• Anonym (Billys)

Vet inte vad jag ska göra med min tonåring...

Har alltid haft en snäll son men nu helt plötsligt så gör han allt han inte ska från det att han började i gymnasiet i höstas..

Som igår, då stal han sprit hemma men jag kom på honom. Han tänkte att förlåt räckte men jag tänkte att han fick ställa in sina planer att umgås med vänner idag så konsekvens. "Det tänkte han minsann ändå", vilket han gjorde när jag gick ut en sväng

Hans pappa finns inte med i bilden, finns inga mor eller farföräldrar som kan hjälpa...

Han har fått diagnos atypisk autism om det spelar nån roll (det var det som står i papprena även "fast det inte längre är en diagnos"

Vad ska jag göra ?
    Frågade en väninna som har en problem-son men hon tror inte på konsekvenser eller straff när man beter sig illa

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra med min tonåring...
  • Anonym (W)

Har han fått den diagnosen så har han givetvis den kvar :) Inte för den känns så relevant här då detta är typiskt tonårsbeteende

Låter som att han testade, kanske pressad av kompisarna men det är omöjligt att gissa. Din konsekvens var bra, synd att han valde att ta det vidare.

Kolla om det finns någon föräldragrupp i kommunen.

• Anonym (neve)

Jag stal alkohol tills föräldrarna blandade det med laxermedel och låste toaletterna så jag fick sitta ute halva natten.
    Det var inte snällt men jag stal aldrig mer.

• Anonym (Billys)
    Anonym (neve) skrev 2022-10-23 15:37:20 följande:

Jag stal alkohol tills föräldrarna blandade det med laxermedel och låste toaletterna så jag fick sitta ute halva natten.
    Det var inte snällt men jag stal aldrig mer.

Hahahaha så klockrent!
  • Anonym (---)

Det blir så många förändringar när man byter skola, ny klass, nya kompisar etc. Det är säkert så att han hört vad de andra gör och så vill han också testa. 

På flera av våra tonåringar har vi märkt att höstterminen i åk 1 påverkat väldigt mycket, ibland bra saker, ibland dåliga. Sen har våra hittat "sig själv" igen efter ca ett halvår. 

Du får hänga i nu, vara den bestämda och tydliga föräldern så att han inte lär sig att han kommer undan med saker. Förhoppningsvis kommer även han ut på andra sidan om några månader och det här nya och spännande har lugnat ner sig. 

Det handlar inte om "straff", det handlar om att lära sig hur man beter sig, han är ju myndig om inte alltför många år. 

• fornminne

Grattis, du har en tonåring.

Jag vill inte förminska dina problem TS, men det kunde ha varit betydligt värre. Nu vet jag inte vad din son har gjort, men tonåringar testar gränser och vill bestämma själva, särskilt när de går i gymnasiet och alltså nästan är vuxna. Naturligtvis var det inte rätt av honom att stjäla sprit, men hårda tag och utegångsförbud lär inte hjälpa för en sån sak. Utom att kanske inte ha sprit hemma? Eller låsa in den och gömma nyckeln.

Det viktigaste är att din son sköter skolan samt inte råkar illa ut, dvs inte hamnar i fel sällskap osv. I övrigt måste du låta honom bli självständig, inom rimliga gränser naturligtvis.

När jag var 16-17 år stal jag och kompisarna alkohol från våra föräldrar, fast vi tog bara lite ur flaskorna så att det inte skulle märkas. Trodde vi. Men mamma märkte förstås. Jag fick mina fiskar varma, men gjorde inte alltid som hon sade för det. Och jag sågs som en "snäll" tonåring.

• Anonym (Johanna)

Straff är inte lösningen, nej men barn och unga behöver förstå att det blir konsekvenser när man bryter mot regler osv. Det gjorde du jättebra! 

Ja, helt vanligt och normalt tonårsbeteende att försöka stjäla sprit för att umgås med vännerna. Jag tänker att du kan se det som något positivt trots allt - han köpte inte hembränt iallafall. (Skämt o sido, naturligtvis inte ok men som sagt, vanligt). 

Hur du ska agera? Börja med att prata med barnet, utan att skälla eller döma, förklara vilka risker som finns med alkohol och att barnets beteende är helt oacceptabelt (att smita ut) och att det inte får hända igen under några omständigheter. 

Konsekvensen av det blir att du inte litar på honom i fortsättningen. Han har missbrukat ditt förtroende och nu är det hans ansvar att bygga upp det med hjälp av dig.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Din sons beteende är inte ok, men som sagt helt normalt tonårsbeteende. Han har varit lätthanterlig hittills. Nu har han börjat gymnasiet, är snart vuxen och testar alltså gränser och försöker frigöra sig från dig. Så länge det inte går för långt tycker jag inte att du ska oroa dig.

Jag menar inte att du ska acceptera att han stjäl sprit, men du behöver inte ta i med hårdhandskarna för att han inte är lika lydig och följsam längre. Du verkar ha gjort ett bra jobb hittills. Många har betydligt värre tonåringar. Prata med honom och se till att det blir kännbara konsekvenser för allvarliga grejer, men inte för mindre övertramp. Så länge han inte hamnar snett kommer han att mogna och klara sig bra.

• Anonym (Billys)
    Anonym (---) skrev 2022-10-23 15:42:35 följande:

Det blir så många förändringar när man byter skola, ny klass, nya kompisar etc. Det är säkert så att han hört vad de andra gör och så vill han också testa. 

På flera av våra tonåringar har vi märkt att höstterminen i åk 1 påverkat väldigt mycket, ibland bra saker, ibland dåliga. Sen har våra hittat "sig själv" igen efter ca ett halvår. 

Du får hänga i nu, vara den bestämda och tydliga föräldern så att han inte lär sig att han kommer undan med saker. Förhoppningsvis kommer även han ut på andra sidan om några månader och det här nya och spännande har lugnat ner sig. 

Det handlar inte om "straff", det handlar om att lära sig hur man beter sig, han är ju myndig om inte alltför många år. 

Ja det har vänt som man vänder blad, han är en helt annan människa och nästan hatisk mot mig emellanåt. Det är fruktansvärt jobbigt..
    fornminne skrev 2022-10-23 15:44:55 följande:

Jag vill inte förminska dina problem TS, men det kunde ha varit betydligt värre. Nu vet jag inte vad din son har gjort, men tonåringar testar gränser och vill bestämma själva, särskilt när de går i gymnasiet och alltså nästan är vuxna. Naturligtvis var det inte rätt av honom att stjäla sprit, men hårda tag och utegångsförbud lär inte hjälpa för en sån sak. Utom att kanske inte ha sprit hemma? Eller låsa in den och gömma nyckeln.

Det viktigaste är att din son sköter skolan samt inte råkar illa ut, dvs inte hamnar i fel sällskap osv. I övrigt måste du låta honom bli självständig, inom rimliga gränser naturligtvis.

När jag var 16-17 år stal jag och kompisarna alkohol från våra föräldrar, fast vi tog bara lite ur flaskorna så att det inte skulle märkas. Trodde vi. Men mamma märkte förstås. Jag fick mina fiskar varma, men gjorde inte alltid som hon sade för det. Och jag sågs som en "snäll" tonåring.

Jo jag vet absolut att jag kunde haft det mycket värre, absolut.. men är den här förändrade personligheten han har som jag inte vet vad jag ska göra med. .
    Givetvis har jag också varit tonåring men betyder ju inte att man fick tillåtelse att göra all skit man gjorde. Och jag gjorde till 99 % det jag blev tillsagd .. jag var också en snäll tonåring 😃
    Anonym (Johanna) skrev 2022-10-23 15:45:33 följande:

Straff är inte lösningen, nej men barn och unga behöver förstå att det blir konsekvenser när man bryter mot regler osv. Det gjorde du jättebra! 

Ja, helt vanligt och normalt tonårsbeteende att försöka stjäla sprit för att umgås med vännerna. Jag tänker att du kan se det som något positivt trots allt - han köpte inte hembränt iallafall. (Skämt o sido, naturligtvis inte ok men som sagt, vanligt). 

Hur du ska agera? Börja med att prata med barnet, utan att skälla eller döma, förklara vilka risker som finns med alkohol och att barnets beteende är helt oacceptabelt (att smita ut) och att det inte får hända igen under några omständigheter. 

Konsekvensen av det blir att du inte litar på honom i fortsättningen. Han har missbrukat ditt förtroende och nu är det hans ansvar att bygga upp det med hjälp av dig.

Ja där hittade du verkligen de rätta orden, att det är förtroendet jag tappat nu
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-23 15:58:26 följande:

Din sons beteende är inte ok, men som sagt helt normalt tonårsbeteende. Han har varit lätthanterlig hittills. Nu har han börjat gymnasiet, är snart vuxen och testar alltså gränser och försöker frigöra sig från dig. Så länge det inte går för långt tycker jag inte att du ska oroa dig.

Jag menar inte att du ska acceptera att han stjäl sprit, men du behöver inte ta i med hårdhandskarna för att han inte är lika lydig och följsam längre. Du verkar ha gjort ett bra jobb hittills. Många har betydligt värre tonåringar. Prata med honom och se till att det blir kännbara konsekvenser för allvarliga grejer, men inte för mindre övertramp. Så länge han inte hamnar snett kommer han att mogna och klara sig bra.

Ja man får ju verkligen anpassa sig nu när dom gått upp i gymnasiet, är ju inte liten längre ..
    Vet absolut att många har det mycket värre men nu känns det verkligen som att han inte gör något alls som han ska.. som att datorn ska tystas kl 22 varje kväll (han ska sluta prata) men det är sånt man får säga till om varje dag för han bara nonchalerar.. har så svårt för nonchalans och arrogans då en annan gjorde som man blev tillsagd som tonåring, för det blev trevligare för alla så liksom
  • Anonym (K)

Lås in spriten, förklara att han förstör tilliten i er relation när han gör saker han inte borde, dra in förmåner som pengar, skärmtid och annat tills han följer dina regler.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Billys) skrev 2022-10-23 16:56:28 följande:
    Ja det har vänt som man vänder blad, han är en helt annan människa och nästan hatisk mot mig emellanåt. Det är fruktansvärt jobbigt..
    fornminne skrev 2022-10-23 15:44:55 följande:

Jo jag vet absolut att jag kunde haft det mycket värre, absolut.. men är den här förändrade personligheten han har som jag inte vet vad jag ska göra med. .
    Givetvis har jag också varit tonåring men betyder ju inte att man fick tillåtelse att göra all skit man gjorde. Och jag gjorde till 99 % det jag blev tillsagd .. jag var också en snäll tonåring 😃Ja där hittade du verkligen de rätta orden, att det är förtroendet jag tappat nu
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-23 15:58:26 följande:

Ja man får ju verkligen anpassa sig nu när dom gått upp i gymnasiet, är ju inte liten längre ..
    Vet absolut att många har det mycket värre men nu känns det verkligen som att han inte gör något alls som han ska.. som att datorn ska tystas kl 22 varje kväll (han ska sluta prata) men det är sånt man får säga till om varje dag för han bara nonchalerar.. har så svårt för nonchalans och arrogans då en annan gjorde som man blev tillsagd som tonåring, för det blev trevligare för alla så liksom
    Ja men dåså, om datorspelande är ett återkommande problem så se till att internet stängs av kl 22 när det ska vara tyst. Antingen direkt eller så pratat ni om det först och ser om han bättrar sig. Det kommer bli bråk och konflikter men det är ändå han som sätter ribban för det. Tänker att det är en helt rimlig förväntning - han ska upp till skolan och du ska troligtvis iväg till jobbet. Då måste han naturligtvis komma i säng i tid för sin egen skull men också kunna ta hänsyn till andra.
  • Anonym

Börja med att inte ha sprit tillängligt
    Mega-tabbe att ha sprit så ungdomar kan ta

• AndreaBD

Vet du en sak - när min son var i tonåren så KÖPTE jag inte någon alkohol hem. Min son har också diagnos. Tyvärr så köpte pappan, men det var slut med det när vi skiljde oss. Då blev det ingen alkohl i huset. Jag tycker det är värt det! 

Även om det är lite jobbigare, men det är bra om du kan ha koll på honom nu och han inte kommer undan med att göra allt möjligt så fort du inte är hemma. Jag hade inte heller gått ut, om han skulle stanna hemma. Du kunde väl tänka dig vad som händer då? I båda fallen? 

• Mrs Moneybags

Håller med de som skriver att spriten måste låsas in alternativt sluta köp hem sprit till dig själv också så att det helt enkelt inte finns något att stjäla.

Jag tänker att han har kommit in i en ny kompiskrets som har andra vanor och han vill förstås inte sticka ut och vara annorlunda. Tror det bästa botemedlet är prata, prata, prata och verkligen försöka få honom att förstå hur du ser på detta med att ta saker utan att fråga, dricka för mycket i för unga år osv. 

• Anonym (Billys)
    AndreaBD skrev 2022-10-23 23:47:39 följande:

Vet du en sak - när min son var i tonåren så KÖPTE jag inte någon alkohol hem. Min son har också diagnos. Tyvärr så köpte pappan, men det var slut med det när vi skiljde oss. Då blev det ingen alkohl i huset. Jag tycker det är värt det! 

Även om det är lite jobbigare, men det är bra om du kan ha koll på honom nu och han inte kommer undan med att göra allt möjligt så fort du inte är hemma. Jag hade inte heller gått ut, om han skulle stanna hemma. Du kunde väl tänka dig vad som händer då? I båda fallen? 

Ja har plockat bort spriten nu. Sonen har alltid varit så anti alkohol, cigg och droger så jag blev väldigt förvånad att han tog. Andra föräldrar är så "li reala " och bjuder sina minderåriga men inte jag, kanske får motsatt effekt , att jag varit för hård?
  • Anonym (K)
    Anonym (Billys) skrev 2022-10-24 10:19:25 följande:
    Ja har plockat bort spriten nu. Sonen har alltid varit så anti alkohol, cigg och droger så jag blev väldigt förvånad att han tog. Andra föräldrar är så "li reala " och bjuder sina minderåriga men inte jag, kanske får motsatt effekt , att jag varit för hård?
    Absolut inte. Forskning visar att det är de som har just liberala föräldrar som har störst risk att hamna i missbruk eller överkonsumtion. Man måste inte vara rabiat, bara visa ett tydligt ställningstagande.
  • Anonym (K)

Så här: alkohol är en inkörsport till just alkohol, och annat med. Om man inte ger sitt barn alkohol (varför skulle man??) och säger nej till langning så dricker ungdomen antagligen mindre oavsett. Om man ger sitt barn alkohol så guess what, de dricker alkohol!

• AndreaBD
    Nej, det är helt rätt att vara restriktiv med spriten. Det har forskning visat. Just ungdomar på autismspektrum kan vara lite labila där. De tycker en sak, men lyckas inte alltid leva upp till det. Och så är ju tonåringar lite upp och ner i puberteten. Det är nog bäst att hålla fast vid det vanliga. Han kommer att komma ur det igen, som alla tonåringar. Under tiden får man vara lite observant och försöka undvika de västa fällorna. 
  • Anonym
    All forskning visar att föräldrar som bjuder barnen på sprit/vin ("så hen lär sig dricka måttligt" eller köper ut ("så att vi vet vad hen dricker") får barn som dricker mer alkohol.
    Medan de föräldrar som inte bjuder barnen på alkohol eller köper ut från systemet får barn som dricker mindre. 
  • Anonym (---)
    Enligt all forskning visar det att hushåll där man bjuder ungdomarna på sprit eller tobak, skapar fler som använder dessa produkter, än hushåll där det är tvärnej. Så fortsätt du med att inte bjuda. Det är ju dessutom olagligt, så sjävklart ska man inte bjuda dem. 
    Argumentet som en del vuxna kör med, att det är bättre att jag köper ut för då vet jag att de inte dricker hembränt, inte heller håller. Forskningen har visat att då dricker man bara mer, för de dricker det de fått, + ev sånt de får tag i, på fester .

Jag jobbar själv på ett gymnasium och har hört från vissa ungdomar att de sitter och festar på fredagkvällen, med föräldern. Just de eleverna jag tänker på har inte haft bästa uppväxten och det finns andra riskfaktorer i deras liv förutom detta, men jag tänker då att det är deras föräldrar som satt tonen i deras hushåll ända sedan de var bebisar. 
    Därför viktigt att man håller sig på rätt sida, precis som du gjort TS. 

Jag hade en äldre bror som nallade på föräldrarnas flaskor när jag var barn. Mina föräldrar hade inte alls mycket alkohol hemma, men när brorsan var ungefär i samma ålder som din son, så märkte mamma att det försvann lite i taget, och alltid när föräldrarna inte hade varit hemma. Till slut satte hon en lapp på den öppnade flaskan "Du är avslöjad!" . Det tog skruv, brorsan blev så paff! Sedan hade de ett samtal om det och mamma förklarade att hon förstått att det var han. Han gjorde aldrig om det. 
Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra med min tonåring...