var ett bra team. Sen hade de ytterligare en knuten till 2 specifika elever. 

• Anonym (S)

Jag tycker inte ditt barn ska utredas då det uppenbarligen är skolan som är problemet. Vad lever vi i för samhälle där barn ska få diagnoser och stämplar på sig på grund av att de inte klarar av situationer och miljöer som inte ens de vuxna kan klara av och hantera. Byt skola om det går, i annat fall får ni vänta på någon av de nya skolorna och förhoppningsvis blir det bättre då. 

Vilket jävla skitsystem rent ut sagt där skolan inte fungerar över huvud taget och barn ska få diagnoser för extra pengar och personal. Dagen när vi slutar diagnostisera barn och istället ser till att vårt samhälle blir en plats för alla att kunna leva i kan inte komma för tidigt.

• Citronella
    Anonym (Lärare2) skrev 2022-11-16 08:55:09 följande:

Utred även om hemmiljön fungerar! Det är skolmiljön som inte är bra och ditt barn kommer vistas mycket stor del av sitt unga liv i just skolan. Med en utredning, om den visar på något, kan föräldrar och lärare ställa krav på rektor om att det behövs extra stöd. Det finns en viss penningpott att söka som kan gå till exempelvis en resurs men utan "bevis" gör man inte det. En extra person i klassrummet kan göra underverk oavsett om denne är riktad till just en specifik elev eller mot alla.

En diagnos för med sig en hel del nackdelar senare i livet. Jag skulle aldrig göra en utredning när skolan fungerar så pass dåligt att inte ens vuxna klarar av att vistas där hade det varit en fungerande skola hade jag resonerat annorlunda. 
  • Anonym (Lilja)
    Citronella skrev 2022-11-16 22:26:51 följande:
    En diagnos för med sig en hel del nackdelar senare i livet. Jag skulle aldrig göra en utredning när skolan fungerar så pass dåligt att inte ens vuxna klarar av att vistas där hade det varit en fungerande skola hade jag resonerat annorlunda. 

Jag tänker lika. Det är inte bara här och nu. Sen då? För att skolan inte kan stötta och inte fungerar i sin helhet. Det är mer än en pedagog som sagt detta. Ena pedagogen visste precis vad han sa. Han sa det också för att trycka på att felet inte ligger hos barnen. Men de barn som då eventuellt har lite extra behov (diagnos el ej) kommer inte fixa denna miljö alls när vi andra vuxna och barn som inte har extra behov knappt gör det. Den andra pedagigen får jag dessvärre säga inte själv insåg att när hon säger: den miljön är tuff! Jag kom in där första dagen och gick hem med huvudvärk! men när jag då påpekar detta så blir de defensiva och menar att nej riktigt så är det inte. 

jag kikar på ny skola. 

• Anonym (Lilja)
    Anonym (S) skrev 2022-11-16 22:23:29 följande:

Jag tycker inte ditt barn ska utredas då det uppenbarligen är skolan som är problemet. Vad lever vi i för samhälle där barn ska få diagnoser och stämplar på sig på grund av att de inte klarar av situationer och miljöer som inte ens de vuxna kan klara av och hantera. Byt skola om det går, i annat fall får ni vänta på någon av de nya skolorna och förhoppningsvis blir det bättre då. 

Vilket jävla skitsystem rent ut sagt där skolan inte fungerar över huvud taget och barn ska få diagnoser för extra pengar och personal. Dagen när vi slutar diagnostisera barn och istället ser till att vårt samhälle blir en plats för alla att kunna leva i kan inte komma för tidigt.

Läs gärna det jag skrev i kommentaren innan detta. 

är helt enig med dig! 

• Anonym (Lärare2)
    Anonym (Lilja) skrev 2022-11-16 21:50:08 följande:

Lös gärna mitt inlägg ovan denna. Hinner ej skriva om just nu. 

i klassen var alltså 4 vuxna på 25 barn. Varav en knuten till en elev, en till en annan. Mentor. Och sedan en som var till för alla. Vad mer ska de få till den klassen tänker jag även om mitt barn skulle få säg en Adhd diagnos. Vi är redan på rektor och har tack vare det gått till förändringen med de två pedagogerna som tillkom (som dessvärre nu ska sluta!!). De två tillsammans med mentorn var ett bra team. Sen hade de ytterligare en knuten till 2 specifika elever. 

Nu förstår jag vidden. Ni ska byta skola, det där går inte att rädda med annat.
  • LejonSa
    Anonym (Lärare) skrev 2022-11-16 21:48:37 följande:
    Du talar emot dig själv i slutet. Det styr inte men det är en aspekt att ta med...? Antingen är det en aspekt som styr eller så är det inte.

Hur som helst, jag tycker så klart ni ska sätta barnets bästa i första hand, skolmiljön kommer att vara så där i åratal framöver. Inte värt att offra hennes mående då.

Tycker inte alls att jag talar emot mig själv. De flesta saker och situationer har olika aspekter som behöver tas med i beaktning. Det betyder inte att det är styrande. Men en sak som behöver tänkas kring. 

håller med dig och senast idag sa jag till min man att det kanske blir tufft några veckor med ett byte men det kommer inte bli bättre på denna skola. O på höjden blir det likadant för vårt barn på nästa skola och då har vi ju i så fall en annan situation framför oss. Där en icke-fungerande skolmiljö inte är det största problemet och då är vi inte sena att söka utredning om det skulle komma till denna punkt. Men i detta läge där skolan brister så mkt så har jag svårt att acceptera att mitt barn ska behöva utredas för DERAS skull. de kommer ha samma barn efter en utredning som de har nu ändå. Och kommer få anpassa etc vad de nu behöver göra ändå. Och bevisligen så kan de inte det nu. 
    skulle jag däremot se att utredningen är till gagn för mitt barn som har det stöd och den anpassning och den arbetsmiljö som bör finnas på en skolan men ändå har svårt. Ja då är det en annan femma. 

• Anonym (Lilja)
    Anonym (Lärare2) skrev 2022-11-17 09:29:10 följande:
    Tyvärr känner jag detsamma. Har ett möte med läraren och spec pedagogen nästa vecka. 
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (Lärare2) skrev 2022-11-17 09:29:10 följande:

Idag var det ytterligare en ny vikarie igen när jag lämnade på morgonen. I förrgår var det ytterligare en annan vikarie. Varpå mentorn den dagen då jag var där (igår alltså) säger till barnen: hur kolmer det sig att när jag inte är på plats då funkar inte klassen (fick väl höra från vikarien - lärare i annan klass) att det var stökigt. Jag vill att ni ska arbeta på samma sätt när jag är här som när jag inte är här. 

och i mitt stilla sinne så tänkte jag: även när du är här så är det ju faktiskt långt ifrån lugnt. Speciellt i övergångarna där jag som inte ens är pedagog kunde se att man kan göra annorlunda. Så många moment där läraren presenterar vad barnen ska göra men därefter kom 15 frågor: vad ska vi göra när vi är klara? 

ist för att läraren ska ha en plan direkt: nr 1 s 122 nr 2 stencil nr 3 chromebook tex. Vet inte. Kanske jag som överdriver. Men dessa situationer skapade onödigt stimm. 

• Anonym (Lärare)
    LejonSa skrev 2022-11-17 09:32:14 följande:

Tycker inte alls att jag talar emot mig själv. De flesta saker och situationer har olika aspekter som behöver tas med i beaktning. Det betyder inte att det är styrande. Men en sak som behöver tänkas kring. 

håller med dig och senast idag sa jag till min man att det kanske blir tufft några veckor med ett byte men det kommer inte bli bättre på denna skola. O på höjden blir det likadant för vårt barn på nästa skola och då har vi ju i så fall en annan situation framför oss. Där en icke-fungerande skolmiljö inte är det största problemet och då är vi inte sena att söka utredning om det skulle komma till denna punkt. Men i detta läge där skolan brister så mkt så har jag svårt att acceptera att mitt barn ska behöva utredas för DERAS skull. de kommer ha samma barn efter en utredning som de har nu ändå. Och kommer få anpassa etc vad de nu behöver göra ändå. Och bevisligen så kan de inte det nu. 
    skulle jag däremot se att utredningen är till gagn för mitt barn som har det stöd och den anpassning och den arbetsmiljö som bör finnas på en skolan men ändå har svårt. Ja då är det en annan femma. 

Jag vände mig till ts och inte dig, men tack för input. Har man en så svår skola finns inget annat alternativ än att byta. Ja, det blir jobbigt i början men man måste tänka på lång sikt. Klokt av även er att se er om efter en ny skola.
  • Anonym (Lärare2)
    Anonym (Lilja) skrev 2022-11-17 09:35:27 följande:
    Tyvärr känner jag detsamma. Har ett möte med läraren och spec pedagogen nästa vecka. 
    Stå på dig på mötet. Jag hoppas ni snabbt får en lösning, ingen bra start i skolvärlden det där... 
  • Anonym (X)

Du har ett barn som är 2E, sök på begreppet och läs på lite. Finns ett par bra böcker.
    Sannolikt har ditt barn även en form av autism eller adhd, eller bägge. Skolan har inget krav att anpassa om det inte finns en diagnos, så sök kontakt med BUP och begär en utredning, kötiden är ca 8månader så gör det snarast. Att det fungerar hemma är inte en indikation på att något inte är fel, utan att ni har anpassat er rätt. Men barnet ska ju inte vara hos er hela livet utan måste förberedas på att klara sig i skolan och i samhället. Barn med den sortens npf har också en tendens att dras till bråkiga/stökiga elever, som att de själva finner trygghet i kaos. Jag gissar att ditt barn är trött efter skoldagarna, men ändå har svårt att komma till ro på kvällen. Är lätt känslig och har nära till tårar. Svårt att acceptera motgångar och vill göra saker perfekt. Svårt att vilja prova nya saker.
    "Hen" hjälper inte riktigt att ge råd för pojkar och flickor behöver i min erfarenhet olika anpassning. Men ett tips är att ni köper hörselkåpor att ha i skolan för att stänga ute ljud. Samt begär att barnet ska ha sin bänk/sittplats i en hörna för att störas mindre. Som en början.

• Anonym (S)

# 24, nej barn ska inte behöva ha hörselkåpor utan skolan ska vara tillräckligt lugn så att alla barn mår bra och trivs. Det är inte fel på barnen och de ska inte behöva särskilda anpassningar, det är HELA skolmiljön  det är fel på. Mindre klasser, bättre lärare osv. Det borde vi kunna kräva med tanke på hur högt skattetryck vi har I Sveriges. När jag började skolan var vi 13 elever i vår klass och 15 elever i parallellklassen. Lärarna hade utbildning och lång erfarenhet. Det var aldrig några problem och det var inte en stökig miljö över huvudtaget. Däremot kan jag på rak arm nämna några i klassen som i dagens läge sannolikt hade fått någon sorts diagnos, men det behövdes inte då eftersom skolmiljön och lärarna var bra. Inga hörselkåpor, diagnoser, extra resurser osv, bara en lugn och bra skolmiljö.

• Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2022-11-18 15:02:17 följande:

# 24, nej barn ska inte behöva ha hörselkåpor utan skolan ska vara tillräckligt lugn så att alla barn mår bra och trivs. Det är inte fel på barnen och de ska inte behöva särskilda anpassningar, det är HELA skolmiljön  det är fel på. Mindre klasser, bättre lärare osv. Det borde vi kunna kräva med tanke på hur högt skattetryck vi har I Sveriges. När jag började skolan var vi 13 elever i vår klass och 15 elever i parallellklassen. Lärarna hade utbildning och lång erfarenhet. Det var aldrig några problem och det var inte en stökig miljö över huvudtaget. Däremot kan jag på rak arm nämna några i klassen som i dagens läge sannolikt hade fått någon sorts diagnos, men det behövdes inte då eftersom skolmiljön och lärarna var bra. Inga hörselkåpor, diagnoser, extra resurser osv, bara en lugn och bra skolmiljö.

Men nu ser ju inte skolan ut så längre, således måste TS barn ha en lösning som fungerar nu och inte i väntan på Sveriges forna glansdagar.

I övrigt håller jag med dig, Sverige har de högsta skatterna i världen och därmed borde vi också ha en bra skola, tillräckliga lokaler, med små klasser och hög lärartäthet med utbildad personal. Men svenska befolkningen har valt politiker i flera år som skalat ned skolan, vägrat höja lärarstatus eller löner, kastat in fler och fler barn i skolan trots att utbildningen och kunskapsmålen blir lidande, istället för att åtgärda dalande PISA resultat så sållar man bort en del av elevunderlaget för att resultaten ska se bättre ut... Ja, det var bättre förr, men det verkar inte som att någon egentligen driver frågan om att gå tillbaka till den.
    Mitt barn går i en klass med 21 elever varav en har så svår problematik att han inte kan tala, han skriker, kissar på sig, kastar avföring och har tics som gör att han slåss och viftar med allt han får i händerna. Den pojken bör inte befinna sig i ett klassrum alls. Men han är där, och han stör dagligen utan att någon kan åtgärda det. Mitt barn har också hörselkåpor i skolan...
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2022-11-16 22:23:29 följande:

Håller med
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (X) skrev 2022-11-18 12:46:27 följande:

Du har ett barn som är 2E, sök på begreppet och läs på lite. Finns ett par bra böcker.
    Sannolikt har ditt barn även en form av autism eller adhd, eller bägge. Skolan har inget krav att anpassa om det inte finns en diagnos, så sök kontakt med BUP och begär en utredning, kötiden är ca 8månader så gör det snarast. Att det fungerar hemma är inte en indikation på att något inte är fel, utan att ni har anpassat er rätt. Men barnet ska ju inte vara hos er hela livet utan måste förberedas på att klara sig i skolan och i samhället. Barn med den sortens npf har också en tendens att dras till bråkiga/stökiga elever, som att de själva finner trygghet i kaos. Jag gissar att ditt barn är trött efter skoldagarna, men ändå har svårt att komma till ro på kvällen. Är lätt känslig och har nära till tårar. Svårt att acceptera motgångar och vill göra saker perfekt. Svårt att vilja prova nya saker.
    "Hen" hjälper inte riktigt att ge råd för pojkar och flickor behöver i min erfarenhet olika anpassning. Men ett tips är att ni köper hörselkåpor att ha i skolan för att stänga ute ljud. Samt begär att barnet ska ha sin bänk/sittplats i en hörna för att störas mindre. Som en början.

Får läsa på om det. 

måhända hen har drag av el ev diagnos. Vem vet. Vad jag dock vet är att skolan visst har krav att anpassa utifrån barnets behov. Att det däremot ofta ?krävs? en diagnos för att få fart på skolan är en annan femma. Men utifrån deras egna pedagogiska kartläggningar så ska de anpassa om de själv utreder och kommer fram till att det finns behov för anpassning. Det finns ganska mkt som rymmer under extra anpassningar inom klassrummets ramar. 

hen är trött efter skolan men efter lite mellis har hen energi igen. Sällan svårt att komma till ro faktiskt inför natten. Är det något som alltid funkat så är det nattning. Sover bra. Men definitivt svårt att acceptera motgångar och vill att saker ska vara perfekt. 

hörselkåpor har hen testat på skolan men tycker att de trycker åt för mkt så hen får ont i huvudet. Men ska köpa ett par som vi testar ut till hen. 

tack för input. Ska läsa om 2e. 

Svar på tråden Hur kan vi hjälpa mitt barn?