• Vicblomman

Vet ni er orsak till spottings?

Hej på er!
    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i 7 månader. Det börjar bli granska frustrerande, och oroande att jag inte lyckats bli gravid..

Jag har i cirka 6-7 månader upplevt spottings (bruna flytningar) innan varje mens. Alltid cirka 5 dagar innan min mens kommer dessa förbannade spottings. För mig känns det såklart som orsaken till att vi har svårt?

Har någon varit med om samma? Är det någon som gjort en utredning och vet vad det beror på?!

• Svar på tråden Vet ni er orsak till spottings?
  • Dalarna91

Jenny koos har mycket bra information om allt kring kvinnokroppen. 

Men de är väl progrestron brist som kan vara orsaken. 

• Matildaaa

Jag har också haft spottings innan mens, jag upplevde också att de kom ungefär samtidigt som vi började försöka att bli gravida. Jag gjorde utredning efter 1 år och till mig sa läkarna att det är normalt. Jag har såklart googlat alldeles för mycket och ställt diverse diagnoser på migsjälv. På 19;e försöket kom äntligen, vår tjej. Mitt tips är att söka hjälp efter ett år, eller tidigare privat om ni har ekonomi! :) 

• Vicblomman

Tack för svar! Man vill ju gärna ha en orsak..men skönt att det inte var något för dig. Och grattis till er tjej! Kommer absolut söka hjälp om det inte tar sig innan det gått 1 år.

Matildaaa skrev 2022-10-21 16:37:15 följande:

Jag har också haft spottings innan mens, jag upplevde också att de kom ungefär samtidigt som vi började försöka att bli gravida. Jag gjorde utredning efter 1 år och till mig sa läkarna att det är normalt. Jag har såklart googlat alldeles för mycket och ställt diverse diagnoser på migsjälv. På 19;e försöket kom äntligen, vår tjej. Mitt tips är att söka hjälp efter ett år, eller tidigare privat om ni har ekonomi! :) 

• SophieElle

Har också spottings innan mens, upplever mensen mer segstartad! 4-5 dagar innan får jag spotting, ljusrosa flytningar , vita skinnbitar som jag förstått är bitar av slemhinnan. Kollat med bm och det är normalt att mensen är seg att starta så ska inte vara något fel... vi har snart försökt 1 år så man är ju orolig men det är ju vanligt att det tar tid säger alla...

• Vicblomman
    SophieElle skrev 2022-11-05 10:30:43 följande:

Har också spottings innan mens, upplever mensen mer segstartad! 4-5 dagar innan får jag spotting, ljusrosa flytningar , vita skinnbitar som jag förstått är bitar av slemhinnan. Kollat med bm och det är normalt att mensen är seg att starta så ska inte vara något fel... vi har snart försökt 1 år så man är ju orolig men det är ju vanligt att det tar tid säger alla...

Så segt! Känns som att det viftas bort med att det är normalt. Men att det oftast är någon orsak om man djupdyker i problemet. Ja man försöker lyssna när många säger att 1 år är normalt..men det känns som att spottings gör det svårare. Då många som har det verkar ha svårt att bli gravida. Vi får kämpa på! 
Svar på tråden Vet ni er orsak till spottings?