• Anonym (Lina)

Överreagerar jag

Fick en litenxsladdis vid 40 o har två storq pojkar. Är överlycklig men har komplex över åldern.. det har satt sig i huvudet o jag har haft dåligt samvete sedan jag fick min älskade tös. I fredags hadw de uppträdande på förskolan o vi har precis skolat ut. De skulle gå in i en kurka med pedagoger o dottern var en av de minsta så jag följde med in. Stod en mamma med en ledsen son i jämte som frågade om jag oxå skulle med in eller om jag jobbade där. Fick sån klump i magen. Tyckte hon jag såg för gammal ut för att vara mamma eller var det bara en vanlog kommentar för att hon oxå undrade om hon kunde med att gå med upp på scenen? Sånt här grubblar jag på..är det att övertänka eller hade ni gjort det också? Så jobbigt det dåliga samvetet för dottern blir större o större när jag tar åt mig såhär...

• Svar på tråden Överreagerar jag
  • Anonym (---)

Du förstår nog att personal kan vara i alla åldrar, så hon undrade helt enkelt om du var förälder eller en personal. Inget att haka upp sig på. 

Du kan ju heller inte ändra på din ålder så det här behöver du faktiskt ta itu med och komma över. 

• BuoBä

Du överreagerar. Hur skulle hon kunna veta om du var personal eller förälder? Oavsett hur gammal du är eller ser ut.

Jag fick _första_ barnet vid 40. Nu bor jag i och för sig i storstad, och ja jag var äldst i mammagruppen och det var ett par stycken i 25-årsåldern, men två var 36, en var 38 och en 39. Så jag har aldrig känt mig särskilt gammal.

• Spucks
    Anonym (Lina) skrev 2022-10-09 19:27:23 följande:
    Överreagerar jag
    Ja.
  • Anonym (Klara)

Tycker inte alls du ska tänka på det där med åldern. du kommer då även kanske ge din dotter negativa tankar om din ålder, om du fortsätter sådär och hon blir medveten om det. Jag fick första barnet vid 36. jag bryr mig inte alls vad folk tycker om det

• Tecum

Kraftig överreaktion! Mammor över 40 är inget ovanligt idag och personal finns ju inom alla åldrar. Släpp den biten genast, onödigt att leta bekymmer där de inte finns.

Finns inte heller någon anledning att ha dåligt samvete för dottern. Det hon bryr sig om och kommer att minnas när hon blir äldre är om du är en bra mamma, inte hur gammal du är.

• Anonym (A)
    Tecum skrev 2022-10-09 20:22:54 följande:
    Kraftig överreaktion! Mammor över 40 är inget ovanligt idag och personal finns ju inom alla åldrar. Släpp den biten genast, onödigt att leta bekymmer där de inte finns.

Finns inte heller någon anledning att ha dåligt samvete för dottern. Det hon bryr sig om och kommer att minnas när hon blir äldre är om du är en bra mamma, inte hur gammal du är.
    Håller med
  • Anonym (Helena)

Det finns 25-åringar som arbetar på skolor så hon frågade knappast pga åldern. Allt sitter i ditt eget huvud och du borde fokusera på din bebis istället för på något som ingen annan ens reflekterar över. Att få barn vid 40 är inte ovanligt och inget någon ens skulle bry sig om eller tänka på. Personligen reagerar jag snarare på om jag ser en väldigt ung mamma. Fokusera på viktigare saker och njut av bebistiden för den går fort. 

• Anonym (53)

40 är ju ingenting. Lägg på många år så får du hur gammal jag var när jag fick min första. Gruvade mig nu vid skolstarten, men långt färre än jag förväntade mig tittade snett- om ens nån. En mamma jag förmodligen kunnat vara mamma åt själv pratade så glatt med mig. Barnen brydde sig föga. För dom är alla över 20 urgamla. 

• Anonym (Lina)

Tack , älskar min lilla höna o försöker bara fokusera på hur lycklig jag är. Tack för era tankar kram

• Em97

Bry dig inte om det! Skrattande Jag är 24, mitt yngsta syskon är 6år. Mamma fick henne när hon va 38. Aldrig varit något konstigt. Nu är hon dessutom mormor samtidigt, men hon känner sig inte gammal för det! 

• Anonym (Camilla)

Du överreagerar. Tänk på de män som börjat om på äldre dagar och blir refererade till som morfar eller farfar. 40 är ju ingen ålder för en sladdis. 

• Anonym (Karin)

Jag fick barn när jag var 44 år. Jag ser väl lite yngre ut men inte mycket. Ibland har folk frågat om jag är mamma eller mormor, det får man ta, jag skulle ju kunna vara båda. Varför har du dåligt samvete? Det är klart att jag skulle vilja att min dotter hade en mamma som var 25år och coolast av alla, men hade jag fått barn mycket tidigare skulle just detta barn aldrig funnits. 

• enola
    Anonym (Karin) skrev 2022-10-10 01:06:18 följande:

Jag fick barn när jag var 44 år. Jag ser väl lite yngre ut men inte mycket. Ibland har folk frågat om jag är mamma eller mormor, det får man ta, jag skulle ju kunna vara båda. Varför har du dåligt samvete? Det är klart att jag skulle vilja att min dotter hade en mamma som var 25år och coolast av alla, men hade jag fått barn mycket tidigare skulle just detta barn aldrig funnits. 

Då får din dotter nöja sig med att växa upp med en mamma som är 50 och coolast av alla ;) 
    Precis som min yngste son får göra, jag var 41 när han föddes. Min äldste son fick den 25-åriga mamman och jag tror inte jag var ett dugg coolare på den tiden, snarare tvärtom. Faktiskt har min sambo och pappan till yngste sonen berättat att när vi lärde känna varann så var hans första intryck att jag var snygg och en "cool musikmorsa" (vad det nu betyder). Nu var ju inte han ett barn förstås, men han är i alla fall 12 år yngre än jag, 27 vid tillfället, så det får väl ses som ett kvitto på att min coolhet är intakt ;)
Svar på tråden Överreagerar jag