• Anonym (Mama of three)

Sannolikheten att jag har adhd/add när mina tre barn har det?

Funderar på om jag ska göra en vårdbegäran på egen utredning men vill kolla läget lite om någon delar mina tankar eller upplevelser, som har flera barn med adhd/add.

Har förstått att det är ärftligt men för mig känns det väldigt avlägset, har aldrig haft problem med koncentrationen tex och gjorde bra ifrån mig i skolan med höga betyg.

Är kvinna i 40-årsåldern, upplever själv att jag är extremt snabblärd, har nästan fotografiskt minne och glömmer aldrig något, varken tider eller prylar. Alltid funkat socialt och i mitt arbete i ledarroller där planering och organisering är en självklarhet. Jag älskar projekt även hemma och fullföljer dem alltid, har aldrig haft svårt för att komma igång och hanterar motgångar lugnt, snarare att jag kan uppfattas som känslokall för att jag sällan hetsar upp mig och kan tycka att människor generellt är rätt okunniga.

Det må låta självgott men jag spaltar upp de egenupplevda motsättningarna till att jag skulle ha adhd/add men undrar ju samtidigt varifrån det kan vara nedärvt då alla tre barn har diagnosticerats.

Vad är era upplevelser?

• Svar på tråden Sannolikheten att jag har adhd/add när mina tre barn har det?
  • Anonym (E)

Varför då....? Om du inte upplever några extrema svårigheter i ditt liv så gör en diagnos ingen större nytta. Om du själv känner igen tillräckligt många symptom så kan du nästan utgå från att det kan vara så, men spelar det verkligen någon roll...?

• Anonym (E)

Å andra sidan låter det inte som att du har någon diagnos utifrån det du beskriver.

• Räkan77

Många vuxna med stora svårigheter och misstänkt adhd får vänta jättelänge på en utredning (mycket längre än barn). Så det känns väldigt onödigt att du ska belasta vården med detta.

Vi är många som har barn med adhd som själva inte har några direkta svårigheter.

• JillyJ

Det är mer reflektion, en slags självrannsakan om det kan vara så utan att jag förstår det själv?? Diagnosen i sig spelar ingen roll för mig, jag lägger ingen värdering i det alls, men tänker att om jag själv har det kanske jag kan hjälpa mina barn bättre. 

• AndreaBD
    Anonym (E) skrev 2022-10-26 22:02:58 följande:

Varför då....? Om du inte upplever några extrema svårigheter i ditt liv så gör en diagnos ingen större nytta. Om du själv känner igen tillräckligt många symptom så kan du nästan utgå från att det kan vara så, men spelar det verkligen någon roll...?

Man får inte heller en diagnos om man inte har svårigheter. 
  • Anonym (E)
    JillyJ skrev 2022-10-26 22:10:52 följande:

Det är mer reflektion, en slags självrannsakan om det kan vara så utan att jag förstår det själv?? Diagnosen i sig spelar ingen roll för mig, jag lägger ingen värdering i det alls, men tänker att om jag själv har det kanske jag kan hjälpa mina barn bättre. 

Nja, du kan ju hjälpa dina barn bättre om du förstår deras version av ADD/ADHD. Prata med deras läkare, fråga om BUP har några råd, eller var du annars kan få råd och stöd. Om du själv har en diagnos eller inte spelar ingen roll för den biten.
  • Anonym (Mia)

Min son har adhd och jag forskar och håller på en hel del med genetik. ADHD beror på gener till ca 70-90%. Det handlar här inte om EN gen som ärvs från en förälder till barnet, utan det handlar om en kombination av många gener. Du har bidragit en del av dessa och pappan med en del, vilket har lett till att barnet/barnen har fått en genkombination som (tillsammans med någon okänd miljöfaktor, tex en infektion under fosterlivet) leder till ADHD.

Inom psykiatrin har man legat lite efter när det gäller genetiska studier och fram till nyligen hade man bara identifierat drygt 10 gener kopplade till en ökad risk för ADHD, men i en artikel som just publicerats har man beräknat att det finns minst 7000 genvariationer som påverkar risken (vid nästan alla sjukdomar så verkar det vara tusentals gener inblandade, så det låter rimligt tycker jag). Dessa 7000 kan tillsammans förklara 90% av ärftligheten, enligt artikeln. Alla människor bär i så fall antagligen på åtminstone ett par tusen av dessa variationer, men det är bara när de antingen kombineras på rätt sätt eller barnet råkar ärva tillräckligt många av dem från varje förälder, som man faktiskt får ADHD. Naturligtvis så ökar risken om en förälder själv har en hög genetisk risk, för då kommer barnet statistiskt att ärva fler riskvariationer från den föräldern, men man kan också bara ha otur och få det ?sämsta? från två föräldrar med normal risk.

Själv upplever jag att jag har svårare än de flesta att koncentrera mig, men jag hade inga sådana besvär som barn och har klarat av att utbilda mig utan några större problem. Tror därför inte att jag skulle kunna få någon ADHD-diagnos, men det är nog mycket möjligt att jag har en högre genetisk belastning än snittet och att det är mina gener som bidragit mest till min sons diagnos.

• Anonym (Teddy)

Barnen har väl en pappa också...?

• Anonym (...)
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-26 23:09:11 följande:

Min son har adhd och jag forskar och håller på en hel del med genetik. ADHD beror på gener till ca 70-90%. Det handlar här inte om EN gen som ärvs från en förälder till barnet, utan det handlar om en kombination av många gener. Du har bidragit en del av dessa och pappan med en del, vilket har lett till att barnet/barnen har fått en genkombination som (tillsammans med någon okänd miljöfaktor, tex en infektion under fosterlivet) leder till ADHD.

Inom psykiatrin har man legat lite efter när det gäller genetiska studier och fram till nyligen hade man bara identifierat drygt 10 gener kopplade till en ökad risk för ADHD, men i en artikel som just publicerats har man beräknat att det finns minst 7000 genvariationer som påverkar risken (vid nästan alla sjukdomar så verkar det vara tusentals gener inblandade, så det låter rimligt tycker jag). Dessa 7000 kan tillsammans förklara 90% av ärftligheten, enligt artikeln. Alla människor bär i så fall antagligen på åtminstone ett par tusen av dessa variationer, men det är bara när de antingen kombineras på rätt sätt eller barnet råkar ärva tillräckligt många av dem från varje förälder, som man faktiskt får ADHD. Naturligtvis så ökar risken om en förälder själv har en hög genetisk risk, för då kommer barnet statistiskt att ärva fler riskvariationer från den föräldern, men man kan också bara ha otur och få det ?sämsta? från två föräldrar med normal risk.

Själv upplever jag att jag har svårare än de flesta att koncentrera mig, men jag hade inga sådana besvär som barn och har klarat av att utbilda mig utan några större problem. Tror därför inte att jag skulle kunna få någon ADHD-diagnos, men det är nog mycket möjligt att jag har en högre genetisk belastning än snittet och att det är mina gener som bidragit mest till min sons diagnos.

Ett jättebra inlägg, precis så
Svar på tråden Sannolikheten att jag har adhd/add när mina tre barn har det?