Anonym (---) skrev 2022-10-23 15:42:35 följande:
Det blir så många förändringar när man byter skola, ny klass, nya kompisar etc. Det är säkert så att han hört vad de andra gör och så vill han också testa.
På flera av våra tonåringar har vi märkt att höstterminen i åk 1 påverkat väldigt mycket, ibland bra saker, ibland dåliga. Sen har våra hittat "sig själv" igen efter ca ett halvår.
Du får hänga i nu, vara den bestämda och tydliga föräldern så att han inte lär sig att han kommer undan med saker. Förhoppningsvis kommer även han ut på andra sidan om några månader och det här nya och spännande har lugnat ner sig.
Det handlar inte om "straff", det handlar om att lära sig hur man beter sig, han är ju myndig om inte alltför många år.
Ja det har vänt som man vänder blad, han är en helt annan människa och nästan hatisk mot mig emellanåt. Det är fruktansvärt jobbigt..
fornminne skrev 2022-10-23 15:44:55 följande:
Grattis, du har en tonåring.
Jag vill inte förminska dina problem TS, men det kunde ha varit betydligt värre. Nu vet jag inte vad din son har gjort, men tonåringar testar gränser och vill bestämma själva, särskilt när de går i gymnasiet och alltså nästan är vuxna. Naturligtvis var det inte rätt av honom att stjäla sprit, men hårda tag och utegångsförbud lär inte hjälpa för en sån sak. Utom att kanske inte ha sprit hemma? Eller låsa in den och gömma nyckeln.
Det viktigaste är att din son sköter skolan samt inte råkar illa ut, dvs inte hamnar i fel sällskap osv. I övrigt måste du låta honom bli självständig, inom rimliga gränser naturligtvis.
När jag var 16-17 år stal jag och kompisarna alkohol från våra föräldrar, fast vi tog bara lite ur flaskorna så att det inte skulle märkas. Trodde vi. Men mamma märkte förstås. Jag fick mina fiskar varma, men gjorde inte alltid som hon sade för det. Och jag sågs som en "snäll" tonåring.
Jo jag vet absolut att jag kunde haft det mycket värre, absolut.. men är den här förändrade personligheten han har som jag inte vet vad jag ska göra med. .
Givetvis har jag också varit tonåring men betyder ju inte att man fick tillåtelse att göra all skit man gjorde. Och jag gjorde till 99 % det jag blev tillsagd .. jag var också en snäll tonåring 😃
Anonym (Johanna) skrev 2022-10-23 15:45:33 följande:
Straff är inte lösningen, nej men barn och unga behöver förstå att det blir konsekvenser när man bryter mot regler osv. Det gjorde du jättebra!
Ja, helt vanligt och normalt tonårsbeteende att försöka stjäla sprit för att umgås med vännerna. Jag tänker att du kan se det som något positivt trots allt - han köpte inte hembränt iallafall. (Skämt o sido, naturligtvis inte ok men som sagt, vanligt).
Hur du ska agera? Börja med att prata med barnet, utan att skälla eller döma, förklara vilka risker som finns med alkohol och att barnets beteende är helt oacceptabelt (att smita ut) och att det inte får hända igen under några omständigheter.
Konsekvensen av det blir att du inte litar på honom i fortsättningen. Han har missbrukat ditt förtroende och nu är det hans ansvar att bygga upp det med hjälp av dig.
Ja där hittade du verkligen de rätta orden, att det är förtroendet jag tappat nu
Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-10-23 15:58:26 följande:
Din sons beteende är inte ok, men som sagt helt normalt tonårsbeteende. Han har varit lätthanterlig hittills. Nu har han börjat gymnasiet, är snart vuxen och testar alltså gränser och försöker frigöra sig från dig. Så länge det inte går för långt tycker jag inte att du ska oroa dig.
Jag menar inte att du ska acceptera att han stjäl sprit, men du behöver inte ta i med hårdhandskarna för att han inte är lika lydig och följsam längre. Du verkar ha gjort ett bra jobb hittills. Många har betydligt värre tonåringar. Prata med honom och se till att det blir kännbara konsekvenser för allvarliga grejer, men inte för mindre övertramp. Så länge han inte hamnar snett kommer han att mogna och klara sig bra.
Ja man får ju verkligen anpassa sig nu när dom gått upp i gymnasiet, är ju inte liten längre ..
Vet absolut att många har det mycket värre men nu känns det verkligen som att han inte gör något alls som han ska.. som att datorn ska tystas kl 22 varje kväll (han ska sluta prata) men det är sånt man får säga till om varje dag för han bara nonchalerar.. har så svårt för nonchalans och arrogans då en annan gjorde som man blev tillsagd som tonåring, för det blev trevligare för alla så liksom