• irene78

Skolk=trakasseri

Hej !
    Har ni några bra tips hur man får ett barn komma tillbaka till skolan efter 1 månad ? Sonen har inte varit i skolan på grund av trakasseri ,lögner från en före detta vän och slag .

Sonen vill gå till skolan men vågar inte . 

Tacksam för seriösa svar !

• Svar på tråden Skolk=trakasseri
  • Persefone234

Din son vill alltså inte gå till skolan pga trakasserier och misshandel. Inte konstigt alls. Ställ krav på skolan att de får mobbingen att upphöra. Innan den har gjort det kan du inte kräva av din son att han ska gå tillbaka till skolan.

• KyligSynaps

Blev slagen utav den jag ansåg vara en bästa kompis när jag var liten..

Det som hjälpte mig var att vi gick i olika klasser och jag hade andra kompisar jag kunde hänga med på fritiden.

Sekunden han slog, så var det slutsnackat och sluthängt med den levande skiten.. 
    Risken finns, att den som slog bara råkar vara avundsjuk. 

• AndreaBD

Jag jobbar själv som lärare med "hemmasittare". Du bör försöka få honom tillbaka så snart som möjligt. Ju längre han är hemma desto svårare blir det att komma tillbaka. Helst ska man reda ut saken och sen tillbaka efter en eller några dagar. 

Vad säger läraren? Man måste väl ha pratat med inblandade barnen? Finns det något antimobbing-team på skolan (det bör finnas)? Avtala med lärarna vad de ska göra för att säkerställa att detta funkar, dvs. man måste vara säker att han inte blir påhoppad på nåt sätt första dagen. 

Hur gammal är han, förresten?

• Citronella

Byt skola. Sen tycker jag inte du bara ska låta honom sitta hemma, hämta hans böcker och låt honom plugga hemma. Be läraren om läxor och liknande. 

• Anonymous31

Alltså vad är det som är så svårt? Ditt barn blir misshandlat (ja, det är misshandel även om det är utfört av ett annat barn.)

Du ska 
    1. Anmäla skolan
    2. Anmäla barnet
    3. Berätta för barnets föräldrar
    4. Låta ditt barn byta skola eller åtminstone klass på en gång.

Hade du själv gått med på att bli slagen på arbetsplatsen? Nej, så varför ska ditt barn behöva stå ut?

Svar på tråden Skolk=trakasseri