• Anonym (Ok?)

Nu post-pandemin - när låter ni barnen vara hemma

?och när ska de gå till skolan? Är det orimligt att ett högstadiebarn får vara hemma en vecka pga hosta och trötthet men inte feber?

• Svar på tråden Nu post-pandemin - när låter ni barnen vara hemma
  • Marie7

Varför skulle det vara orimligt? Man behöver inte ha feber för att känna sig sjuk. Låt ditt barn vila ut förkylningen, men plugga hemma.

• LFF
    Anonym (Ok?) skrev 2022-10-21 08:49:17 följande:
    Nu post-pandemin - när låter ni barnen vara hemma

?och när ska de gå till skolan? Är det orimligt att ett högstadiebarn får vara hemma en vecka pga hosta och trötthet men inte feber?

De är hemma från skolan när de är så pass dåliga att de inte kan vara där. Tex pga hosta så de kippar efter andan (men saknar feber). 

I högstadiet brukar de ju kunna ha tillgång till en digital plattform och kan ju då vara med i skolarbetet utan att för den sakens skull vara i skolan. Så är det i vart fall på vännens dotters skola (som går i högstadiet). 
  • Anonym (Mår)

De är hemma när de inte mår tillräckligt bra för att vara i skolan. Och så klart vid feber/magsjuka/dyngförkylning, oavsett mående. 

• Anonym (Ok?)
    Anonym (Mår) skrev 2022-10-21 09:04:46 följande:

De är hemma när de inte mår tillräckligt bra för att vara i skolan. Och så klart vid feber/magsjuka/dyngförkylning, oavsett mående. 

Men det där är ju ingen knivskarp gräns. Särskilt en tonåring kan ju vara närmast dödligt trött på morgonen men sen fixa en dag i skolan.
  • Anonym (Mår)
    Anonym (Ok?) skrev 2022-10-21 09:06:52 följande:
    Men det där är ju ingen knivskarp gräns. Särskilt en tonåring kan ju vara närmast dödligt trött på morgonen men sen fixa en dag i skolan.
    Men det är ju skillnad på att vara dödligt trött och att känna sig sjuk. Därför finns inga knivskarpa gränser. Ena gången har man lite ont i halsen, men känner sig pigg i övrigt, för att nästa gång vara lite sänkt av lite snor och hosta. Jag låter allmäntillstånd avgöra, både för mig själv och för barn oavsett ålder. 
  • Anonym (Ok?)
    Anonym (Mår) skrev 2022-10-21 09:08:41 följande:
    Men det är ju skillnad på att vara dödligt trött och att känna sig sjuk. Därför finns inga knivskarpa gränser. Ena gången har man lite ont i halsen, men känner sig pigg i övrigt, för att nästa gång vara lite sänkt av lite snor och hosta. Jag låter allmäntillstånd avgöra, både för mig själv och för barn oavsett ålder. 
    Men hur känner du av allmäntillståndet på ditt barn? På små barn märks det ju ganska tydligt med större barn kan ju faktiskt vara lata och inte sjuka. Det finns ju en gräns där man bör ta sig i kragen och pallra sig till skolan fast det tar emot. 
  • Anonym (Mår)
    Anonym (Ok?) skrev 2022-10-21 09:11:29 följande:
    Men hur känner du av allmäntillståndet på ditt barn? På små barn märks det ju ganska tydligt med större barn kan ju faktiskt vara lata och inte sjuka. Det finns ju en gräns där man bör ta sig i kragen och pallra sig till skolan fast det tar emot. 
    Jag litar på mina barns bedömning, i kombination med en egen bedömning. Mina barn är varken lata eller arbetsskygga och tycker själva att det är tråkigt att vara hemma och hamna efter. De är inte hemma i onödan, snarare tvärt om. Är man hemma sjuk, får man inte heller gå på idrottsaktivitet eller träffa kompisar, vilket brukar locka.

Om du har ett barn som är lat och försöker smita undan skolan, är det ett annat problem.
  • Anonym (Nej)

Nej det är inte rimligt att en högstadieelev är hemma en vecka med hosta och trötthet. alla tonåringar är trötta och så här innan höstlov extra trötta. Är tröttheten oroande så barnet faktiskt inte orkar gå till skolan så är det ju läkaren som gäller. Tonåringars allmäntillstånd bedöms inte som bäst klockan sju på morgonen utan man får titta hur barnet varit under dagen och kvällen. 

• Anonym (Nej)

Är barnet en som gillar datorspel snarare än idrott och kompisar irl så är spelrestrektioner att rekommendera om barnet är hemma från skolan. Annars kan de lätt spela bort en hel dag. Och är man så trött att man inte orkar gå till skolan bör ju hjärnan vila även från skärm.

• Anonym (Mår)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-21 09:22:25 följande:

Är barnet en som gillar datorspel snarare än idrott och kompisar irl så är spelrestrektioner att rekommendera om barnet är hemma från skolan. Annars kan de lätt spela bort en hel dag. Och är man så trött att man inte orkar gå till skolan bör ju hjärnan vila även från skärm.

Vi har inga spelälskande barn, har den regeln. Inga spel och begränsat med skärmtid förutom till teven där vi enbart har skogskanalerna. Låt oss säga att repriser av Landet runt, inte lockar tonåringen...
  • Anonym (Ok?)
    Anonym (Mår) skrev 2022-10-21 09:14:08 följande:
    Jag litar på mina barns bedömning, i kombination med en egen bedömning. Mina barn är varken lata eller arbetsskygga och tycker själva att det är tråkigt att vara hemma och hamna efter. De är inte hemma i onödan, snarare tvärt om. Är man hemma sjuk, får man inte heller gå på idrottsaktivitet eller träffa kompisar, vilket brukar locka.

Om du har ett barn som är lat och försöker smita undan skolan, är det ett annat problem.
    Jag skulle inte kalla mitt barn arbetsskygg men han är väldigt morgontrött och behöver ibland lite pushande för att komma igång. Det får han inte alltid hos sin pappa. Pappan motiverar att sonen är hemma med att han har hosta. Innan pandemin var min grundinställning att man kan vara hemma 1-2 dagar under en förkylning men att man sen ändå bör gå till skola/jobb om det inte bryter ut något mer allvarligt. 

Jag försöker att inte lägga mig i pappans föräldraskap men det här är nu tredje gången under hösten som sonen missar ganska många skoldagar pga vaga förkylningssymptom. Men det är kanske rätt av honom att fortsätta vara väldigt försiktig. Det är ju fortfarande mycket covid i omlopp.
  • Anonym (Ok?)
    Anonym (Nej) skrev 2022-10-21 09:22:25 följande:

Ja, eller hur? Och det är klart att man inte blir piggare om man bara är inomhus flera dagar i sträck och bara sover och spelar? 
  • Mrs Moneybags

När han är sjuk? 

Hosta och trötthet kan ju vara sjukdom även om man inte har feber. Det beror ju på hur jobbig hostan är och hur trött man är. 

• Anonym (där)
    Anonym (Ok?) skrev 2022-10-21 09:11:29 följande:
    Där måste du nog känna av din egen tonåring så bra du kan. Och kanske även luska om det finns andra anledningar än lathet att de vill stanna hemma, jobbigt med lärare, kompisar annat?

Men om du har en känsla av att din tonåring överdriver sjuksymtom för att vara hemma av "lathet" så kan du prova som min mamma gjorde redan på 80-talet när jag ibland fejkade sjukdom för att slippa skolan: begränsa allt kul som kan göras hemma, så att när man är sjuk så är man inte bara ledig och kan slappa och ha kul.

Tex ingen telefon, stänga av internet, ingen tillgång till Netflix och liknande under sjukdagen. Då brukar det visa sig om man är hemma pga riktigt sjuka eller bara vill slappa. Inte heller få gå och göra nåt på kvällen som man tycker är roligt, utan hemma och ha trist och bli frisk är det som gäller. 

Och för de som påstår att deras barn minsann aldrig skulle vara så lata och fejka.... tjena när tonåren kommer sen. 
  • Anonym (Till o från)

Vår 5-åring var hemma 4 dagar häromveckan Hade fortfarande hosta, men var pigg f.ö när han gick tillbaks till skolan. Sjuk igen nu i söndags så hemma måndag. På måndagen var han dock så avsevärt mycket bättre än söndagen så i tisdags gick han igen. Han har dock fortfarande lite hosta, men det kan man ju ha i veckor så vara hemma bara pga det går ju inte.

• Anonym (Mamma)

Om barnet är sjukt. Måste inte vara feber för det. Om hostan är allvarlig ska man stanna hemma. Ditt barn verkar sjukt, hen ska stanna hemma.

• Anonym (Ok?)
    Anonym (där) skrev 2022-10-21 10:29:26 följande:
    Där måste du nog känna av din egen tonåring så bra du kan. Och kanske även luska om det finns andra anledningar än lathet att de vill stanna hemma, jobbigt med lärare, kompisar annat?

Men om du har en känsla av att din tonåring överdriver sjuksymtom för att vara hemma av "lathet" så kan du prova som min mamma gjorde redan på 80-talet när jag ibland fejkade sjukdom för att slippa skolan: begränsa allt kul som kan göras hemma, så att när man är sjuk så är man inte bara ledig och kan slappa och ha kul.

Tex ingen telefon, stänga av internet, ingen tillgång till Netflix och liknande under sjukdagen. Då brukar det visa sig om man är hemma pga riktigt sjuka eller bara vill slappa. Inte heller få gå och göra nåt på kvällen som man tycker är roligt, utan hemma och ha trist och bli frisk är det som gäller. 

Och för de som påstår att deras barn minsann aldrig skulle vara så lata och fejka.... tjena när tonåren kommer sen. 
    Jo, det är ju så jag gör men nu har han varit hos sin pappa. Och han är mer hemma på pappaveckorna. Jag skulle vilja komma fram till någon princip att hålla sig vid så pappan och jag kan ha samma inställning. Men det är kanske svårt.
Svar på tråden Nu post-pandemin - när låter ni barnen vara hemma