• Dodde

Rättsystemet

Hej! Jag har en nära vän som jag även har jobbat ihop med de senaste fem åren.
    När vi för första gången möttes för fem år sedan så såg hans liv väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Han va då bara 20 år gammal och hade alkoholproblem. Ett problem han hade sedan han va 13 år gammal då hans far började supa ner honom. 

I samma veva som vi började jobba ihop blev han gripen av polisen på fyllan. Han mådde psykiskt dåligt och hade på fyllan gått runt i sitt bostadsområde med en kniv. Vilket han senare fick 60 timmars samhällstjänst för.

Två år efter denna incident inträffar stort sätt samma senario. Efter att min vän och hans flickvän grälat så gick han åter igen ut på gatan berusad med en kniv i fickan. Polisen kom och han blev gripen. Gripandet gick väldigt lugnt till.
    Efter denna incident bestämde sig min vän för att ändra på sitt liv! Han hällde ut all sin sprit i vasken, träffade psykolog två dagar i veckan och började äta antabus. Allt detta på helt eget bevåg. Han ville helt enkelt ändra sitt liv. 

Han har nu under 3 år levt nykter, skött sitt jobb helt felfritt och verkligen hittat ljuset i livet. Han är väldigt populär på jobbet bland både arbetare och chefer för den glädjen han sprider om sig.
    Men under dessa 3 år har han varit lite nervös, han har nämligen gått runt och väntat på domen från den senaste incidenten. Igår fick han beskedet att han ska avtjäna 1 års fängelse. 

Jag kan personligen tycka att det är ett sjukt hårt straff. Självklart ska han straffas, men känns inte fotboja i 6-12 månaders fotboja rimligare?  Det känns så fel att domen kommer så många år senare när hans liv ser helt annorlunda ut och när han på eget bevåg har valt att ändra sitt liv.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Rättsystemet
  • Sisisisi

Man får inte ett år för att ha en kniv på fickan, vad dömdes han för? Dom tre år efter brottet är ovanligt och extremt sent och man brukar få lite rabatt om det dragit ut så länge på tiden och man nu har ett ordnat liv.

ang fotboja så döms man inte till det utan får ansöka om att avtjäna straffet med boka. Är han dömd till ett år så sitter han kanske 6 mån och har boja 2 nån på utsluss. 

Svar på tråden Rättsystemet