• Anonym (Ledsen mamma)

Dålig relation till yngsta barnet

Har en dotter på 19 år som jag alltid haft svårt att komma nära. Idag rök vi ihop av en orsak här hemma, varpå hon säger att hon hatar att vara släkt med mig, slängde själv ur mig då att jag har känt att du aldrig acceptera eller respektera mig som mamma. 

Då kommer de ännu mer och detta är inget jag själv kunde ha valt eller ville 😭.

Att jag bara bryr mig om hennes bror och övergav henne som 6 åring, hennes bror låg under denna tid svårt skadad, närmare döende på sjukhus och jag bodde i princip där med honom dessa 5 månader. Då en anhörig var tvungen att vara där hela tiden.

Hans pappa var inte särskilt aktiv pappa på den tiden,så mycket låg på mitt ansvar.  Någon gång ställde min syster upp,men jag var den som var där mest.
    Inget självvalt, men var tvungen. 
    Hon var under denna tid med sina syskon mycket hos sin farmor och även deras pappa som hon inte heller tyckte fans till hands. 

Förstår ju nu hur mycket detta påverkat henne och de gör ont,men kan inte göras ogjort och jag vet inte hur vi ska kunna skapa en finare relation till varandra, känns som hon tycker att jag svek henne när detta trauma skedde 😪

• Svar på tråden Dålig relation till yngsta barnet
  • Anonym (S)

Börja med att berätta detta för henne! Hur dåligt du mår för att du mer eller mindre övergav henne under den tiden, men utelämna orsakerna bakom för de är faktiskt skit samma för hennes upplevelse. Då låter det bara som att du kommer med undanflykter, spelar ingen roll att det handlade om ett döende barn där du inte hade något val, din dotter hamnade i kläm.

Ni måste bygga en relation som vuxna, barntiden kommer inte tillbaka, så hur ska ni kunna gå framåt här och nu? Det första är att rensa luften, och lyssna på alla känslor och tankar hon kan ha, ta bara in och acceptera, be om ursäkt osv som jag skrev längre upp. Först därefter kan såren mellan er börja läka.

• Anonym (Dotter)

Ovanstående svar tycker jag är mycket bra. Alltså verkligheten är som den är, som förälder har du fått göra svåra val och du kunde faktiskt inte gjort på något annat sätt. Samtidigt har det påverkat din dotter. Jag tror att det är bra att detta kommer fram, för antagligen är det något som legat och gnagt i henne och också i dig och antagligen har det vuxit ett avstånd mellan er genom åren pga detta. Och sånt händer! 

Jag har en mycket komplicerad relation med min egen mamma och nu som vuxen kan jag se att hon inte hade det lätt och gjorde vad hon kunde då. I vår historia finns också en sjuk lillebror och långa sjukhusbesök som slutade med begravning. Grejen är att sådana oåterkalleliga saker sätter spår men går att förstå. Så prata om det! Lyssna på hennes upplevelse utan att gå i försvarsställning och var ärlig. Det kan ju faktiskt vara så att ja hon VAR inte sedd under denna tid och hennes oro fick inte ta plats. Då kan man säga det och säga att det är hemskt att det var så. det betyder inte att du gjort fel, bara att det är hennes historia. 

Det som gjort min relation med min mamma så sårig är att hon aldrig kunnat ta mitt perspektiv. Hon pratar gärna om det förflutna men hamnar alltid i försvarsställning så jag har fått ta den överslätande och förlåtande rollen jämt, det har varit så viktigt att hennes dåliga samvete hålls borta. Jag tror inte alls du är på samma sätt utan du vill verkligen förstå din dotter. Jag tror att ni kommer få en bättre relation när ni vågar närma er de här jobbiga känslorna. Och tänk också på att i stundens hetta kan man säga väldigt sårande saker, det betyder inte att det är exakt så hon känner. Det löser sig. Det är jag säker på! 

Svar på tråden Dålig relation till yngsta barnet