• Obscenitet

Kvinnoyrken och låga löner?

Har förstått att många kvinnor har betydligt lägre löner än typiskt manliga yrken. 

jag jobbar inom socialtjänsten och har varken hög eller låg, tjänar 46400 och har jobbat i lite mer än 15 år, inte chef men har en övergripande roll. Bor i storstad. Inom socialtjänsten generellt är lönerna enligt mig rätt genomsnittliga. Mellan 30-40 tusen ca

ni som är sjuksköterskor, undersköterska mm som anses vara lågbetalda kvinnoyrken . Vad tjänar ni? 

• Svar på tråden Kvinnoyrken och låga löner?
  • mammatill6
    me33 skrev 2022-11-15 21:55:44 följande:

Generellt har ni lite för bra löner, det är färre yrken idag som erbjuder ett större lönekuvert än för 5 år sedan. Särskilt i Sthlm, många unga har det risigt. 

Att det ska vara bra löne inom det sociala ser jag som knäppt, riktig skitbransch, är hellre arbetsbefriad än arbetar inom det. 

Även, ni som har bra lönen nu 27K/mån som simpel förskolelärare, var glada för lönerna är på väg nedåt.

Simpel förskolelärare?? Hur kan det va för hög lön i sociala yrken? Hur kommer det sig att mansdominerade yrken ska ha högre lön?
  • mari123

OM (?) mansdominerade yrken ligger högre lönemässigt så kanske kvinnor ska börja SAMARBETA för att tillsammans kräva bättre villkor där de är i majoritet. Kanske är det inte männen som håller ner lönerna utan fenomenet att kvinnor har en tendens att hugga varandra i ryggen istf att stå enade!?

• Obscenitet
    mammatill6 skrev 2022-11-15 22:16:49 följande:
    Simpel förskolelärare?? Hur kan det va för hög lön i sociala yrken? Hur kommer det sig att mansdominerade yrken ska ha högre lön?
    Du tycker att kvinnoyrken eller jobb inom socialtjänsten är för låga? Lite otydligt 
    att jobba inom socialtjänsten kan skilja sig oerhört, finns många slags jobb med olika innehåll 
    jag tycker 46 k som jag har är en rätt fair lön och absolut inte överbetald
  • mammatill6
    mari123 skrev 2022-11-16 04:26:24 följande:

OM (?) mansdominerade yrken ligger högre lönemässigt så kanske kvinnor ska börja SAMARBETA för att tillsammans kräva bättre villkor där de är i majoritet. Kanske är det inte männen som håller ner lönerna utan fenomenet att kvinnor har en tendens att hugga varandra i ryggen istf att stå enade!?

Så du menar att du har missat vårdens kamp för högre löner o bättre arbetsvillkor? Skillnaden mot manliga är att inget händer. Och vad menar du med OM? Om du tar ett manligt yrke o ett kvinnligt med samma längd på utbildning ligger mannens högre.
  • CyniskOptimist

46K..genomsnittlig.. ok..

Gjorde lite matte för skojs skull. Hade jag haft 46K/månad så hade jag med lätthet kunnat stoppa undan 12K/månad, och troligtvis kunnat sluta jobba vid 50-55 om jag velat. Och då har jag ändå bil och så, samt lever hyfsat aktivt med gott om intressen. 

Är för övrigt man, tydligen är det en lönefaktor. >_>

• CyniskOptimist
    mammatill6 skrev 2022-11-16 08:02:48 följande:
    Så du menar att du har missat vårdens kamp för högre löner o bättre arbetsvillkor? Skillnaden mot manliga är att inget händer. Och vad menar du med OM? Om du tar ett manligt yrke o ett kvinnligt med samma längd på utbildning ligger mannens högre.
    Men du kollade upp vad lönen var innan du valde yrke? Och din möjlighet till yrkesval var heller inte begränsad pga ditt kön? Vad jag vet så har kvinnor samma rätt och möjlighet till studier och yrkesval som män.

Jag brukar inte gå hårt åt folk i den här typen av diskussioner, då det ofta finns väl motiverad frustration från båda sidor. Men helt ärligt, att göra det till en könsfråga är ren och skär offermentalitet. Och även OM det skulle finnas ett uns sanning i det så är det inte gynnsamt att ikläda er en offerroll p.g.a ert kön.. går man runt och känner sig som ett offer så är det ett offer man kommer att vara. 

Den delen jag faktiskt håller med om är att ni inom vården borde ha MYCKET mer betalt än vad ni har. Jag har verkligen all respekt för vårdpersonal. Tyvärr så lär de fortsätta att betala er minimalt så länge det finns folk som är villiga att göra jobbet. Det finns förbaskat mycket orättvisa överallt, ingen tvekan om det. 

Och för info så är min lön inte mycket högre än din, men inte går jag runt och skyller på samhället, kvinnor, katter, vädret eller politiker. Det är väl mitt ansvar, jag visste vad jag gav mig in på. Bara att få det att funka eller byta jobb.

Det blev en liten rant, men alltså denna offermentalitet idag, man blir ju trött.. Och jag säger för övrigt samma sak till de män som gör sig till offer över kvinnor gällande dejting och sextorka, så nej detta inlägg är ingenting specifikt mot kvinnor. 
  • felix le chat
    mammatill6 skrev 2022-11-15 18:14:57 följande:

Uska. 29500:-. Dåligt med tanke på vad vi gör.

Du kan ju jämföra med ett typiskt mansyrke som chaufför på Samtrans/färdtjänst/sjukresor.  För att få 29500 kr måste du köra minst 55-60 timmar i veckan.
    Köp du vanlig 8 timmar om dagen blir det sällan mer än 21-22.000 kr

• mammatill6
    CyniskOptimist skrev 2022-11-16 08:39:12 följande:
    Men du kollade upp vad lönen var innan du valde yrke? Och din möjlighet till yrkesval var heller inte begränsad pga ditt kön? Vad jag vet så har kvinnor samma rätt och möjlighet till studier och yrkesval som män.

Jag brukar inte gå hårt åt folk i den här typen av diskussioner, då det ofta finns väl motiverad frustration från båda sidor. Men helt ärligt, att göra det till en könsfråga är ren och skär offermentalitet. Och även OM det skulle finnas ett uns sanning i det så är det inte gynnsamt att ikläda er en offerroll p.g.a ert kön.. går man runt och känner sig som ett offer så är det ett offer man kommer att vara. 

Den delen jag faktiskt håller med om är att ni inom vården borde ha MYCKET mer betalt än vad ni har. Jag har verkligen all respekt för vårdpersonal. Tyvärr så lär de fortsätta att betala er minimalt så länge det finns folk som är villiga att göra jobbet. Det finns förbaskat mycket orättvisa överallt, ingen tvekan om det. 

Och för info så är min lön inte mycket högre än din, men inte går jag runt och skyller på samhället, kvinnor, katter, vädret eller politiker. Det är väl mitt ansvar, jag visste vad jag gav mig in på. Bara att få det att funka eller byta jobb.

Det blev en liten rant, men alltså denna offermentalitet idag, man blir ju trött.. Och jag säger för övrigt samma sak till de män som gör sig till offer över kvinnor gällande dejting och sextorka, så nej detta inlägg är ingenting specifikt mot kvinnor. 
    Problemet är sådana som du med inställningen att man har valt yrket så då kan man va nöjd. Det har väl de flesta gjort 
  • CyniskOptimist
    mammatill6 skrev 2022-11-16 13:09:08 följande:
    Problemet är sådana som du med inställningen att man har valt yrket så då kan man va nöjd. Det har väl de flesta gjort 
    Läs mitt inlägg igen, jag sa inte att man ska vara nöjd. Jag sa att man får ju göra sitt bästa för att göra det bättre i den mån det går. Eller så kan man lägga sig platt och pipa om hur förtryckt man är, kör på med det om du tycker att det varit produktivt hittills. 

Så nej, sorry, såna som jag är inte anledningen till att du inte har den lön du önskar. Såna som jag tycker faktiskt att din yrkesgrupp förtjänar betydligt bättre betalt.
  • Postman

Mycket bra beskrivet, håller helt med.
  • Embla twopointoh

+1

Lönerna är lägre inom offentliga sektorn än inom den privata, och jobbar man inom vården kommer ens lön i princip alltid ifrån skattemedel. Det är också en faktor värd att beakta om man nu vill försöka jämföra löner.
  • mari123
    mammatill6 skrev 2022-11-16 08:02:48 följande:
    Vet inte vilka jobb som är manliga resp kvinnliga. Många män jobbar ju inom vården och kvinnor finns ju idag i yrken som elektriker och rörmokare.....vilket ju var extremt ovanligt på min tid.
  • Kockobello

När lönerna utgörs av skattemedel kan man inte ha hur mycket som helst i lön.

Skattebetalarna betalar.

• Kockobello
    Embla twopointoh skrev 2022-11-17 00:13:13 följande:
    +1

Lönerna är lägre inom offentliga sektorn än inom den privata, och jobbar man inom vården kommer ens lön i princip alltid ifrån skattemedel. Det är också en faktor värd att beakta om man nu vill försöka jämföra löner.
    Den ofantliga sektorn, haha.
  • me33
    mari123 skrev 2022-11-17 07:34:59 följande:
    Vet inte vilka jobb som är manliga resp kvinnliga. Många män jobbar ju inom vården och kvinnor finns ju idag i yrken som elektriker och rörmokare.....vilket ju var extremt ovanligt på min tid.
    En kul utveckling och hellre lejer jag en sån än att se en manlig hairy butt-crack som böjer sig fram under min diskho. 

I.e hellre ser jag kvinnlig butt-crack under hon.
  • Camarosmurfen

Den här myten sprids gärna och ofta (i regel av bittra kvinnor), men om den var sann skulle yrken som militär, polis, brandman osv vara riktigt bra betalda, och det är de INTE. 
    De är många ggr lägre betalda än anda kvinnodominerade offentliga sektorer, som tex socialsekreterare i trådstarten. 

Men det man gör för att måla upp den här bilden är att jämföra med den privata sektern, tec it-tekniker, och sen gnäller man över låg lön. 

Jag jobbar också statligt (FM), men sitter inte och gnäller över lönen, då jag medvetet valt att jobba just där, av olika orsaker, där lön inte är den främsta. 

• Heliena

Som outbildad personlig assistent tjänade jag 21000kr. Nu utbildar jag mig till systemutvecklare och förväntas tjäna det dubbla.

• Elin pelin
    Camarosmurfen skrev 2022-12-05 12:26:02 följande:

Den här myten sprids gärna och ofta (i regel av bittra kvinnor), men om den var sann skulle yrken som militär, polis, brandman osv vara riktigt bra betalda, och det är de INTE. 
    De är många ggr lägre betalda än anda kvinnodominerade offentliga sektorer, som tex socialsekreterare i trådstarten. 

Men det man gör för att måla upp den här bilden är att jämföra med den privata sektern, tec it-tekniker, och sen gnäller man över låg lön. 

Jag jobbar också statligt (FM), men sitter inte och gnäller över lönen, då jag medvetet valt att jobba just där, av olika orsaker, där lön inte är den främsta. 

Det som det finns statistik på är att kvinnor och män i samma bransch inte har samma lön. En manlig sjuksköterska ligger högre än en kvinnlig osv. Antagligen är män bättre på att marknadsföra sig själva och på att löneförhandla vilket vi kvinnor behöver lära oss. När kvinnor blir vanligare i ett yrke går lönerna ner. Så, jo kvinnor har lägre lön när man jämför inom samma yrke...
  • Camarosmurfen
    Elin pelin skrev 2022-12-09 20:44:32 följande:
    Det som det finns statistik på är att kvinnor och män i samma bransch inte har samma lön. En manlig sjuksköterska ligger högre än en kvinnlig osv. Antagligen är män bättre på att marknadsföra sig själva och på att löneförhandla vilket vi kvinnor behöver lära oss. När kvinnor blir vanligare i ett yrke går lönerna ner. Så, jo kvinnor har lägre lön när man jämför inom samma yrke...
    Jobbar de lika många timmar då? Generellt jobbar kvinnor färre timmar än män, men det brukas inte tas med i statistiken. 

Däremot är det sant män generellt är bättre på att löneförhandla, men då är det ju i könet i sig som avgör lönen, utan individens förmåga att förhandla
Svar på tråden Kvinnoyrken och låga löner?