mammatill6 skrev 2022-11-16 08:02:48 följande:
Så du menar att du har missat vårdens kamp för högre löner o bättre arbetsvillkor? Skillnaden mot manliga är att inget händer. Och vad menar du med OM? Om du tar ett manligt yrke o ett kvinnligt med samma längd på utbildning ligger mannens högre.
Men du kollade upp vad lönen var innan du valde yrke? Och din möjlighet till yrkesval var heller inte begränsad pga ditt kön? Vad jag vet så har kvinnor samma rätt och möjlighet till studier och yrkesval som män.
Jag brukar inte gå hårt åt folk i den här typen av diskussioner, då det ofta finns väl motiverad frustration från båda sidor. Men helt ärligt, att göra det till en könsfråga är ren och skär offermentalitet. Och även OM det skulle finnas ett uns sanning i det så är det inte gynnsamt att ikläda er en offerroll p.g.a ert kön.. går man runt och känner sig som ett offer så är det ett offer man kommer att vara.
Den delen jag faktiskt håller med om är att ni inom vården borde ha MYCKET mer betalt än vad ni har. Jag har verkligen all respekt för vårdpersonal. Tyvärr så lär de fortsätta att betala er minimalt så länge det finns folk som är villiga att göra jobbet. Det finns förbaskat mycket orättvisa överallt, ingen tvekan om det.
Och för info så är min lön inte mycket högre än din, men inte går jag runt och skyller på samhället, kvinnor, katter, vädret eller politiker. Det är väl mitt ansvar, jag visste vad jag gav mig in på. Bara att få det att funka eller byta jobb.
Det blev en liten rant, men alltså denna offermentalitet idag, man blir ju trött.. Och jag säger för övrigt samma sak till de män som gör sig till offer över kvinnor gällande dejting och sextorka, så nej detta inlägg är ingenting specifikt mot kvinnor.