• fluffycookie

Kemisk graviditet?

Jag blir inte riktigt klok och tänker att det finns smarta kvinnor och män i detta forum som kanske vet.

Två veckor efter att min mens skulle komma tog jag tre test som visade sig vara positiva och barnmorska bekräftar. Hon sade att det tog tid innan det syntes på stickan men att det var en klar graviditet. Hade vid det laget typiska symptom med illamående, trötthet, ont i bröst osv. 

Två veckor senare, alltså i vecka 7, får jag en blödning och går på akut ultraljud som visar att livmodern är helt tom, alltså inget barn. 

När jag läser om detta blir jag förvirrad då experter säger att en kemisk graviditet ska inte ge symptom och att det är en avslutad graviditet innan v. 5. Jag började ju inte blöda förrän i vecka 7, och då så pyttelite att det inte kan klassas som missfall. 

Inte för att det spelar så stor roll när barnet inte finns :( men jag har aldrig hört om detta annat än av folk som tagit test dagen innan/efter förväntad mens. 

• Svar på tråden Kemisk graviditet?
  • Jag är bara jag

Så sent heter det missfall. Eller i ditt fall missed abortion. En kemisk graviditet är när man precis hinner plussa och sen får en blödning på BIM. Eller bara får en rikligare mens än vanligt- då kan det också vara det, men man vet inte om det. 
    Det troliga i ditt fall är att embryot dog tidigt och sen tillbakabildades. Det hände mig, men lite senare. VUL v.10 syntes ett embryo motsvarande v.7. En vecka senare syntes ingenting.
    Men jag slänger in ett men här också. Kan det finnas minsta lilla möjlighet att du hade senare äl än du tror? Testade du före de där två veckorna gått och fick minus? De allra flesta får nämligen plus nån dag runt BIM, dvs 14-15 dagar efter äl. Sen har du tydligen inte blött så mycket heller. Jag blödde mycket vid mina m.f v.6-7. 

• fluffycookie

Tack Ida, och jag är ledsen att läsa att du också råkat ut för detta <3 är rätt säker på min ul då jag tog ut spiralen också precis innan. Det var med andra ord världens finaste lilla överraskning vi fick. 

Tack för förklaring, jag förstår bättre nu <3

Svar på tråden Kemisk graviditet?