• Kvinna1989

Gravid och JÄTTE förkyld!

Är alltså gravid (vecka 11) och är JÄTTE förkyld. Började med jätte ont i halsen och dag två riktigt snuvig och tät, hostar mycket tjockt slem, har en känsla att jag har super hög feber men har inte det minsta höjd temp alls,konstigt nog. 

Covid testet var negativt.

Nu dag 3 har jag ganska svårt att andas och halft tappat rösten.

Känns som all medicin som skulle kunna hjälpa är förbjudet under graviditeten.

Tips på vad som kan hjälpa?

Sen det med andningen, värt att kolla upp eller hör de bara till och bara att stå ut?

Det är verkligen så längesedan jag varit qåhär sjuk så minns inte ens hur de "ska kännas".

• Svar på tråden Gravid och JÄTTE förkyld!
  • Kvinna1989

Har förståss ringt både vårdcentralen och rådgivningen men här (i Finland) är det sånt dumt system att dom ringer tillbaka när dom hinner, har gått 2 timmar nu så känns sådär.

• Jag är bara jag

Skivad lök i varmt vatten och andas in kan lindra nästäppan. Får man äta honung som gravid? Jag hatar det så för mig var det en ickefråga, men honung i ljummet vatten hjälper ju annars mot heshet och hosta.
    Det går sega förkylningar här i Sverige så säkert ungefär samma skit ni har. Fruktansvärt segt slem hade jag i minst 2 veckor.

• Kvinna1989

Ska prova båda två! Enligt google får man äta honung, hade helt glömt det alternativet! :)

Dom ringde mig och fick tid på sjukhuset kl 19 idag och blir de värre med andningen skulle jag såklart ringa 112.

Eftersom jag är gravid vill dom uteslute evetuell början av nån blodpropp. 

• Jag är bara jag

Jamen vad bra att honung var okej! Tänk bara på att det nyttiga försvinner i för varmt vatten. Det ska vara mer ljummet bara. Och absolut ska du åka in om du börjar må ännu värre. Krya på dig nu! {#emotions_dlg.flower}

• Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-11-11 14:31:45 följande:

Jamen vad bra att honung var okej! Tänk bara på att det nyttiga försvinner i för varmt vatten. Det ska vara mer ljummet bara. Och absolut ska du åka in om du börjar må ännu värre. Krya på dig nu!  // {#emotions_dlg.flower}

Egentligen är jag så slut att jag inte orkar åka någonstans, men får kolla upp detta för de blir inte bättre iallafall. Ska prova honung nu innan och lök nixet (har för mig vi alltid gjorde de som barn?). 

Tack! :)
  • Kvinna1989

Luftrörsinflamation och vätska i bihålorna blev diagnosen. Fick någon nässpray och antibiotika kur. 
    Hoppas innerligt att min lilla på 13 månader klarar sig utan smitta, men vi får se!

Så skummt egentligen att just jag blivit smittad som är den enda i familjen som bara nästan varit hemma på senaste :D Har inte ens varit och handlat på ca 1 månad (mannen har skött allt de där) men har ju varit på BVC så där kanske(?)

Svar på tråden Gravid och JÄTTE förkyld!