• Anonym (Brrr)

Hur få varmt i spjälsängen vintertid?

Hur gör ni för att få det varmt och sovvänligt i spjälsängen vintertid för de små som inte har täcke än? Tycker det känns kallt nu trots långärmad och långbenad ullpyjamas....

• Svar på tråden Hur få varmt i spjälsängen vintertid?
  • Spucks
    Anonym (Brrr) skrev 2022-10-22 17:00:45 följande:
    Jag ignorerar inte. Jag har dels inte hittat sovpåsar för större barn (hade när barnet var litet) och dels är jag skeptisk, ja, eftersom jag inte tror på att det kommer gå med en så aktiv liten. Men hittar jag en i rätt stl skulle jag kunna försöka.

För övrigt är det knappast ?standard?.
    Snabb titt på H&Ms sida visar 11 stycken sovpåsar i storlek 104.
  • Anonym (Brrr)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-10-22 17:15:51 följande:
    Bara en tanke, kanske börjar spjälsängen bli för liten?
    Mina barn blev alla riktigt stökiga propellrar omkring samma ålder som din. Jag bytte till växasäng och plötsligt blev det lugnt. Visst rörde dom på sig men bara nån enstaka gång.
    Jag tror inte att det varken är kyla eller täcke som är lösningen/problemet utan kanske mer trång säng? Kan iallafall vara värt att fundera över och kanske testa annan säng. 
    Nädå, det är en växasäng. Det är samma fenomen även när barnet samsover och vi vuxna verkligen lämnar typ halva sängen till barnet. Snurrande runt åt alla håll 
  • Anonym (Brrr)
    Spucks skrev 2022-10-22 18:06:00 följande:
    Snabb titt på H&Ms sida visar 11 stycken sovpåsar i storlek 104.
    Jag har letat begagnat, kanske därför.
  • EpicF
    Anonym (Brrr) skrev 2022-10-22 18:13:44 följande:
    Jag har letat begagnat, kanske därför.
    Varför begagnat? Både HM och IKEA är billiga.
  • Anonym (Brrr)
    EpicF skrev 2022-10-22 18:59:32 följande:
    Varför begagnat? Både HM och IKEA är billiga.
    Därför att jag valt att köpa de mesta barnkläder (och mina egna kläder) begagnat. Så det har väl blivit mitt naturliga sätt bara.
  • Fjäril kär
    Anonym (Brrr) skrev 2022-10-22 19:27:53 följande:
    Därför att jag valt att köpa de mesta barnkläder (och mina egna kläder) begagnat. Så det har väl blivit mitt naturliga sätt bara.
    Sovpåsar i större storlek är svårt att hitta begagnat då dom oftast blir utslitna pga aktiva barn som ju kan röra sig runt. Dom går då lätt sönder samt att bebisar börjar gå i den åldern så pyjamas etc blir mer praktiskt när dom inte längre ligger still. Vill du ha sovpåse i större storlek att testa får du nog köpa en ny. 
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Brrr) skrev 2022-10-22 18:13:22 följande:
    Nädå, det är en växasäng. Det är samma fenomen även när barnet samsover och vi vuxna verkligen lämnar typ halva sängen till barnet. Snurrande runt åt alla håll 
    Aha okej då förstår jag. Då får ni testa med sovpåse och varmare lakan i sängen. Flanell är varmt. Jag hoppas ni hittar nåt som funkar. 
  • Anonym (Brrr)
    Fjäril kär skrev 2022-10-22 19:51:07 följande:
    Sovpåsar i större storlek är svårt att hitta begagnat då dom oftast blir utslitna pga aktiva barn som ju kan röra sig runt. Dom går då lätt sönder samt att bebisar börjar gå i den åldern så pyjamas etc blir mer praktiskt när dom inte längre ligger still. Vill du ha sovpåse i större storlek att testa får du nog köpa en ny. 
    Ja kanske. Eftersom täcke inte går nu pga ovilja hos barn och min oro runt att det är jättekul att dra saker  över huvudet när man får nåt i händerna så är sovpåse eller ullpyjamas saker jag får testa och utvärdera. 
  • Anonym (Brrr)
    Anonym (Andreas) skrev 2022-10-22 19:54:51 följande:
    Aha okej då förstår jag. Då får ni testa med sovpåse och varmare lakan i sängen. Flanell är varmt. Jag hoppas ni hittar nåt som funkar. 
    Ska leta flanellakan, tack för tips. 
  • Anonym (V)

Vår son sov med fleeceoverall över pyamasen. Vi gillar att ha riktigt svalt i sovrummet och han var ruggigt rörlig Skrattande

• Anonym (Farsan)

Jag fyllde en 1,5 eller 2 liters pet med varmt vatten och bäddade ner den i sängen innan läggdax. Sängen var på .... kantboll för varm men ungen somnade ju som en klubbad ...

• Anonym (Brrr)
    Anonym (V) skrev 2022-10-23 19:34:15 följande:

Vår son sov med fleeceoverall över pyamasen. Vi gillar att ha riktigt svalt i sovrummet och han var ruggigt rörlig  // Skrattande

Ja vi har höjt tempen i sovrummet mot vad vi gillar, så vi vuxna är ju jättevarma nu istället haha.
    Anonym (Farsan) skrev 2022-10-23 19:38:03 följande:

Jag fyllde en 1,5 eller 2 liters pet med varmt vatten och bäddade ner den i sängen innan läggdax. Sängen var på .... kantboll för varm men ungen somnade ju som en klubbad ...

Har försökt med värmekudde men kanske för sval sån...
Svar på tråden Hur få varmt i spjälsängen vintertid?