• älskadeunge123

    Bebiskläder nytt eller second hand?

    Hej,

    Köpte ni det första bebiskläderna nytt eller på second hand eller liknande? Handlar det om er ekonomi eller miljön osv? Om ni inte tjänar "bra", hade ni köpt nytt om ni hade tjänat bra? Skriv gärna hur mycket ni tjänar och hur ni har gjort!

  • Svar på tråden Bebiskläder nytt eller second hand?
  • Jemp

    Köper absolut mest begagnat, av miljöskäl. Så ekonomin spelar inte huvudrollen där. 

  • Ruter

    Vi tjänar bra och kan spara "massor" varje månad att dels spara till resor men även till pension. Jag handlar det mesta begagnat om jag hittar. Hittar vi inte det vi söker blir det nytt men är ytterst sällan. Brukar dock köpa skor nya då risken finns att de tar över någons annans gångstil med slitna skor. 

    Barnen får också mycket begagnade leksaker/spel när de fyller år också. Är det något specifikt de önskar kan vi självklart köpa det och blir då nytt om det inte finns begagnat. Men annars varför betala kanske 4-5ggr så mycket för något som är lika fint begagnat till en 5 del av priset? Och dessutom värna om miljön.

  • Tow2Mater

    När området jag bor i har garageförsäljningar en gång per år gick jag runt ett varv och hade tur att hitta en del begagnat när barnet var litet. Mest för att det var roligt att hitta billigt. Köpte annars allt nytt.

    Skulle kolla in begagnade skidgrejjor på ett begagnat-event i fredags, kom dit ca 30 minuter efter de öppnat och kön ringlade sig i flera lager som en lång orm, skulle tagit två timmar bara att stå i den kön. Glad jag har allt redan nyköpt som behövs i vinter.

  • Jag är bara jag

    Mest second hand. Billigt, roligt, redan urtvättat och framför allt är det så oerhört kort period de har kläderna så nytt var överkurs.

  • Plupp73

    Vår familj har second handshoppat till barnen i alla år. Nu som unga vuxna med lite stil och medvetenhet runt global hälsa, så har döttrarna fortsatt köpa kläder second hand faktiskt.
    Det ligger en grundvärdering i valet att köpa second hand. Det rör sig om vad man själv kan göra i vardagen för att försöka rädda vår jord.

  • Tow2Mater
    Plupp73 skrev 2022-11-06 17:37:19 följande:

    Vår familj har second handshoppat till barnen i alla år. Nu som unga vuxna med lite stil och medvetenhet runt global hälsa, så har döttrarna fortsatt köpa kläder second hand faktiskt.
    Det ligger en grundvärdering i valet att köpa second hand. Det rör sig om vad man själv kan göra i vardagen för att försöka rädda vår jord.


    Sänd en tacksamhetstanke till oss somväljer att köpa nytt, så det finns sen som second hand! 😀😎
  • Maymom

    Vi ärvde massor. jag köpte några plagg på rean som blev barnets egna som ingen annan haft.
    köper en hel del på second hand nu, perfekt till förskolan att köpa byxor, som det slits så på, för typ 30 spänn. Även finskjortor är lätt att hitta. Känns också bättre att köpa en skjorta där som används kanske på 2 kalas istället för att betala fullt pris. Och om det spills så känns det inte lika tråkigt.
    har köpt väldigt lite nytt. 

  • Aliona

    Det mesta köper vi second hand, båda kläder och leksaker till barnet och kläder och möbler till oss. Det är uteslutande av miljöhänsyn eftersom jag tjänar nog för att köpa allt jag vill ha nytt, men det är klart en bonus att det kostar så mycket mindre. 

  • LFF
    älskadeunge123 skrev 2022-11-06 16:27:36 följande:
    Bebiskläder nytt eller second hand?

    Hej,

    Köpte ni det första bebiskläderna nytt eller på second hand eller liknande? Handlar det om er ekonomi eller miljön osv? Om ni inte tjänar "bra", hade ni köpt nytt om ni hade tjänat bra? Skriv gärna hur mycket ni tjänar och hur ni har gjort!


    Orkade inte köpa second hand vare sig när tvillingarna låg i magen eller när de kom ut. Har inte heller orkat sälja några kläder själv utan skänker det i tex Stadsmissionens klädboxar. Även begagnade skridskor och hockeyutrustning har vi skänkt den vägen. Det kräver alldeles för mycket tid att hålla på att sälja på olika sajter. Måste göra det med cyklarna nu samt lite skidkläder men det tar faktiskt emot. 
Svar på tråden Bebiskläder nytt eller second hand?