• Ragges morsa

    Fråga till föräldrar med cp-skadade barn

    Min son har tummen inuti handen. Han blir snart fyra månader. Stundvis kan han få ut den från handflatan, men inte så ofta. Han öppnar handen med de andra fyra fingrarna och griper tag i saker med hjälp av dem. Jag har börjat fundera om detta kan bero på en cp-skada.



    Nu till min fråga: när han sover och handen är avslappnad är tummen inte längre i handflatan, utan den är öppen och sträckt som resten av fingrarna. Är det vanligt vid cerebral pares? 

  • Svar på tråden Fråga till föräldrar med cp-skadade barn
  • Elin pelin

    Det låter som trigger finger. Prata med bvc, de kan sådant


    Kopierat från 1177
    Förtjockningen försvinner av sig själv hos knappt hälften av barnen med triggerfinger och det går därför att vänta med operation tills barnet blivit åtminstone ett år gammalt. Även om barnet inte kunnat sträcka på tummen i ytterleden under ett års tid blir förmågan att sträcka tummen alltid normal efter ingreppet.
  • Ragges morsa
    Jag är bara jag skrev 2022-10-14 21:27:24 följande:

    Har du anledning att misstänka en cp-skada då? Det beror ju på en skada som påverkar rörelseförmågan. Utifrån din beskrivning hade jag inte misstänkt det, men ta upp din oro med Bvc i så fall. Och läs på lite:

    www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/nerver/cerebral-pares--cp/


     


    Hej! Jo, alltså jag är väl oroligt lagd så googlar vid minsta lilla (superdumt, jag vet). Han har svårt att greppa på grund av sin tumme, så jag tänkte först bara hitta stretchövningar. Var jag än hamnade stod det att en tumme i handflatan kan bero på cerebral pares p.g.a. spänningar i musklerna. 

    Jag ska ringa BVC nästa vecka, men skrev i hopp om att få bolla lite redan nu i helgen. Så trist att oroa sig när man är ledig. 

  • Ragges morsa
    Elin pelin skrev 2022-10-14 21:41:33 följande:

    Det låter som trigger finger. Prata med bvc, de kan sådant


    Kopierat från 1177
    Förtjockningen försvinner av sig själv hos knappt hälften av barnen med triggerfinger och det går därför att vänta med operation tills barnet blivit åtminstone ett år gammalt. Även om barnet inte kunnat sträcka på tummen i ytterleden under ett års tid blir förmågan att sträcka tummen alltid normal efter ingreppet.

     


    Ja, jag tänkte det också! Men om jag förstått det rätt så gör inflammationen i tummen att den inte går att röra alls typ. Min son kan röra tummen ibland och när han sover är handen öppen och avslappnad. Vid triggertumme är den låst hela tiden (fattar jag det som). 

  • Elin pelin

    Ah, det hade jag ingen koll på, visste bara att det 8ftast var tummen hos barn. Försök att inte oroa dig (lättare sagt än gjort kanske), men du vinner inget på att oroa dig. Om det inte är något har du ju oroat dig i onödan, är det något "fel" så får du ta det då, nu kan du inte göra något. Lycka till!

Svar på tråden Fråga till föräldrar med cp-skadade barn