• Censa

Graviditet och Sex

Har en fråga till Er gravida kvinnor.
    Och låt mig nu förhelvete poängtera att detta är en fråga som säkert och hoppas på att det blir en bra diskussion. Men hoppa fan inte på mig.

Min fru är gravid med vår tredje. Hon mår som en gravid kvinna tyvärr gör, hon kräktes inte den första kräk perioden, typ dom 3 första månadena, men mådde jätte illa, nu är hon mellan 4-5 månaden. Hon har varit jätte trött sen dag ett. 

Jag har såklart tagit på mig allt jag kan för att hon ska få vila o.s.v.

Man har läst att såna som blir svin kåta under graviditeten och tvärtom.

Min fråga är hur gjorde ni på Era män när ni va gravida och kanske inte ville ha nåt uppstoppat där nere? Va det total nej till all sex handling, eller kunde ni typ känna själva att nu är det dags för att tömma mannen genom en sensuell avrunkning eller t.o.m en avsugning nån gång ibland då ni kände er lite pigga?
    Några gånger har man gjort lite närmande men fått ett direkt nej, och då backar man Cool.

Jag är helt galen i den vackra kropp hon utformar just nu t ex. Det gör mig svin kåt. Man hade velat så gärna velat ha en sexuell handling av henne. Men vill inte ta upp ämnet. Att ta upp ämnet är lika med att pressa henne i ett hörn eller tjata sig till det, 
    Det är därför jag undrar här bara.

• Svar på tråden Graviditet och Sex
  • Guldnovan

4 graviditeter. Jag var inte  mer kåt än vanligt men vi körde som vanligt ända fram till sista veckan. Inga problem. 

• 8airam8

Jag slapp tack och lov den sortens illamående under graviditeterna, men vill ändå komma med tipset om att du pratar med din partner istället för att göra inviter. Jag förstår fullkomligt att hon inte är särskilt sugen när hon mår som hon gör, och jag försökt att det är en jobbig situation för dig helt klart. Ni är ett par och ni ska fortsätta att vara det, och sådana här saker är en utmaning som behöver hanteras. Möt varandra utanför sovrummet, försök att hitta lösningar på ett kärleksfullt sätt. Kanske går det inte alls just nu, kanske skulle det fungera visa stunder på dagen. Du kanske måste ha fortsatt tålamod, hon kanske måste känna sig trygg i att du inte tar snedsteg för att hon inte kan vara sexuell just nu?

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Anni)

När jag var gravid så fixade min man allt praktiskt hemma som matlagning,  städ,  handling osv. Det underlättade extremt. Vårt förhållande har aldrig varit bättre än när jag va gravid. Efter mitt illamående och trötthet lagt sig i månad 5-6 hade vi sex som aldrig förr. Jag var såå kåt och våt hela tiden. Han masserade mina ben, fötter och rygg som ömmade. Mina bröst ömmade och svullnade,  de smekte o masserade han också. Han smorde in min mage med olja. Ja, han gjorde allt rätt. Vi hade sex ända fram till dagen innan förlossningen nästan varje dag från månad 6.
    Han tog hand om mig och såg till att jag kände mig uppskattad och fin. 

• Censa
    Anonym (Anni) skrev 2022-11-08 06:34:58 följande:

När jag var gravid så fixade min man allt praktiskt hemma som matlagning,  städ,  handling osv. Det underlättade extremt. Vårt förhållande har aldrig varit bättre än när jag va gravid. Efter mitt illamående och trötthet lagt sig i månad 5-6 hade vi sex som aldrig förr. Jag var såå kåt och våt hela tiden. Han masserade mina ben, fötter och rygg som ömmade. Mina bröst ömmade och svullnade,  de smekte o masserade han också. Han smorde in min mage med olja. Ja, han gjorde allt rätt. Vi hade sex ända fram till dagen innan förlossningen nästan varje dag från månad 6.
    Han tog hand om mig och såg till att jag kände mig uppskattad och fin. 

Hade ni andra barn eller va det första?

Alla andra som har svarat. Tack för alla svar. Jag lyssnar på Er. 
    Vet t ex att det inte går alltid även om man gör alla rätt. Ta hand om Er
  • Anonym (111)

De första 3 månaderna var jag också otroligt trött och mådde illa hela dagarna. Även om jag inte spydde något så satt känslan konstant i halsen och det sista jag ville var tex att ha en annan tunga i min mun. Dock så kände jag mig definitivt kåtare är vanligt, allting var känsligare, men skötte det på egen hand när lusten inföll eftersom det då blev kravlöst och enkelt.

Min man mådde dåligt över bristen på intimitet så vi pratade om det och försökte hitta andra sätt att skapa närhet på som inte var sexuella. Men efter det samtalet förstod jag att det fanns ett rent sexuellt behov hos honom som jag ändå ville försöka bemöta eftersom jag ändå hade lusten, men som oftast överskuggades av illamåendet. Vi gjorde som så att vi fick anpassa oss efter de luckor när illamåendet var som minst och att vi fick älska på det sättet som funkade för mig, tex, ibland inget hångel. Vi har inga barn sedan tidigare så det var rätt enkelt att få till det när det väl gick, med det sagt inte särskilt ofta.

Som tur var försvann det värsta illamåendet efter typ v.14 och lusten har bara ökat, markant från när jag inte var gravid för min del. Men jag förstår att trötthet och illamående kan sätta käppar i hjulet. Om jag inte hade varit extra kåt under denna tid hade nog varit svårt att hitta motivation till någon form av sexuellt samspel när det händer så mycket annat i kroppen.

Jag tror dock alltid att det är bra att kommunicera och också vara tydlig med att du inte vill pressa henne till något utan bara ha en ärlig konversation om något som ändå verkar vara viktigt för dig. Jag är glad att min man delade med sig av det som han kände, så jag visste vad som rörde sig i hans inre. På så vis kom vi varandra närmare rent känslomässigt, vilket även bidrog till det fysiska senare. Lycka till!

• Censa
    Anonym (111) skrev 2022-11-10 12:50:23 följande:

De första 3 månaderna var jag också otroligt trött och mådde illa hela dagarna. Även om jag inte spydde något så satt känslan konstant i halsen och det sista jag ville var tex att ha en annan tunga i min mun. Dock så kände jag mig definitivt kåtare är vanligt, allting var känsligare, men skötte det på egen hand när lusten inföll eftersom det då blev kravlöst och enkelt.

Min man mådde dåligt över bristen på intimitet så vi pratade om det och försökte hitta andra sätt att skapa närhet på som inte var sexuella. Men efter det samtalet förstod jag att det fanns ett rent sexuellt behov hos honom som jag ändå ville försöka bemöta eftersom jag ändå hade lusten, men som oftast överskuggades av illamåendet. Vi gjorde som så att vi fick anpassa oss efter de luckor när illamåendet var som minst och att vi fick älska på det sättet som funkade för mig, tex, ibland inget hångel. Vi har inga barn sedan tidigare så det var rätt enkelt att få till det när det väl gick, med det sagt inte särskilt ofta.

Som tur var försvann det värsta illamåendet efter typ v.14 och lusten har bara ökat, markant från när jag inte var gravid för min del. Men jag förstår att trötthet och illamående kan sätta käppar i hjulet. Om jag inte hade varit extra kåt under denna tid hade nog varit svårt att hitta motivation till någon form av sexuellt samspel när det händer så mycket annat i kroppen.

Jag tror dock alltid att det är bra att kommunicera och också vara tydlig med att du inte vill pressa henne till något utan bara ha en ärlig konversation om något som ändå verkar vara viktigt för dig. Jag är glad att min man delade med sig av det som han kände, så jag visste vad som rörde sig i hans inre. På så vis kom vi varandra närmare rent känslomässigt, vilket även bidrog till det fysiska senare. Lycka till!

Tack?du va den närmaste när det gäller min fru. Och vi har haft konversation och det är bra.
Svar på tråden Graviditet och Sex