• Sommarochsyrener

Få jobb

Hej!
    Jag undrar hur man får jobb som inte ligger på arbetsförmedlingen?

Ser ju klasskamrater med säljjobb, postnord ect utan att dessa ligger på arbetsförmedlingen. 

Är det via kontakter? Men om man inte har kontakter då? 

Går man bara till stället personligen eller kontaktar man de personligen eller hur? 

Hur gör man? Hur gör de?

• Svar på tråden Få jobb
  • Tow2Mater
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-02 18:24:53 följande:
    Men de har ju inga annonser. 

T.ex. vill jobba på lindex de har ingen annons. Ändå har jag sett klasskamrater som jobbar där. 

Sen känns det som om säljobben kräver att man är snygg och har sälj på cv
    about.lindex.com/career/open-positions/
  • Sommarochsyrener
    Fjäril kär skrev 2022-11-02 18:45:55 följande:
    Inte alls. Det är fortfarande lika vanligt. Likaså telefonsamtal och mail är vanligt av folk som söker jobb och helt enkelt chansar. 
    Menar du att man går dit personligen, ber om att prata med chefen personligen?

Ska man säga sitt cv eller skicka in den eller hurdå?

Du nämner mataffärer men kan man också göra så till klädaffärer?
  • Anonym (Chef)
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-03 12:21:18 följande:
    Menar du att man går dit personligen, ber om att prata med chefen personligen?

Ska man säga sitt cv eller skicka in den eller hurdå?

Du nämner mataffärer men kan man också göra så till klädaffärer?
    På en del ställen tar man fortfarande emot spontanansökningar. Skriv ut en bunt CV och gå runt och fråga. Kanske säger de nej, kanske hänsvisar de till hemsidan, kanske tar de emot och ber att få återkomma.

Annars:
    Företagens hemsidor
    Bemanningsfirmor
    Fråga folk du känner som jobbar på ställen du är intresserad av
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2022-11-02 18:38:23 följande:
    Så gjorde man för 30 år sedan, skulle man göra så idag skulle personalen bli irriterad eller titta på än som om man var dum i huvudet. 
    Nej då....men det skiljer sig förstås beroende på om man nu söker ett sommarjobb på Gröna Lund eller ett fast jobb på kontor. Min dotter delade ut några såna för några få år sedan. Med viss framgång.

Visserligen, mycket går via hemsidan nuförtiden. Sedan är det också helt olika om man bor på landet eller i storstan. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2022-11-02 18:38:23 följande:
    Så gjorde man för 30 år sedan, skulle man göra så idag skulle personalen bli irriterad eller titta på än som om man var dum i huvudet. 
    Nej då....men det skiljer sig förstås beroende på om man nu söker ett sommarjobb på Gröna Lund eller ett fast jobb på kontor. Min dotter delade ut några såna för några få år sedan. Med viss framgång.

Visserligen, mycket går via hemsidan nuförtiden. Sedan är det också helt olika om man bor på landet eller i storstan. 
  • Anonym (T)

Väldigt oklart, tycker jag försökt med allt. Jobbade t o m volontärt hos ett företag men när de väl hade tjänster liknande den jag utförde valde de helt okända före mig... inte bara en gång utan flera omgångar. Då kände jag att jag typ gav upp lite. 

När man ringt runt eller gått in i butiker t ex så verkar de mest bli störda och hänvisar till sin hemsida, där man hamnar på hög med tusen andra. 

• Citronella
    AndreaBD skrev 2022-11-03 23:33:22 följande:

Som sagt redan för 20 år sedan blev folk irriterade på att man sprang in och störde dem. Internet finns på landet också så det lär inte vara någon skillnad. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2022-11-04 00:19:50 följande:
    Som sagt redan för 20 år sedan blev folk irriterade på att man sprang in och störde dem. Internet finns på landet också så det lär inte vara någon skillnad. 
    Jo, men det finns fortfarande ställen där det funkar bra. Det gäller i princip alla ställen som är kiosker, enklare matställen och liknande. T.ex. 
  • Citronella
    AndreaBD skrev 2022-11-04 10:27:02 följande:
    Jo, men det finns fortfarande ställen där det funkar bra. Det gäller i princip alla ställen som är kiosker, enklare matställen och liknande. T.ex. 
    Företag med 1-2 anställda plus chefen kan jag tänka mig att det fungerar på men inget som är större än så. På större företag som Coop, H&M mm eller kvalificerade jobb går det inte (dvs de flesta jobb på arbetsmarknaden) 
  • Anonym (Abc)
    Citronella skrev 2022-11-04 11:42:36 följande:
    Företag med 1-2 anställda plus chefen kan jag tänka mig att det fungerar på men inget som är större än så. På större företag som Coop, H&M mm eller kvalificerade jobb går det inte (dvs de flesta jobb på arbetsmarknaden) 
    no harm in trying though
  • Citronella
    Anonym (Abc) skrev 2022-11-04 13:19:26 följande:
    no harm in trying though
    Sannolikheten att bli anställd minskar då man ses som jobbig. Sen är det slöseri på tid. 
  • asdfgh

Jag tror inte att mitt jobb kom upp på arbetsförmedlingen men däremot kom det upp på företagets hemsida. Jag visste att jag var intresserad av företaget så höll lite koll. Vet du vilka företag du är intresserad av så håll koll på deras hemsidor, det brukar alltid finnas någon typ av "jobba hos oss" på sidan där lediga jobb kommer upp. 

• asdfgh

Jag tror inte att mitt jobb kom upp på arbetsförmedlingen men däremot kom det upp på företagets hemsida. Jag visste att jag var intresserad av företaget så höll lite koll. Vet du vilka företag du är intresserad av så håll koll på deras hemsidor, det brukar alltid finnas någon typ av "jobba hos oss" på sidan där lediga jobb kommer upp. 

Svar på tråden Få jobb