• Anonym (trött)

Jag vill skiljas men har svårt, tips och råd tack!

För göra min historia kort, jag vill lämna min man efter många år av psykisk misshandel. Han vill inte skiljas.

Vi har tillsammans ett barn som har grav funktionsnedsättning. Hen har assistansersättning. Kommer assistansersättning påverkas om föräldrarna skiljer sig?

Jag har höga skulder och står inte ens på hyreslägenheten.

Hur är tanken att man ska överleva i detta samhälle som ensamstående med en lön?

Vart kan jag få hjälp med ekonomin?

Kan man få förtur på lgh om man har ett barn som har grav funktionsnedsättning?

Vart kan jag vända mig för mer tips och råd?

• Svar på tråden Jag vill skiljas men har svårt, tips och råd tack!
  • Anonym (Tips från coachen)

Prata med Fk angående assistansen.

Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten, om du har inkomst så du kan betala hyran kan den tillfalla dig ändå. Du kanske måste hitta något billigare dessutom. Om dina inkomster inte räcker kan du ansöka om socialbidrag. De kommer att förvänta sig att du under de senaste månaderna har levt ekonomiskt sunt och att du använt upp alla dina sparpengar, och att du ansökt om bostadsbidrag.

Instanser att prata med för information: Hyresgästföreningen, Fk, soc, gratis juristrådgivning går att hitta online.

• Anonym (Är du)

Är du hög och missbrukar måste du sluta med detta genast. varför har du annats skulder? 

• Anonym (Stegvis)
    Anonym (Är du) skrev 2022-10-08 15:23:58 följande:
    Är du hög och missbrukar måste du sluta med detta genast. varför har du annats skulder? 
    Finns väl massor med andra saker som orsakar skulder. Snabblån, överkonsumtion, privata lån, lyxleverne, bedrägerier, "snällhet"- att man står som medlåntagare på nåt- osv. Bara titta på Lyxfällan så inser du att just droger är inte direkt det första vi vanliga dödliga tänker på.
  • Fröken Allvar

Vänd dig till habiliteringen i landstinget samt biståndbedömare i din kommun för information om vad som gäller för ditt barn.
    Vänd dig till familjerätten angående vad som gäller efter skilsmässa. 
    Din ekonomiska situation med skulder kan du också få rådgivning i via kommunen. 
    Boende är nog det som är mest svårlöst för dig i och med att skulder kan göra att man inte får hyra då man inte anses som solvent, men du har rätt till tak över huvudet. Då ditt barn har särskilda behov är det svårt att ge generella råd. 
    Psykisk misshandel är vidrigt, starkt av dig att ta steget. Försök att hitta någon att tala med om din situation via kommun, kvinnojour eller vårdcentral. 

• Anonym (trött)
    Anonym (Är du) skrev 2022-10-08 15:23:58 följande:

Jag varken dricker eller använder mig av droger. Varför jag har skulder beror på att jag varit för snäll. sjukskrivningar. Har aldrig hamnat hos kronofogden.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-10-08 15:17:05 följande:

Prata med Fk angående assistansen.

Det spelar ingen roll vem som står på lägenheten, om du har inkomst så du kan betala hyran kan den tillfalla dig ändå. Du kanske måste hitta något billigare dessutom. Om dina inkomster inte räcker kan du ansöka om socialbidrag. De kommer att förvänta sig att du under de senaste månaderna har levt ekonomiskt sunt och att du använt upp alla dina sparpengar, och att du ansökt om bostadsbidrag.

Instanser att prata med för information: Hyresgästföreningen, Fk, soc, gratis juristrådgivning går att hitta online.

Just det där jag var rädd för. Att boende kan bli problem pga skulderna. 
    Jag jobbar på att leva sunt och spara osv för att förbättra mina chanser. 
  • Anonym (trött)
    Fröken Allvar skrev 2022-10-08 18:35:57 följande:

Vänd dig till habiliteringen i landstinget samt biståndbedömare i din kommun för information om vad som gäller för ditt barn.
    Vänd dig till familjerätten angående vad som gäller efter skilsmässa. 
    Din ekonomiska situation med skulder kan du också få rådgivning i via kommunen. 
    Boende är nog det som är mest svårlöst för dig i och med att skulder kan göra att man inte får hyra då man inte anses som solvent, men du har rätt till tak över huvudet. Då ditt barn har särskilda behov är det svårt att ge generella råd. 
    Psykisk misshandel är vidrigt, starkt av dig att ta steget. Försök att hitta någon att tala med om din situation via kommun, kvinnojour eller vårdcentral. 

Jag har tänkt på att jag kan behöva kontakta just kvinnojouren för jag tror ärligt talat han inte kommer acceptera att jag vill skiljas. Han säger hela tiden att han äger mig. 
  • Anonym (Stegvis)
    Anonym (trött) skrev 2022-10-09 03:31:35 följande:
    Jag har tänkt på att jag kan behöva kontakta just kvinnojouren för jag tror ärligt talat han inte kommer acceptera att jag vill skiljas. Han säger hela tiden att han äger mig. 
    Ring dom redan idag för råd och stöd. Och alla andra instanser som kan behöves.
    Anonym (trött) skrev 2022-10-09 03:31:35 följande:
    Han behöver inte acceptera det. Han kan inte hindra dig ändå.
  • fornminne
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-10-09 15:45:24 följande:
    Han behöver inte acceptera det. Han kan inte hindra dig ändå.
    Han kan inte hindra TS nej, men han kan ställa till en hel del jäkelskap. Han låter riktigt störd om han säger att han äger henne.

Ring kvinnojour TS, samt ta stöd av omgivningen. Familj, vänner? Du ska inte behöva stå ensam i detta. Har du någon du kan bo hos, iaf tillfälligt? Fast jag förstår om det blir svårt med ett funktionshindrat barn.

Det är inte säkert att andra kan hjälpa dig med pengar, men de kanske kan stötta och hjälpa på andra sätt. Jag hoppas att det löser sig för dig och barnet.
  • Anonym (A)
    fornminne skrev 2022-10-11 21:59:11 följande:
    Han kan inte hindra TS nej, men han kan ställa till en hel del jäkelskap. Han låter riktigt störd om han säger att han äger henne.

Ring kvinnojour TS, samt ta stöd av omgivningen. Familj, vänner? Du ska inte behöva stå ensam i detta. Har du någon du kan bo hos, iaf tillfälligt? Fast jag förstår om det blir svårt med ett funktionshindrat barn.

Det är inte säkert att andra kan hjälpa dig med pengar, men de kanske kan stötta och hjälpa på andra sätt. Jag hoppas att det löser sig för dig och barnet.
    Håller med
    Mitt inlägg hade mer att göra med ts egen inställning än praktiska omständigheter.
  • Anonym (Maj)
    Anonym (trött) skrev 2022-10-09 03:26:35 följande:
    Jag varken dricker eller använder mig av droger. Varför jag har skulder beror på att jag varit för snäll. sjukskrivningar. Har aldrig hamnat hos kronofogden.
    Du har alltså skulder för att du varit korkad och planerat dåligt. Ändå, ring kvinnojour.
  • Silverjenny
    Anonym (Maj) skrev 2022-10-11 22:32:09 följande:
    Du har alltså skulder för att du varit korkad och planerat dåligt. Ändå, ring kvinnojour.
     Så onödigt att vara spydig och elak. Mår du så dåligt att du måste sparka på andra för att känna dig lite bättre själv?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Maj) skrev 2022-10-11 22:32:09 följande:
    Inte särskilt snällt att du kastade en sådan elak kommentar mot mig. Du har ingen aning om hur jag fått dessa skulder... Du lever inte med den man jag lever med... Jag var skuldfri när jag blev par med honom...
    Det är med honom jag fått alla dessa skulder av många olika skäl.
  • Anonym (trött)

Jag håller på leta alla möjliga alternativ just nu. Har kontaktat en ekonomirådgivare genom kommunen min för att få hjälp och tips.
Svar på tråden Jag vill skiljas men har svårt, tips och råd tack!