• ChanelNo05

Hjälp! Visste inte jag var gravid o har druckit

Hej,
    jag hade senaste mensens första dag för så länge sedan som 23/8. Min mens har vart otroligt oregelbunden det sista men för säkerhets skull tog jag gravtest efter att mensen inte kom i september som var negativt. Jag o min man brukar kunna ta ett par glas vin på kvällen, men jag lät bli tills jag kände mig säker på att jag inte var gravid. Testade senast förra veckan på onsdag och det var också negativt så då kände jag mig säker och i helgen har jag druckit både öl och vin? men igår och idag hade jag så väldigt spända bröst o eftersom jag hade ett test över så gjorde jag ett imorse. Och jag plussade är och nu är jag glad men har samtidigt panik!! Hur kunde jag va så jävla dum så jag drack i helgen?.. va tror ni? Hur stor skada kan jag ha gjort? kommer ta det med bm också men känner att jag behöver lite tankar innan. Jag är ju gravid i v 7+2 om jag går efter senaste mensen panik

• Svar på tråden Hjälp! Visste inte jag var gravid o har druckit
  • Anonym (Nja)

Nej du kan omöjligt vara 7+2 om testet visade negativt förra onsdagen. Snarare 3+2 (kraftig gissning, kan ju vara kortare än så också, eller något längre). Tror inte du har skadat fostret särskilt mycket.

• ChanelNo05
    Anonym (Nja) skrev 2022-10-13 09:07:50 följande:

Nej du kan omöjligt vara 7+2 om testet visade negativt förra onsdagen. Snarare 3+2 (kraftig gissning, kan ju vara kortare än så också, eller något längre). Tror inte du har skadat fostret särskilt mycket.

Va skönt om det stämmer! Hur räknade du? Jag har ju inte haft mens sen 23/8
  • Anonym (Nja)
    ChanelNo05 skrev 2022-10-13 09:12:33 följande:
    Va skönt om det stämmer! Hur räknade du? Jag har ju inte haft mens sen 23/8
    Det är inte frågan om att räkna utan om att veta att ditt test hade visat extremt starkt positivt om du var så långt gången. Om det visar negativt så kan du knappast vara längre än ca 3 veckor gången, snarare vad man kallar 3 veckor, du har oregelbunden cykel och kan inte titta på normalt beräkningssätt. Man brukar räkna från senaste mensens första dag men hcg-utslag har att göra med hormonnivåer, och de börjar inte ens tillverkas innan ägget har fäst. Därefter tar det ytterligare ca en vecka innan det ger utslag på test.

Så här ser det ut:
    Mens - ÄL (samlag) - en vecka tills ägget fäster - ca en vecka innan det ger utslag på test.

Eftersom du har oregelbunden cykel vet du inte när du har ÄL eller när du borde ha mens men med tanke på testernas utslag kan man ändå ge en rätt bra gissning.
  • Anonym (Margot)

Eftersom du testat negativt nyligen så bör du haft mycket senare ägglossning än att du ska kunna räkna från sista mensen, man testar positivt i princip 10 dagar efter faktisk ägglossning (plus minus nån dag).

Oavsett så är det ingen idé att nojja över detta, hade det varit någon fara så hade ju de flesta påverkas då de flesta (utan svårigheter att bli gravida) lever som vanligt tills de vet att de faktiskt är gravida.

• ChanelNo05

Vad skönt tack så mycket för lugnande svar, jag fick sån grov ångest och oro imorse

• Jag är bara jag

Du måste göra VUL för att se hur långt gången du egentligen är. Annars räknar Mvc från senaste mens och vips är du mycket mer långt gången än du egentligen är! Negativt test förra onsdagen tyder på att du är tidigt gravid. Kanske bara slutet av v.4.

Svar på tråden Hjälp! Visste inte jag var gravid o har druckit