• pappa89

    Arbete sjukskrivning osv

    Hej!

    Sitter på bb med min sambo med förtidig vattenavgång 34+0 i väntan på barn nr 3 och tänkte höra lite hur ni i liknande situationer löst det med arbetsgivare.

    Jag känner att åka och arbeta är uteslutet då det kan gå väldigt fort, samt att mitt arbete är svårt att avbryta med kort varsel. 
    tänkte sjukskriva mig 1 vecka till att börja med för att kunna vara stöd åt sambo samt ta hand om mina andra barn som har höstlov.

    Men om det blir mer utdraget hur hade ni löst det? 

  • Svar på tråden Arbete sjukskrivning osv
  • Mortiscia80

    Du kan inte sjukskriva dig när du inte är sjuk, du riskerar din anställning. Prata med chefen om att ta ut semester tills barnet föds, kan inte röra sig om mer än en dag antar jag, de kommer väl inte låta henne ligga på det där sättet hur länge som helst. Direkt efter barnets födsel har du rätt att vara hemma tio dagar och om du behöver vara ledig längre får du väl prata med chefen om föräldraledighet eller semester. Du kanske kan jobba hemifrån en del också? Beror ju på yrke så klart.

  • Trippelmamma76

    Om barnet behöver vårdas på neonatal (vilket jag gissar) så får du ta ut vab. (Det gäller i särskilda fall vid sjukhusvistelse för barn). Kuratorn på sjukhuset kan ge råd!

  • pappa89
    Mortiscia80 skrev 2022-10-31 12:45:28 följande:

    Du kan inte sjukskriva dig när du inte är sjuk, du riskerar din anställning. Prata med chefen om att ta ut semester tills barnet föds, kan inte röra sig om mer än en dag antar jag, de kommer väl inte låta henne ligga på det där sättet hur länge som helst. Direkt efter barnets födsel har du rätt att vara hemma tio dagar och om du behöver vara ledig längre får du väl prata med chefen om föräldraledighet eller semester. Du kanske kan jobba hemifrån en del också? Beror ju på yrke så klart.


    1 veckas sjukskrivning ska inte vara några problem mer än så blir såklart knepigare tänkte nyttja de 10 dagarna då om barnet hinner komma. 


    Jag är ju ?sjuk? oron för sambo och barn gör mig okapabel att fokusera på arbetet i nuläget har knappt haft sjukdagar på ett par år så tror det är rätt lugnt 👍

Svar på tråden Arbete sjukskrivning osv