• Anonym (Anonym signatur)

Min sambo och jag har inte samma tänk kring uppfostran

Min sambo och jag agerar helt olika i uppfostran till våra 3 barn. 
    Vår äldsta som är 12år är inne i en period då hon ifrågasätter oss konstant. Säger man A säger hon B...plågsamt jobbigt. Jag som kvinna vet vilket tumult som pågår inom henne och väljer att inte ta det hon säger som ngt personligt. Känslan att bli styrd i skolan och pressen som är i skolgången gör att hon håller god Min i skolan (skulle aldrig komma på tanken att utagera sin ovilja i skolan) den kommer istället ut hemma. Frustrerad pappa agerar motsatt, skriker och pressar för att han upplever att hon inte visar respekt gentemot oss när hon sätter sig på tvären och tjafsar emot. Till slut står jag emellan och ber honom backa för att han är den vuxna och den enda som kan styra undan och lugna situationen, inte en 12åring med hormonpåslag som blir trängd i ett hörn.  Sambon tycker att jag väljer Min dotters sida och underminerar hans roll som förälder. Blir inte klok på hur jag ska agera. För hans sätt att uppfostra får det sig att knyta sig i magen på mig. Ngn som känner igen sig i denna situation?

• Svar på tråden Min sambo och jag har inte samma tänk kring uppfostran
  • Anonym (Stor igenkänning)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2022-10-22 23:52:14 följande:

Vår äldsta som är 12år är inne i en period då hon ifrågasätter oss konstant. Säger man A säger hon B...plågsamt jobbigt. Jag som kvinna vet vilket tumult som pågår inom henne och väljer att inte ta det hon säger som ngt personligt. Känslan att bli styrd i skolan och pressen som är i skolgången gör att hon håller god Min i skolan (skulle aldrig komma på tanken att utagera sin ovilja i skolan) den kommer istället ut hemma. Frustrerad pappa agerar motsatt, skriker och pressar för att han upplever att hon inte visar respekt gentemot oss när hon sätter sig på tvären och tjafsar emot. Till slut står jag emellan och ber honom backa för att han är den vuxna och den enda som kan styra undan och lugna situationen, inte en 12åring med hormonpåslag som blir trängd i ett hörn.  Sambon tycker att jag väljer Min dotters sida och underminerar hans roll som förälder. Blir inte klok på hur jag ska agera. För hans sätt att uppfostra får det sig att knyta sig i magen på mig. Ngn som känner igen sig i denna situation?

Oj oj OJ! Vad jag känner igen mig! Exakt så här var det för oss. Alltså exakt. Det slutade med att jag lämnade jättebebisen till karl, som bara kunde se saker från sitt eget inskränkta perspektiv. 

Jag säger inte att du ska lämna din man, men jag tycker absolut att du ska ta din oro och ditt obehag på allvar, och verkligen reda ut det här med honom. Soc brukar kunna erbjuda bra stöd och hjälp med såna här saker, ifall man har svårt att lösa det på egen hand. Varken du eller dina barn mår bra av detta.
  • Anonym (cc)

Låter som du curlar henne men för bristfällig text för att skriva något självklart.

• Anonym (SCB)

Jag är som din man. 

Tar inte skit. Man får lov att bete sig ändå. 

Jag är mamman. 

• Anonym (K)

Om hans uppfostringsmetoder går ut på att skrika på barnet så gör du helt rätt i att underminera dem. Jag håller med den första personen i tråden om att en föräldrautbildning nog är en bra idé. Ni har ju hela tonåren framför er.

• Anonym (Ellen)

Jag tycker att ni (främst din  man men gärna båda) tillsammans ska anmäla er till en utbildning om ungdomar, om er kommun har sådana. Älskade tonåring heter den där jag bor och man pratar om allt från gränssättning och regler, alkohol, skola till npf och barns utveckling. Superbra!
    Och går ni tillsammans så lär han se att det inte är något som du säger och att det handlar om att ta parti utan att det är så i perioder. Det är ju som du skriver att man måste vara den vuxna i vissa situationer. Och inte ta något personligt, vilket man ju kan känna även med små barn som vaknar precis när man tänkt ta en dusch eller som börjar trotsa. Det är inte personligt. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-10-23 08:50:42 följande:

Jag tycker att ni (främst din  man men gärna båda) tillsammans ska anmäla er till en utbildning om ungdomar, om er kommun har sådana. Älskade tonåring heter den där jag bor och man pratar om allt från gränssättning och regler, alkohol, skola till npf och barns utveckling. Superbra!
    Och går ni tillsammans så lär han se att det inte är något som du säger och att det handlar om att ta parti utan att det är så i perioder. Det är ju som du skriver att man måste vara den vuxna i vissa situationer. Och inte ta något personligt, vilket man ju kan känna även med små barn som vaknar precis när man tänkt ta en dusch eller som börjar trotsa. Det är inte personligt. 

Detta, våga ta hjälp!
  • Anonym (J)

Jag hade en förälder som var så, och har ett syskon som är så mot sina barn. De barnen börjar bli vuxna och har en väldigt skadad relation till sin förälder. Jag och ett annat syskon, som är snäll mot sina barn, klandrar vår andra förälder som inte agerade när vi blev behandlade illa. 
    Jag kan inte för mitt liv förstå hur du kan älska och leva med en man som behandlar sina barn så. 

• Anonym (W)

Man rättar inte den andra föräldern framför barnet. Då får man sätta sig och diskutera uppfostringsmetoder i icke affekt och utan barnet. 

Både du och din man har rätt. En 12 åring ska inte komma undan med vad som helst oavsett hur jobbigt dom har det. 

• Tukt

Det man bör lägga energi på är väl att försöka undvika hamna i de där avgörande konfliktsituationerna snarare att antingen ge med sig, alternativt starta krig mot barnet. Går inte alltid, men bättre försöka hitta ett gemensamt fokus där.
    Sedan som skrivs ovan, ta hjälp. Det finns ju också rätt beprövad vetenskap numera. Man behöver ju inte bemöta barnen som man själv blev bemött när man var liten.

• Anonym (Tonårsmamma)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2022-10-22 23:52:14 följande:

Ni gör fel båda två. Din man gör fel som skriker åt dottern och du gör fel som underminerar hans roll som förälder.

Ni behöver uppvisa en enad front mot dottern och därför måste ni sätta er ner och prata om hur ni ska agera i de situationer som uppstår. Vad bråkar de om? Är det något återkommande eller är det olika saker varje gång? Omni inte reder ut det själva så ta hjälp. Ni är bara i början av tonåren så tag i det här nu innan problemen eskalerar.
  • Anonym (X)

Ni behöver prata ihop er, kanske köra ett mellanting på hur ni gör idag. Om ni inte kan det, så sök hjälp, finns kurser för föräldrar. 

• Tecum
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2022-10-23 13:42:38 följande:
    Ni gör fel båda två. Din man gör fel som skriker åt dottern och du gör fel som underminerar hans roll som förälder.

Ni behöver uppvisa en enad front mot dottern och därför måste ni sätta er ner och prata om hur ni ska agera i de situationer som uppstår. Vad bråkar de om? Är det något återkommande eller är det olika saker varje gång? Omni inte reder ut det själva så ta hjälp. Ni är bara i början av tonåren så tag i det här nu innan problemen eskalerar.
    Alldeles riktigt, det är regel 1A i barnuppfostran. Som flera skriver måste ni komma överens om en gemensam strategi och tillämpa den. T ex att han slutar skrika och att du blir bättre på gränssättning.
  • Drottningen1970

Han underminerar sig själv när han börjar gapa som en femåring. Vem respekterar en sådan. Skicka honom på föräldrakurs. Antingen ändrar han sig eller också kan han inte leva med er.

• Drottningen1970
    Anonym (W) skrev 2022-10-23 10:15:06 följande:

Man rättar inte den andra föräldern framför barnet. Då får man sätta sig och diskutera uppfostringsmetoder i icke affekt och utan barnet. 

Både du och din man har rätt. En 12 åring ska inte komma undan med vad som helst oavsett hur jobbigt dom har det. 

Såklart man kan. Vuxna kan också ha fel och varför skulle barn inte kunna bekräftas i det? Man står väl inte bara och ser på när nån blir gapad på. Särskilt inte sitt eget barn.
  • Tukt

Ja, det är bra om föräldrarna har en enad linje vid konflikter. Men om linjen är ologisk, korkad och framförs med skrik och gap, så är det nog ofta bättre att föräldrarna får framstå som oense framför barnet.

• Anonym (Ellen)
    Drottningen1970 skrev 2022-10-23 17:55:57 följande:
    Såklart man kan. Vuxna kan också ha fel och varför skulle barn inte kunna bekräftas i det? Man står väl inte bara och ser på när nån blir gapad på. Särskilt inte sitt eget barn.
    Jag håller med, när det gäller stora övertramp mot barnets integritet eller att det blir helt oproportionerligt så får man gå in direkt i stunden och ställa sig på barnets sida. Barn ska inte behöva ta vad som helst av en förälder och de behöver se att föräldrar också kan göra fel och kan bli tillrättavisade.
    Annars är jag helt med på det generella rådet att inte gå in och "störa" när den andre föräldern är mitt uppe i en situation kring barnet utan ta det vid ett annat tillfälle och gå igenom vad man sett, vad man känner kring det och hur man skulle vilja att det hanterades nästa gång.
    Jag har själv jättefina föräldrar, jag vet att de är goda i grunden och hade de bästa av avsikter under vår uppväxt (jag är äldst av tre). Inget våld förekom. Men min ena förälder är extremt konflikträdd vilket gjorde att jag alltid var den som tog fighten när jag upplevde att den andre gjorde fel gentemot föräldern eller mina syskon. Jag är fortfarande förvånad över att jag har så pass goda relationer till dem båda men jag tror jag mognade tidigt. För jag kunde "se" att det här är fel, det är inte personligt och det är inte av elakhet utan de har själva inte kompetensen eller förmågan och därför blir det så här. Men det har påverkat mitt eget sätt att förhålla mig till min egna familj idag. Nu har det inte hänt och våra äldsta barn är tonåringar men jag skulle inte tveka på att gå emellan om jag upplevde att min man klev över gränsen i diskussion med något av barnen. För barn behöver se att nej, det som sägs nu är inte ok oavsett. Sen får jag och pappan ta det i enrum senare. 
  • Anonym (Stor igenkänning)
    Anonym (W) skrev 2022-10-23 10:15:06 följande:

Att man inte ifrågasätter varandra inför barnen om det bara rör sig om olika syn på saker och ting är ju självklart, men när den ene föräldern beter sig på ett kränkande, förnedrande, elakt sätt mot barnet är det fanimej den andre förälderns skyldighet att steppa in. Allt annat är ett stort jävla svek mot barnet.
    Drottningen1970 skrev 2022-10-23 17:55:57 följande:
    Exakt.
Svar på tråden Min sambo och jag har inte samma tänk kring uppfostran