• Sia123

    Hamster, mus eller gerbil

    Dottern (7) och jag planerar att skaffa husdjur tillsamman.Har tidigare haft kaniner. 


    vilken av dessa djur passar oss om vi söker : 
    - vänlig 
    - uppskattar sällskap av människor 
    - kul att inreda och fixa leksaker till

    Tips mottages gärna 

    (haft hund, katt, kaniner och höns och vet att det är jag som vuxen som bär ansvar)


     

  • Svar på tråden Hamster, mus eller gerbil
  • Sisisisi

    Vi hade en sibirisk dvärghamsterhona som var underbar - pigg, nyfiken, social, vänlig. Har tidigare haft råttor, marsvin och kaniner i bur men dvärghamstern var ännu trevligare att ha. Det enda burdjur jag kan tänka mig skaffa framöver är en sibirisk dvärghamster så jag rekommenderar en sådan. Nackdelen är att de inte blir så gamla. Våran dog hux flux när hon var två år gammal. Hon var lika pigg som vanligt på kvällen, men på morgonen låg hon död i sitt hus. 

  • Jemp

    Hamstrar är lite långsammare och därmed mer lätthanterliga tycker jag. Förvisso i grunden nattaktiva men har aldrig upplevt det som problem. 
    Också de enda som kan och ska (om vi pratar guldhamster) bo ensamma, resten ska vara minst 2.

    Gerbiler gräver mer, i övrigt hyfsat lik berikning. 

  • Sia123
    Jemp skrev 2022-11-02 23:06:31 följande:

    Hamstrar är lite långsammare och därmed mer lätthanterliga tycker jag. Förvisso i grunden nattaktiva men har aldrig upplevt det som problem. 
    Också de enda som kan och ska (om vi pratar guldhamster) bo ensamma, resten ska vara minst 2.

    Gerbiler gräver mer, i övrigt hyfsat lik berikning. 


    Lite orolig att dom sover hela dotterns vakna dag bara 😅. Hur var dina med vakentiden?
  • Litorina

    Vi har guldhamster och hon vaknar inte förrän ganska sent. Det händer att barnen inte hinner träffa henne innan läggdags. Vi valde hamster för att de lever ensamma och inte kräver en massa umgänge eller en kompis. Det är vårt första husdjur och vi visste inte hur mycket tid vi skulle ha lust att lägga. 


    Har man tex möss blir ju en ofrånkomligt ensam när kompisarna dör. Det mår de inte bra av, så då bör man köpa en ny och sen blir den ensam och man behöver köpa en ny och... ja, du förstår. Man fastnar antingen i en mus-loop eller får låta den sista musen (råttan, gerbilen) vara ensam och olycklig. 


    Möss och råttor klättrar, vilket hamstrar inte gör. Det gör dem roligare att bygga leksaker till. Hamstern och gerbilen gräver istället och behöver minst 15-20 cm djupt (helst mer!) med burströ av rätt sort för att gräva sina fina gångar. 


    Att råttor och möss klättrar gör att buren kan vara stor på höjden, i flera våningar. Hamstern behöver istället stor yta. Vår bur är ca 50x100 cm och känns tyvärr för liten. Vi får bara nätt och jämt in allt som behövs (hjul, sandbad, bo med flera rum i, grävområde, leksaker). 


    Jag kan tipsa om en hamster-youtuber som jag tycker beskriver livet med hamster bra: Victoria Raechel. Hon har gjort någon film där hon diskuterar för vem det passar att ha hamster. 


    (Och vill du ha ett socialt och friskt djur, köp av uppfödare med medlemskap i förening för avel. Stamtavla ska finnas.)

  • Jemp
    Sia123 skrev 2022-11-03 07:06:52 följande:
    Lite orolig att dom sover hela dotterns vakna dag bara 😅. Hur var dina med vakentiden?
    Jag tyckte som sagt inte det var ett problem, hon var vaken tillräckligt. Men jag var lite äldre än din dotter. 
Svar på tråden Hamster, mus eller gerbil