• Anonym (Moder Natur)

Be om ursäkt för spya?

Min fyraåring var ute själv med sina syskon på den gemensamma innergården. 

Rätt som det är kommer en inspringande och berättar att fyraåringen spytt. Jag skyndar ner och ser henne och ett annat barn i snurrgungan, båda indränkta i spya. Jag skyndar mig in med mitt barn för att tvätta av henne.

Nu har jag fått höra att det andra barnets föräldrar tagit illa upp över att jag "bara lämnade det andra barnet och inte ens bad om ursäkt!" Bad om ursäkt för VAD?

Jag hade ingen möjlighet att hjälpa den andra. Jag kan inte gå in i det barnets port och inte heller har jag föräldrarnas nummer. Att ta in barnet till mig känns inte heller som en bra idé, för då hade väl de blivit oroliga om hen plötsligt försvann! Förstår inte varför barnet inte gick in själv.

• Svar på tråden Be om ursäkt för spya?
  • Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Blirtrött) skrev 2022-10-14 20:24:20 följande:

Nu får ni ge er, För fet första spelar det ingen roll vems fel spyan var. För det sndra TS har inte varit på plats själv och sett vad som faktiskt har hänt. Det är hennes barn som återberättat händelsen. Barn är ofta väldigt partiska i sina berättelser. Att bara ta deras ord som sanning känns inte okej. TS har inte ens frågat 11 åringen vad som hänt.

viktigast av allt bedöm inte ett barn utifrån ålder. Det finns barn med många diagnoser som inte ses med blotta ögat och man vet faktiskt inte vem det är man möter och hur de reagera. 

blir så ledsen att världen blivit så egoistis. bara tänker på sig själv sina egna barn. Skita i andra. tråkig inställning folk har. kanske inte är så konstigt att världen ser ut som den gör. Empatin för andra är uppenbarligen borta

Jag känner mina barn, det räcker för att jag ska veta att det de säger stämmer. En granne som såg händelsen bekräftar den också. Jag har dessutom sett den ungen göra liknande saker tidigare.
    Elvaåringen har adhd. Det är ingen ursäkt till att komma undan med dåligt beteende. Brister impulskontrollen så pass borde föräldrarna ha bättre koll.

• Anonym (Blirtrött)

barn är fortfarande barn vet du hur du fungerar ens? Du kan inte lita blint på att det dina barn säger stämmer.. du  låter så efter du borde läsa på lite om hur barn fungerar och fundera lite över hur och vad du lär dina barn.. en fyraåring är väldigt liten och tycker mer det är ditt ansvar att ha viss uppsyn över ditt eget barn.. finns mycket bra böcker och serier att ta del av

man lämnar inte ett annat barn indränkt i spya när ens egna barn spytt ner denna.. förstår inte varför det är så svårt för dig att förstå att det inte är ett empatiskt eller värdigt beteende av en vuxen människa.. du fortsätter och beskylla det andra barnet.. väldigt låg intellektuell nivå.: försök lär dig lite om ditt eget beteende och hur det sociala samspelet fungerar.. att även sätta sig in i andra människors perspektiv är något du skulle behöva öva på så du inte för över ditt sätt att vara till dina egna barn behövs ej fler sådana människor i världen 

• Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-14 21:03:13 följande:

Jag känner mina barn, det räcker för att jag ska veta att det de säger stämmer. En granne som såg händelsen bekräftar den också. Jag har dessutom sett den ungen göra liknande saker tidigare.
    Elvaåringen har adhd. Det är ingen ursäkt till att komma undan med dåligt beteende. Brister impulskontrollen så pass borde föräldrarna ha bättre koll.

Dina barn och andras ungar.
    Jaja, skit i ungen du.
    Det är kanske din unge som står där nästa gång.

Och lita inte blint på vad dina ungar säger.
  • Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2022-10-15 14:02:05 följande:
    Jaja, skit i ungen du.

Mina barn är helt oförmögna att ljuga, det är så skrattretande uppenbart när de försöker.

Och missade du det där med att en granne var vittne?

Och nej, i mina ögon blir man en "unge" när man beter sig illa. Mina barn är också ungar ibland.

• Anonym (H)

Hade mitt barn kräkts ner ett annat barn, hade jag tagit hand om det barnet. Bett om ursäkt? Nej, men sett till att göra rent barnet alternativt gått med barnet till sina föräldrar. Ta sitt barn och lämna ett nerspytt barn själv? Nej

• molly50
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2022-10-15 14:02:05 följande:
    Jaja, skit i ungen du.

Tycker du det är bättre att lämna en 4-åring som mår dåligt ensam?
    TS kunde kanske ha följt med 11-åringen hem till föräldrarna och gett en förklaring. Men mer ska väl inte behövas.
    Det finns ju dessutom en granne som har sett vad som hände,om de av någon anledning inte skulle tro TS.
    Hade det varit mitt barn så hade jag gärna velat ha en förklaring.
    Däremot så hade jag inte krävt en ursäkt om det skulle visa sig att det är mitt barn som har orsakat det hela. 
  • Anonym (Fru Ribbing)
    molly50 skrev 2022-10-16 11:33:34 följande:
    TS kunde kanske ha följt med 11-åringen hem till föräldrarna och gett en förklaring. Men mer ska väl inte behövas.
    Det finns ju dessutom en granne som har sett vad som hände,om de av någon anledning inte skulle tro TS.
    Däremot så hade jag inte krävt en ursäkt om det skulle visa sig att det är mitt barn som har orsakat det hela. 
    Man tar väl med sitt eget barn också....?
  • molly50
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2022-10-16 11:36:07 följande:
    Man tar väl med sitt eget barn också....?
    Ja,självklart. Men det låter på en del här som att TS borde ha tagit med 11-åringen först och sedan gått hem med sim 4-åring.
    Men jag kanske har missuppfattat det.
  • Anonym (Fru Ribbing)
    molly50 skrev 2022-10-16 11:43:08 följande:
    Ja,självklart. Men det låter på en del här som att TS borde ha tagit med 11-åringen först och sedan gått hem med sim 4-åring.
    Men jag kanske har missuppfattat det.
    Det finns säkert båda varianterna :)
  • molly50
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2022-10-16 11:59:19 följande:
    Det finns säkert båda varianterna :)
    Alldeles säkert. 
  • Anonym (Tofsvipa)
    molly50 skrev 2022-10-16 11:33:34 följande:
    Min kommentar handlade om att ts använder unge om det andra barnet. Hennes unge är däremot ett barn.
    Eller mer troligt ett baaaaaaaaaaaaaaarn som är så vanligt här på sajten.
  • molly50
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2022-10-16 13:41:19 följande:
    Min kommentar handlade om att ts använder unge om det andra barnet. Hennes unge är däremot ett barn.
    Eller mer troligt ett baaaaaaaaaaaaaaarn som är så vanligt här på sajten.
    Jag förstår hur du menar.
    Men jag kan också förstå att TS blir irriterad på att grannens barn orsakade hennes barns dåliga mående.
    Sen kan man väl tycka vad man vill om ordvalet. 
Svar på tråden Be om ursäkt för spya?